• fair

89:or som är gravida! :)

Här samlas vi som hållit till i tråden 89:or som vill plussa :)

Vi pratar om allt mellan himmel och jord och självklart om våra graviiditeter och allt som hör till.
    Skriv gärna in er på BF- listan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 19:32
    Självklart är ju även dem som inte hållit till i gamla tråden också välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 21:11
    BF- listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59712156.html

Våra magbilder och UL bilder: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59712086.html

• Svar på tråden 89:or som är gravida! :)
  • viplanerar09

Någon annan som läst/hört om att pappan ska få 20 pappadagar istället för 10pappadagar från år 2012?

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-01 19:47:50 följande:
    Skit vilket lyxdagis som får hemmagjord mat. Jag kan inte uttala mig till 100% men jag tror att de på vårt dagis tar maten frå stora köket från skolan. Roligt att han äter bra med mat där :) Det var väl säkert ett skräck exempel som jag läst i någon tidning. Jag är riktigt nervös och orlig för att lämna Ossian på dagis. Här har de inte så himla bra personal. Av vad johans bror sagt. Hoppas de hinner ändras. 

Hur gick det med modelleran?

Ja jag kan väl inte säga att det är riktig ischias. Men ibland när jag gått på stan har jag känt lite och det kommer säkert med all säkerhet att kännas värre senare :/

Okej, nä läste det på någon mammablogg. Försökte kolla på FK hemsida men det är som att leta en nål i en höstack. Kanske man måste ställa sig i kö och ringa dit och fråga. Skönt att han sparat och det kan vara riktigt skönt nu när man har två att ta hand om. Dessutom vet man ju aldrig om man får en jobbig förlossning osv. Johan har 45 dagar(De som jobbar åt Svevia fd. vägverket får 6 dagar mer i semester än de flesta jobb. Därför har han så många sparade) sparat så han kan vara hemma riktigt länge om han vill. 5dagar måste han ta ut innan årsskiftet. De får inte spara mer än 40dagar annars får han ut dem i pengar och förlorar på att göra så. 
    Jo man vill inte ta ut 2 dagar samtidigt, då rycker dagarna fort :/ 
    Jo, verkar vara så på flera av dagisen här i närheten så det är verkligen kanon :) Är ju så viktigt med näringsrik och bra mat. Har ni inte flera dagis att välja på? Om nu det som ligger närmast verkar dåligt menar jag. Det är verkligen viktigt att man trivs med personalen och allt för det är ju ändå det finaste man har som man ska lämna där.

Jodå, en stund tyckte han det var roligt men jag fick hjälpa honom en del för han kavlar inte tillräckligt hårt och så, men trycka formen kunde han och sen tyckte han det var roligt att bara greja med leran. Men sen tog allt spring i benen över :P

Jag får också nåt ichiasliknande när jag är gravid men det strålar inte ner i hela benet som ichias ska göra utan bara ner i skinkan och nån gång ibland ner till knät, men aldrig till hälen. Men man kan ju få falsk ischias och sånt också. Men strunt samma egentligen vad det heter, ont gör det ju i alla fall :p

Jo vi tänker också så. När Leon föddes var Gustaf hemma 4 veckor och nu blir det ju då 5 och det kan ju vara bra så Leon verkligen får den tid han behöver i början och så. Är vi två finns det ju alltid någon som har tid för honom. Sen vet man ju inte hur man mår efter förlossningen heller som du skriver.

Googlade lite på det med pappadagar nu och det verkar ha varit uppe på förslag från ett par partier flera gånger men inget som har gått igenom än utan hittade artiklar om det från 2008 och så.
  • viplanerar09

Niini: Nu hänger jag inte riktigt med ;) vad menar du?

• viplanerar09

Niini: men vad menade du med att så bebisen kommer helt enkelt två månader för tidigt? Det var de jag inte för stod :) okej. Tycker att nov var en bra månad att få barn :) fast det kommer säkert inte sonen att tycka när han blir större :p

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-04 09:44:17 följande:
    Niini: men vad menade du med att så bebisen kommer helt enkelt två månader för tidigt? Det var de jag inte för stod :) okej. Tycker att nov var en bra månad att få barn :) fast det kommer säkert inte sonen att tycka när han blir större :p
    Hon menar att om nu det där med 20 pappadagar börjar gälla från januari så får ju hon barn 2 månader för tidigt ;) men jag hittar inget om det på nätet mer än att det vart på förslag så jag tror inte det är nåt som kommer bli från januari utan det enda kommer vara att man får ta ut föräldraledigt samtidigt 30 dagar om man vill om barnen är födda 2012.
  • viplanerar09

Haha ja du ser man är alldeles ding dång i huvudet! Hjärnan har nog fått för lite näring dessa två månader ;) haha jag ska faktiskt ringa och höra. Frågade i mars tråden och då var det vissa som hade hört/läst om det. Ska även fråga hon som bloggade om det. Fast nu ser det inte ljust ut att de hinner fixa det innan 2012 eftersom det inte står något på fks hemsida:/

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-04 09:59:37 följande:
    Haha ja du ser man är alldeles ding dång i huvudet! Hjärnan har nog fått för lite näring dessa två månader ;) haha jag ska faktiskt ringa och höra. Frågade i mars tråden och då var det vissa som hade hört/läst om det. Ska även fråga hon som bloggade om det. Fast nu ser det inte ljust ut att de hinner fixa det innan 2012 eftersom det inte står något på fks hemsida:/
    Ja ring och fråga och meddela mig sen :) Men står det nåt om de där 30 gemensamma dagarna på fks hemsida än då? För det vet jag är genomklubbat.
  • viplanerar09

Det ska jag göra :) jag har inte kollat de där med 30 dagarna men de skrev samma som du i marstråden. Så det är många bud :p

Svar på tråden 89:or som är gravida! :)