minjalin skrev 2011-09-10 15:11:52 följande:
Jo, jag funderar mest vad det finns för naturliga skyddsnät om man får ett handikappat barn som man behöver extra hjälp för att ta hand om. Får man bekosta det helt själv eller hur funkar det om man inte har försäkring? Vi ska ringa och fråga och se vad man får för svar. Jag skiter i pengar om barnet dör eller om jag får bristningar och sånt utan jag är mer att jag vill att mitt barn ska få vård om det behöver eller om man måste vara hemma mycket med barnet och inte kan jobba så vill man ju ha råd med det så då är det det hur mycket man får av staten och hur mycket som är styrt av försäkringar. Så ska kolla upp lite sånt innan vi bestämmer oss men lutar åt trygghansa i alla fall. När Leon väl var född fick han en bra barnförsäkring med högsta prisbasbelopp för det är inget jag tänker snåla med, men är dåligt insatt i det där med gravidförsäkringar. Känns i alla fall meningslöst med typ länsförsäkringar för 600 kr för dom täcker inga sjukdomar utan bara typ om barnet dör och vissa förlossningskomplikationer och sånt. Men inte om barnet har downs syndrom eller nåt sånt. Jag vill inte ha massa pengar för att mitt barn dör liksom, det hjälper ju inte mig i min sorg mer än möjligtvis om man behöver terapi. Men vi får luska lite mer helt enkelt. Börjar ju ändå inte gälla förrän om några veckor.
Jag tycker verkligen att du ska kolla upp! Då kan du ju gärna skriva här om du vill. Man har ju ingen aning vad man egentligen tar. Utan jag/vi väljer och har valt trygghansa just för att jag och mina syskon haft det hela livet och det har funkat så himla bra. Min bror var väldigt, väldigt sen med sitt tal(han sa inte mamma eller pappa och lite andra ord fören han var 6år). De har fått mycket hjälp med talpedagog, betalda resor till talpedagogen osv. Så man väljer ju mer eller mindre bara för att man alltid haft :) Tror egentligen inte det är så stor skillnad mellan olika försäkringsbolag. Utan det gäller att välja vad man själv känns är bra. Funderar ibland på Länets då vi känner han som jobbar här och får väldigt bra priser. Vi har allt hos länets hus, bil osv.
Jag fick ett papper av BM som gällde just trygghansa och man får i stortsätt inget genom Mammabarn. Du kan ju även gå och kolla på deras hemsida så ser du i stora drag vart man kan få ersättning. Vet att det står att man får 10 terapi behandlingar om något dödsfall skulle uppstå. Tycker faktiskt det stod ganska bra om skillnaden mellan den som är gratis :)
Precis, man vill gärna veta vad man får för vård osv ifall det skulle uppstå något fel. Nu har jag ingen som helst aning om de hade någon försäkring eller inte. Men de har iallfall fått mycket hjälp. Ex så går han på vanligt dagis med han har en person med sig. Han blev inte handikappad så att han inte klarar sig själv. Jag tror de måste haft någon form av försäkring för annar skulle dem aldrig ha råd med allt som de måste genomgå....
Det "enda" som blev var att de har spenderar ett antal månader på sjukhuset och var där stup i kvarten. Som när han skulle döpas blev han som blå och börja himla med ögonen. Han blev även sen i utveklingen han började inte gå fören han var typ 2,5år. Ena benet hänger inte riktigt med. Sedan har de nu fått se att han inte ser bra och det går inte att hjälpa med glasögon då det blivit fel på någon nerv från hjärnan till ögat. Sedan har man egentligen ingen aning om hur han kommer att klara sig i det vuxna livet. Han är nu precis som vilket barn som helst fast man ser just på ögonen då han himlar(heter det så) mycket med ögonen. De hade verkligen tur.
Men som sagt, skriv gärna här vad som gäller osv. Roligt att veta vad man tecknar :) Ser när jag kollade på deras hemsida att det inte stod så himla mycket. De papper jag fick kan man se bättre :)