• nellang

IVF/PGD väntar på eller är igång

Simple25 - kul att höra från dig och att allt är bra. Lite avis att det fungerade på ditt första försök. Jag var helt övertygad om att jag oxå skulle bli gravid med en gång. Men nu ett år senare så ska jag snart påbörja tredje försöket. Men än ger jag inte upp. Tur att jag har min son att gosa med dagar då det går tungt.

Lycka till med resten sv de 20 veckorna.

• nellang

Det går bra ändå. Det hade jag oxå. Men en flod är väl inte så kul att ha. Är du osäker så ring till dem.

• nellang
    Tossen skrev 2013-08-27 06:32:50 följande:
    Frågade i en annan tråd också men inget svar än så jag frågar er också. Igår när jag tog min gonal F så råkade jag släppa "knappen" med sprutan kvar i magen. Kan något ha hänt eller blivit fel med dosen eller sprutan?

Hej. Jag gjorde se ett flertal gånger vid min första IVF och det gick ju bra ändå. All lösning har redan kommit ut ur sprutan så oroa dig inte för det.

Undrar hur det kommer sig att vissa av oss får Gonal F och andra (jag) får Puregon. Vad kan vara anledningen?   
  • nellang
    Tossen skrev 2013-08-27 07:47:33 följande:
    Tack nellang! Då kan jag känna mig lugn :) tänkte om det blev något sug så den injicerade vätskan åkte tillbaka.

Tror det kan skilja sig från klinik till klinik, men också kanske beroende på ens naturliga hormoner och så?

Jo jag förstår att det har med hormoner o dyl, är mest nyfiken på vad/varför/hur.... Är det nån skillnad på puregon och gonal F? Men klinikerna vet väl bäst och det är bara att göra som de säger...
  • nellang
    Tossen skrev 2013-08-29 14:19:37 följande:
    Imorgon är det dags för VUL! Hoppas att jag har många fina äggblåsor. Är lite nervös faktiskt.

I och med att det är ca 50% risk att min genetiska sjukdom går vidare till framtida barn, kan man då säga att ca hälften av mina ev ägg faller bort?
    Det är sant att 50% kan vara sjuka. KAn berätta om min IVF försök. 6 ägg, 4 befruktade och 4 bärare av genen. (dock blir flickor inte sjuka). Andra försöket fick jag 7 ägg och 3-4? blev befruktade. 2 friska.

Så ja det kan ju vara 5+% men oxå sämre odds, eller bättre om man har turen med sig. Det beror ju helt på vilka som klarar befruktningen.

Men du tänk inte på det. Lycka till med VUL i morgon.

• nellang
    Tossen skrev 2013-08-30 11:16:44 följande:
    Dagens VUL gick åt helvetet. Började med förväntan och pirr i magen och slutade med tårar och avbruten behandling. Två futtiga äggblåsor fanns. TVÅ!! Det är ju hur dåligt som helst. Och jag trodde allt skulle gå så bra...jag är ju så ung sa dom. Vilken fördel!

Dom visste inte hur det kom sig att det inte blev fler ägg. Nu får vi börja om allt från början. Ny omgång synarela, klimakteriet igen. Dubbel dos gonal F + menopur. Det MÅSTE gå denna gång. Det måste!!!!! Fyfan för att snubbla på mållinjen :'(

Åhh NEJ!! ush o fy. Jag lider med dig. Men det är bättre att de stoppar innan än att du får gå igenom ett äggplock i onödan. Å vi som behöver fler ägg än normala IVFare.

Styrkekramar!
  • nellang
    nordhemsgatan skrev 2013-08-29 22:14:48 följande:
    Hej alla,

Äntligen har det nu satt fart även för oss! Följt tråden i över ett år, men fick vår remiss till PGD i Göteborg/Sahlgrenska i februari nu i år. Vår minsting (med x recessivt syndrom) fyllde 18 mån för några veckor sedan och vi var inställda på ett första möte på Sahlgrenska under feb -14. Inte då, helt plötsligt blir vi kallade den 19 augusti och där vi får besked att så länge Klinisk genetik röstar ja på sitt möte som var igår, är vi redo att dra igång med syskon under hösten redan! Ibland får man bara var otroligt tacksam för att sjukvården fungerar på bästa vis... Idag ringde dem som utlovat och meddelade att vi fått Go att köra igång. Skäms
    Nu kommer jag till alla mina frågor, som jag så länge velat ställa till Er alla och likväl efter vårt besök nu där jag gjorde VUL. Läkaren fann runt 20 äggblåsor i varje äggstock och menade på att vi får gå försiktigt tillväga med mig med tanke på långa protokollet och ev överstimulering. Är det någon som har erfarenhet av väldigt många ägg redan innan behandling och om jag skulle bli överstimulerad - vad innebär det?
    Har samtliga av er IVF/PGD fått genomgå det långa protokollet? Finns inte risken för deppighet/nedstämdhet och i värsta fall depression - någon som har erfarenhet av det? Känns så fel att behöva genomgå långa, när det i mitt fall fungerar att bli gravid och det verkar finnas gott om blåsor. Är det någon här som har genomgått sin behandling på just Sahlgrenska, verkar som de flesta hamnar på Karolinska och Solna.
    Vi kommer att få hjälp att göra en dotter, könsbestämmande PGD med tanke på sonens diagnos (som även drabbat min bror).  Är det fler som har just x - recessiv diagnos i familjen?
    Tack så länge
    Hej och grattis till att du fått grönt ljus för att köra igång.

Ja som Hejåhå sa så kör vi oftast långa protokollet så att vi kan slottas in på dagar som passar genetiken i Solna. (För oss i Stockholmsområdet i alla fall). Jag kommer att spraya synarela i 3 vekcor innan jag börja med sprutorna! 3 veckor! det är 1 mer än innan. Snacka om att jag kommer att bli en klimakteriekossa. Deppig, nedstämd, huvudvärk och näsblod är mina symptom. Hoppas att de blir milda den här gången.

Jag har en son sedan tidigare och kan alltså bli gravid på vanligt sätt. Men efter 2 IVF:er så börjar jag tro att det var bara ett lyckoskott den dagen han blev till. Så bara för att man kan bli gravid betyder inte det att det kommer att gå med en gång. Sorry vill inte göra dig ledsen - bara berätta fakta. När jag var på mitt första besök sa de att jag kommer att fixa detta galant och endast behöva göra ett IVF. Tjenatjena säger jag nu när jag på söndag börjar med spray för tredje gången.

Jag skulle kunna göra könsbestämt. Men vi har valt att i första hand leta efter den felande genen och om det bara är "sjuka" embryon leta efter en flicka. (Flickor är bärare men inte sjuka).   
  • nellang
    Hejåhå skrev 2013-08-29 23:06:07 följande:
    Glömde skriva att vi har en recessiv njursjukdom, därav PGD. En frisk dotter först på naturlig väg, sedan sjuk pojke. Därför får vi nu hjälp. Hormonstart på lördag.
    Kan knappt tro det själv!

omlivetefter.blogspot.se

Nu är vi nära. Spraystart på söndag. !!
  • nellang

Tossen - ush å fy. Trisst att ha sprayat förgäves.

Känner mig skyldig eftersom jag troligtvis är en av alla som KI har tryckt in i schemat. Men du- det är bättre att avbryta så kroppen får återhämta sig och göra ett nytt försök och då kanske med andra mediciner. ?

Lycka till

• nellang

Vid VUL några dagar innan ovitrellsprutan brukar jag ha 3-4 som är 18mm, 3-4 på 12mm och ett gäng mindre

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång