• fair

89:or som är gravida! :)

Här samlas vi som hållit till i tråden 89:or som vill plussa :)

Vi pratar om allt mellan himmel och jord och självklart om våra graviiditeter och allt som hör till.
    Skriv gärna in er på BF- listan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 19:32
    Självklart är ju även dem som inte hållit till i gamla tråden också välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 21:11
    BF- listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59712156.html

Våra magbilder och UL bilder: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59712086.html

• Svar på tråden 89:or som är gravida! :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-11-22 21:39:09 följande:
    Jag har ingen aning faktiskt då jag inte haft pampers på ett tag. Men liberos har blivit tunnare sedan vi använde oss av 1-2:an. De har ju bytt utseende nu.

Fast det var ju tur att han fick sova över iallafall. Johan fick åka hem. Så han åkte hem vid 22 och kom typ vid 6-tidenSolig Skönt att det blir bättre med andningen när du har en tempur. Haha nä men man blir lite nojig. Fast med Ossian behövde jag bara nån gång gå upp men annars inte. Behövde också bara nån gång i veckan just innan förlossningen också. Sedan blir man lite rädd att man kanske inte känner att man är kissnödig. Fast samtidigt känner jag mig nästan aldrig kissnödig vare sig jag är gravid eller inte.

Kommer du att gå varannan vecka nu eller var tredje? Jag ska dit på måndag igen eftersom jag hade lite högpuls och första blodtrycksmätningen var också hög.
    Vi hade det senast nån gång före sommaren och då var i alla fall dom vi hade tjocka. Var tvungen att köpa på ICA nära hos min föräldrar för vi hade åkt ifrån blöjorna hemma och där har dom bara libro :p Men det var som sagt sånna med resår, inte byxblöja.

Vi hade skrivit i förlossningsbrevet hos barnmorskan att jag avskyr sjukhus och gärna ville ha sambon där så jag ville ha eget rum, och det gick uppenbarligen att lösa den gången i alla fall :) Ska skriva likadant nu plus trycka på att jag mådde väldigt dåligt efter förra förlossningen och inte klarade av att ta hand om Leon eftersom jag knappt kunde stå på benen utan att svimma så jag är rädd att det blir likadant igen.

Jag har ingen aning om hur ofta det blir, men hoppas på varannan. Har inte besök förrän 2 december i v 34+0 så jag får väl veta hur ofta jag får gå då. Nu går jag var 4:e vecka i all fall. Hur ofta går du nu? Hoppas blodtrycket ligger bättre på måndag! 
  • fair

Jag var hos barnmorskan idag v.35+3
    Urin ua, vikt +1kg på två veckor (+9kg totalt), SF 33cm, blodtryck 135/80, bebis hjärtljud ca 142 slag/min och hon ligger VÄLDIGT långt ner. Barnmorskan var tvungen att säkerhetskolla genom att känna inifrån för att försäkra sig om att det var huvudet som sjunkit så mycket. Bebis är fortfarande ruckbar. Ganska spännande, förstår inte hur hon kan ha åkt ner så mycket på bara två veckor....

• viplanerar09
    fair skrev 2011-12-12 17:54:19 följande:
    Jag var hos barnmorskan idag v.35+3
    Urin ua, vikt +1kg på två veckor (+9kg totalt), SF 33cm, blodtryck 135/80, bebis hjärtljud ca 142 slag/min och hon ligger VÄLDIGT långt ner. Barnmorskan var tvungen att säkerhetskolla genom att känna inifrån för att försäkra sig om att det var huvudet som sjunkit så mycket. Bebis är fortfarande ruckbar. Ganska spännande, förstår inte hur hon kan ha åkt ner så mycket på bara två veckor....
    Riktigt spännande fair :) Fast de små liven kan vara riktigt luriga ;) Ossian låg med huvudet väldigt långt nere 11dagar innan han kom och jag var öppen 2cm i 11(om jag inte var öppen ännu tidigare). Så ni kanske vår en fin julklapp Solig 
    Denna bebis låg också "långt" ner för att vara så tidigt :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-12-12 18:02:38 följande:
    Riktigt spännande fair :) Fast de små liven kan vara riktigt luriga ;) Ossian låg med huvudet väldigt långt nere 11dagar innan han kom och jag var öppen 2cm i 11(om jag inte var öppen ännu tidigare). Så ni kanske vår en fin julklapp Solig 
    Denna bebis låg också "långt" ner för att vara så tidigt :)
    Ja min har ju vart fixerad sen i alla fall v 34+0 och det är ju inte vanligt när man är omföderska, och inte har den behagat titta fram än så dom är luriga ;)
  • viplanerar09

glömde skriva att den fortfarande kan vända sig uppåt eftersom jag verkar ha ganska stor plats för bebisen :/

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-12-12 18:06:35 följande:
    glömde skriva att den fortfarande kan vända sig uppåt eftersom jag verkar ha ganska stor plats för bebisen :/
    Den håller sig nog kvar ska du se :) Är ju alltid ett gott tecken att dom sjunkit ner också för då är väl risken mindre i alla fall att dom vänder sig. Min ligger i vidöppet läge (bakhuvudet mot min ryggrad) så det kan bli lite längre förlossning och lite jobbigare men jag har fördel som är omföderska och har läst om andra här på forumet som haft lättare förlossning andra gången även om den legat i vidöppet läge och första legat i kronbjudning så det känns ändå lite hoppfullt :p Försöker tänka som min bm säger att bebisen kan ju ligga rätt och sen vrida sig fel i förlossningskanalen och komma ut fel precis som min bebis kan vrida sig extra långt under förlossningen och på så sätt komma ut rätt ändå. Det blir som det blir. Inte mycket man kan göra åt det ändå :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-12-12 18:11:22 följande:
    Den håller sig nog kvar ska du se :) Är ju alltid ett gott tecken att dom sjunkit ner också för då är väl risken mindre i alla fall att dom vänder sig. Min ligger i vidöppet läge (bakhuvudet mot min ryggrad) så det kan bli lite längre förlossning och lite jobbigare men jag har fördel som är omföderska och har läst om andra här på forumet som haft lättare förlossning andra gången även om den legat i vidöppet läge och första legat i kronbjudning så det känns ändå lite hoppfullt :p Försöker tänka som min bm säger att bebisen kan ju ligga rätt och sen vrida sig fel i förlossningskanalen och komma ut fel precis som min bebis kan vrida sig extra långt under förlossningen och på så sätt komma ut rätt ändå. Det blir som det blir. Inte mycket man kan göra åt det ändå :)
    Han hade väl inte sjunkit så långt ner med hon tyckte att det var tidigt för att vara i vecka 28+2 och att jag hade gott om plats för att den ska kunna vända sig osv.(dessutom är de inte så stora i denna vecka heller och hade gott om plats i bäckenet) Men eftersom jag har känt sparkarna/buffarna på samma ställe. Vänster sida upp mot revbenen ett bra tag så tror jag han hittat en favorit plats. Men som hon sa allt kan hända och för första gången tyckte jag att han hade huvudet mot höger revben igår så det var en stor bula där. Tycker det kändes förlitet för att vara en rumpa men dem kanske inte har så stor rumpa nu Solig

Oj jag har ingen som helst aning om att de kunde ligga olika så och att den kan vara svårare förlossning. Men om jag inte minns helt fel så hade Ossian huvudet fel(på vilket sätt kan jag inte uttala mig om) och var därför tvungen att byta förlossningsställning. Fast samtidigt om det skulle ta 1-3 timmar längre för dig så går det ju fort ändå om man utgår från din förra förlossning och det är heller inte säkert att det behöver gå saktigare bara för de eftersom du fött tidigare.

