• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Emmlin skrev 2013-04-27 22:43:03 följande:

Angående risken vi har fått, så vågar jag knappt lita på att den stämmer. Det låter så lågt jämfört med vad alla andra har fått?!

Tack, ni ger mig lite hopp!
    Ja, det låter väldigt lågt med 1 - 5 % risk, men jag antar att det är räknat vid en "naturlig" graviditet och då sker ju en viss selektion redan vid spermie-"racet". Har ni träffat en genetiker och fått en genetisk utredning?
  • Yrja M

Emmlin: När vi frågade om IVF PGD så fick vi en remiss till "genetisk utredning/rådgivning". Då fick vi träffa en genetetiker som noga förklarade vilka risker (i %) vi hade att få barn med obalanserad translokation. Och hur stor chans vi skulle ha att lyckas vid IVF PGD. Vi gick även igenom min sambos släktträd och det finns minst en släkting till honom som har samma translokation och förmodligen fler bakåt som aldrig har blivit testade.

Angående att "kräva vård" så hjälper inte ens det här. Vem ska vi kräva det av? Överläkaren som ansvarar för vården för oss barnlösa här (Håkan Lindström) gör allt han kan för att begränsa vården och spara pengar. Han vill tex hindra att män över 30 som fått cancer får frysa ner sina spermier (innan cellbehandling) för det kostar för mycket (det kostar 5500 kr!).

Här är ett citat från när Håkan blev intervjuad i sveriges radio: ”Dessutom har jag de senaste åren märkt att det blir mer och mer förväntningar på att man skall kunna få hjälp att få barn oavsett hur mycket andra sjukdomar man har. Därför söker sig par som annars skulle ha accepterat att man är för sjuk för att skaffa barn till oss”.

Tydligen borde vi acceptera att vi är för sjuka för att få barn!?

Det finns även politiskt beslut här på att inte erbjuda IVF PGD då det inte anses vara nog kostnadseffektivt.

Förra året gjordes ett "Norrlandsupprop" här där föreningen Barnlängtan krävde att vi i norrland ska få lika vård som i övriga Sverige, det skickades brev till de styrande poltikerna, budskapet spreds i media, på facebook osv. Min sambo har även blivit intervjuad om vår situation i radio. Tidigare har det här med IVF PGD varit uppe i "Kalla fakta" då ett par från piteå berättade om sin orättvisa situation. Inget verkar hjälpa. Reglerna kvarstår.

• Yrja M
    Emmlin skrev 2013-04-28 10:50:48 följande:
    Yrja M- Ja, på Kliniska genetiska gick de även igenom våra risker och det va då vi fick dessa 1-5%. Vi gick också igenom min sambos släktträd. Men om jag förstod det rätt så kan ju inte translokationen hoppa över generationer för att sedan dyka upp igen?!
    Har min sambos föräldrar translokationen så har han ärvt den, men annars är det en så kallad de novo.
    Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag hoppas inte du tog illa upp när jag skrev det om att "kräva" vård. Jag har förståelse för er situation och blir arg när jag tänker på att det är så.
    Jag har förstått att ni bor i norra delen av Sverige och vet att detta inte finansieras där vilket jag tycker är så fel!

Jo, så borde det ju vara att det inte kan hoppa över en generation. I vårt fall är det ett halvsyskon som har samma translokation så det är lätt att lista ut var det kommer ifrån.

Nej, jag tog inte illa upp! Ville bara förklara att vår situation inte var så enkel. Nu valde vi att åka utomlands för att få vård direkt istället för att stanna hemma och "bråka" med sjukvården/politiken och vänta på att reglerna ska ändras. Vi har passerat 30 för några år sedan och kände att vi inte hade tid att vänta, särskilt inte som vi gärna vill ha mer än ett barn. Glad
  • Yrja M
    Tiger201008 skrev 2013-04-28 16:54:43 följande:
    Hej hoppar gärna in här:) väntar på PGD/IVF har två pojkar varav ena har ett kromosomfel som kommer från mig, drabbar bara pojkar. Men min första son är frisk. Längtar nu efter ett tredje barn:) har fått massa information från genetikern och skall på mitt första möte nu efter semestern. Hur lång tid brukar det ta efter första mötet och vad gör man?:) kan bli gravid på naturligväg med och göra moderkaksprov i v 12 men kommer nog inte klara göra en abort så sent som i v 16-17:(
    Hej och välkommen hit! Glad Hur yttrar sig kromosomfelet? Och hur stor är risken att barnet ärver det?

Jag tycker absolut att du borde välja IVF PGD framför ev sen abort, om du har den möjligheten. Att bära ett barn i 4 månader och sedan göra abort tycker jag verkar fruktansvärt Rynkar på näsan Fast det är väl en avvägning beroende på hur stor risken är att barnet ärver felet också.
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-04-29 11:47:09 följande:
    13 embryon till analys!! :0))
    Det är ju jättebra! :)
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-04-29 20:39:07 följande:
    Hur länge skulle ni ta vaggisar?
    tom v 12
  • Yrja M
    rymdsemlan skrev 2013-04-29 21:05:41 följande:
    Hej allihopa, ser att det händer grejer här! Grattis simple82 håller tummarna.

Själv skall jag in och göra mitt första FET imorgon, vi hade precis som du 3 ägg som var friska, ett sattes in som inte tog sig och ett överlevde till nedfrysning. Så imorgon ska den lilla tinas upp och förhoppningsvis överlever den så den sätts in! Håll tummarna!

Jag har dock en fundering...idag är det dag 5 efter ägglossning och imorgon skall ägget sättas in då det odlades i 6 dagar, men idag nu på kvällen fick jag en blödning när jag var på toa, mörkrött som mens ungefär. Nu är det borta, bara lite ljusbrunt när jag var och kissade sist? Vad kan det vara, ska ju inte ha mens förens om en vecka? Och förhoppningsvis ingen alls om ägget som sätts in överlever? Har aldrig tidigare haft en mellanblödning?! Någon som varit med om detta? Är orolig att det påverkar mitt FET imorgon, att jag inte kommer kunna göra det?!

Kramar till er från mig
    Hmm, det är inget jag känner igen. Har du stimulerad eller naturlig cykel? Om du har stimulerad kan ju slemhinnan vara extra känslig och lättblödande.

Förresten, du kan väl inte vara gravid?? Jag tänkte om det skulle kunna vara en nidblödning..!?

• Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-02 15:02:02 följande:
    RD 3 idag går runt och njuter av att vara typ gravid och att inte få äta allt haha nu hoppas vi bara den stannar så jag får fortsätta va gravid :0)))

ja, hoppas hoppas! Glad
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-04 14:29:21 följande:
    Vilken RD plussa ni på tjejer?
    Vid mitt färskförsök fick jag svaga plus först några dagar (kring ruvardag 8-9 tror jag) men sen på testdagen var det helt negativt. Troligtvis en sk. kemisk graviditet där embryot aldrig hunnit fästa ordentligt.

Nu vid mitt FET fick jag en blödning på rd 5 och gjorde då ett "tjuvtest" som var svagt svagt positivt.

• Yrja M
    Hejåhå skrev 2013-05-05 20:59:24 följande:
    Jag googlade mig till 10 dagar från sprutan.
    Ja precis, så för oss som sätter in  5 dagars ska den vara borta redan rd 5 Glad
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång