minjalin skrev 2011-08-29 17:48:14 följande:
Nja, den jag kollat ut på HM kostar 199 kr och han ska ju bara ha den tills det blir så kallt att han kan ha fodrade regnkläder eller overall. Så det där är inte riktigt min prisklass ;) Jag tror han kan ha 86 nu på jacka men får prova så där är ännu en anledning att jag inte kan köpa från nätet. Ytterkläder är ju oftast lite stora i storlekarna och han har precis börjat växa i 86 i vanliga kläder. Hans jeansjacka i samma modell som den jag kollat på till hösten är i stl 80 och hans regnkläder också. Men de fodrade regnkläderna har jag köpt i 86 men de går ju att reglera mycket och så är det ju ett tag kvar innan han ska ha dom plus att han verkligen garanterat inte kommer växa ur dom under vintern. Han är liten min kille :p
Jo det är 15 timmar för Leon med när bebisen kommit men nu jobbar jag så nu är han lite mer. Men i september blev det lite för få timmar för honom så fick ha honom några lediga dagar också bara för att han ska komma in i det så han går 3 dar i veckan och ungefär runt 18 timmar i veckan i september. Blir väl nåt liknande i oktober eftersom jag ska ta lite föräldradagar för att korta ner mina jobbpass. Sen hoppas jag på graviditetspenning november och december och då får han vara 15 timmar precis som när man är mammaledig. Ska bli skönt att han får springa av sig lite på dagis för han börjar tycka det är tråkigt att bara gå hemma med mamma nu. Han är verkligen ett livligt barn som behöver mycket stimulans så det blir nog lagom med 15 timmar i veckan på dagis. Tänker verkligen inte ha mina barn heltid på dagis om jag verkligen absolut måste.
Jo det är roligt att shoppa inför dagis men samtidigt mycket utgifter och just nu skulle vi vilja spara inför nästa mammaledighet men får väl se hur det blir med det. Har köpt ett set med en jättesöt body och byxor i stl 56 till bebis och en mjuklift till liggkorgen till vagnen. Så har jag köpt ett par vita manchesterhngslebyxor på loppis för 5 kr som inte ens ser använda ut. Det som är kvar att köpa är en ståbräda (tänkte försöka hitta en begagnad i första hand) och nån snuttetrasa (typ dinglisar) och så nappar och lite sånt bara. Har ju redan det mesta sen Leon var liten. Kommer ju samma årstid också så har redan babyoverall och sånt.
Har ni köpt nåt?
Okej! Ossian brukar faktiskt ha polarn och pyrets skalbyxor, skaljacka och vindfleece jacka på vintern. Dem tycker jag är superbra. Han brukar bli alldeles för varm i overall helst då man går på stan. Dessuom säljer jag på tradera och jag brukar få mer än hälften av pengarna tillbaka på deras kläder. Så även fast dem är lite dyra så betalar jag bara hälften ändå :) Ossian har 92 nu. Ytterkläderna kommer han att kunna ha till våren också. Ytterkläder brukar man alltid få köpa en stl mindre än vad dem brukar ha.
Okej, jag tror inte att Ossian behöver gå på dagis. Inte som han är idag och klarar sig fint med att bara vara hemma. Som jag skrev tidigare så har jag svärmor som är ledig rätt ofta och sedan är svärfar jämt ledig under vintern. Och de har honom mer än gärna. Så vi får väl se om han måste gå på dagis för att han blir rastlös eller om det går bra. Men inget som vi har planerat.
Så har vi också här på dagiset. Men det enda som känns lite små drygt när han bara ska gå 3h/dag är att det tar 30min fram och tillbaka. Så en timme går minst bort. och inte hinner man göra något på 2h inte :P
JO det kan bli lite dyrt helst om man kanske vill ha dubbla uppsättningar av ex, stövlar, mössor, vantar rengkläder osv. Känns jobbigt att måste dra alla kläder fram och tillbaka.
Jag har bara köpt tre body och två byxor. Köpte de som tröst att jag mått så dåligt och att det säkert var 100personer före mig när jag skulle skriva in mig på skolan, vilket gjorde att jag var tvungen att åka in dagen efter då jag hade tid hos BM.. :P
Känns som om vi har en hel del att köpa. Vagn, ståbräda, spjälsäng, täcke, kudde mer av påslakanosv. Spjälsängen och tillbehör kommer vi att få av johans föräldrar. Egentligen var det tänkt att dem skulle köpa de åt ossian också men då fick vi spjälsängen av en kompis så de köpte tripptrappstol istället. Sedan vill jag att den nya bebisen ska få sina egna filtar osv. För min mamma hade gjort så till oss barn och nu har jag tagit mina filtar hit där jag bor nu. Som roligt när man blir större att man kan få ta med sig sina egna filtar och andra barnsaker. Har ju de större saker som babysitter osv. så sedan blir det mest bara små saker som nya tuttar!