Hur är det med dig annars?
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-12-12 18:29:25 följande:
    Han hade väl inte sjunkit så långt ner med hon tyckte att det var tidigt för att vara i vecka 28+2 och att jag hade gott om plats för att den ska kunna vända sig osv.(dessutom är de inte så stora i denna vecka heller och hade gott om plats i bäckenet) Men eftersom jag har känt sparkarna/buffarna på samma ställe. Vänster sida upp mot revbenen ett bra tag så tror jag han hittat en favorit plats. Men som hon sa allt kan hända och för första gången tyckte jag att han hade huvudet mot höger revben igår så det var en stor bula där. Tycker det kändes förlitet för att vara en rumpa men dem kanske inte har så stor rumpa nu Solig

Oj jag har ingen som helst aning om att de kunde ligga olika så och att den kan vara svårare förlossning. Men om jag inte minns helt fel så hade Ossian huvudet fel(på vilket sätt kan jag inte uttala mig om) och var därför tvungen att byta förlossningsställning. Fast samtidigt om det skulle ta 1-3 timmar längre för dig så går det ju fort ändå om man utgår från din förra förlossning och det är heller inte säkert att det behöver gå saktigare bara för de eftersom du fött tidigare.

Hur är det med dig annars?
    Nä precis men har den inte rört sig så mycket så kommer den nog inte göra det nu heller får vi hoppas :) Min har nog legat med huvudet neråt sen v 20 i alla fall för det har känts så plus att när läkarn kollade tappen v 22+4 så låg den med huvudet neråt, och sen i v 29+4 hade den sjunkit ner jättemycket i bäckenet men var ruckbar och sen v 34+0 var den fixerad.

Ja då kanske det var så för dig, för jag har i alla fall läst att vet man att dom ligger så så är det bra att röra sig under öppningskedet och gunga med höfterna och stå på alla fyra m.m.. Med Leon var jag ju upprätt tills jag kom till förlossningen och var ju öppen 6 cm när jag kom in. Försökte stå lite och så inne på förlossningen men hade snart så ont så jag kunde inte utan låg bara på sidan tills det var dags att krysta så får se hur det blir den här gången. Och som du säger så blir det ju ingen lång förlossning om det tar ett par timmar längre heller, men som nån jag läste om som fött sin andra så här så hade bm sagt till henne att det var tur att den låg så för annars hade hon nog fött i bilen ;)

Jodå, nu är jag trött på att vara gravid. Ont i revben, rygg och fogar och tror jag börjar få karpaltunnelsyndrom (ska prata med bm imorn när jag är där om hon tror det kan vara det) och har känt mig allmänt trött och deppig sista tiden så jag hoppas på dåligt järnvärde imorn så jag kan göra nåt åt det. Dom har inte kollat järnet på 2 månader så det kan ju vara så att jag behöver ta 2 tabletter om dan nu men vi får se vad det visar imorn. Vaknar jätteofta på natten utan att vara kissignödig utan behöver bara vända på mig och somna om och drömmer mycket. Har börjat dricka hallonbladste nu också för det ska ju hjälpa till under förlossningen (tänkte det kan vara bra nu när den ligger som den gör) och ska ju minska blödningar och sånt efteråt (jag blödde 6 veckor med Leon och hade avslag 2 veckor till sen) så det hade vart skönt om det kunde hjälpa mot det :p

Hur mår du?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-12-12 18:59:45 följande:
    Nä precis men har den inte rört sig så mycket så kommer den nog inte göra det nu heller får vi hoppas :) Min har nog legat med huvudet neråt sen v 20 i alla fall för det har känts så plus att när läkarn kollade tappen v 22+4 så låg den med huvudet neråt, och sen i v 29+4 hade den sjunkit ner jättemycket i bäckenet men var ruckbar och sen v 34+0 var den fixerad.

Ja då kanske det var så för dig, för jag har i alla fall läst att vet man att dom ligger så så är det bra att röra sig under öppningskedet och gunga med höfterna och stå på alla fyra m.m.. Med Leon var jag ju upprätt tills jag kom till förlossningen och var ju öppen 6 cm när jag kom in. Försökte stå lite och så inne på förlossningen men hade snart så ont så jag kunde inte utan låg bara på sidan tills det var dags att krysta så får se hur det blir den här gången. Och som du säger så blir det ju ingen lång förlossning om det tar ett par timmar längre heller, men som nån jag läste om som fött sin andra så här så hade bm sagt till henne att det var tur att den låg så för annars hade hon nog fött i bilen ;)

Jodå, nu är jag trött på att vara gravid. Ont i revben, rygg och fogar och tror jag börjar få karpaltunnelsyndrom (ska prata med bm imorn när jag är där om hon tror det kan vara det) och har känt mig allmänt trött och deppig sista tiden så jag hoppas på dåligt järnvärde imorn så jag kan göra nåt åt det. Dom har inte kollat järnet på 2 månader så det kan ju vara så att jag behöver ta 2 tabletter om dan nu men vi får se vad det visar imorn. Vaknar jätteofta på natten utan att vara kissignödig utan behöver bara vända på mig och somna om och drömmer mycket. Har börjat dricka hallonbladste nu också för det ska ju hjälpa till under förlossningen (tänkte det kan vara bra nu när den ligger som den gör) och ska ju minska blödningar och sånt efteråt (jag blödde 6 veckor med Leon och hade avslag 2 veckor till sen) så det hade vart skönt om det kunde hjälpa mot det :p

Hur mår du?
    Nä han har inte rört sig så mycket uran jag känner mest sparkar och buffar och som om han ibland "hoppar" till. Aldrig att han snurrar runt. men som sagt man vet aldrig med de små liven. De kan vara riktigt busiga.

För Ossian var riktigt lurig. BM kände huvudet och till och med håret och jag var öppen 2cm i 11dagar. (Kan nog varit öppen längre.)

Ja det kan nog vara sant. Minns jag inte helt fel så kände dem näsan och var därför tvungen att ställa mig på knä. Man man var så "borta" och johan minnns inte heller vad dem sa. Ja många gåner kan det vara en fördel att dem ligger lite "fel".

Jag förstår om du är less. Känner mig riktigt less jag också :/ Du får se vad de säg idag hos BM. Kan ju bara vara att du är trött om man inte riktigt får sova bra på nätterna. Okej, jag visste inte att det också var bra för efter förlossningen. Har bara läst att den kan starta förlossningen. Jag hade inte rikgtigt bra koll men jag blödde nog bara några dagar och hade avslag 1,5-2veckor. Så allt som allt i ca 3veckor. Men sedan fick jag tillbaka mensen redan efter 1,5månad ungefär. Riktigt surt. Hoppas den håller sig borta längre denna gång. Fast samtidigt är det skönt istället för att behöva vara orolig att den aldrig ska komma tillbaka.

Jag mår lite till och från. Känner mig riktigt deppig sedan i söndags. Mest för att jag känner att jag inte kan göra så himla mycket. Har börjat få riktigt besvärlig med foglossningarna i blygbenet. Blev riktigt "ledsen" över att jag inte kan åka skoter i år. Håller verkligen tummarna på att jag fixar att åka i pulkan, annars kommer jag att gå under. Sedan har jag haft riktigt svårt att sova. Får sova 4-5timmar sedan bestämmer kroppen att det är morgon. Fast de senaste nätterna har jag sovit bra men typiskt har Ossian haft två grinnätter. Han har vaknat efter två timmar och vill ha nappen. Så man får ingen sammanhängande sömn och i natt har johan bökat på. Har nästan lust att han få ta sin säng in till Ossian så dem kan böka på tillsammans Solig
    Sedan känns det riktigt jobbigt att jag inte kan/orkar göra så mycket. Med Ossian var jag så aktiv och kunde göra hur mycket som helst men no säger foglossningen ifrån direkt.
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)