IVF/PGD väntar på eller är igång
Angående risken vi har fått, så vågar jag knappt lita på att den stämmer. Det låter så lågt jämfört med vad alla andra har fått?!
Tack, ni ger mig lite hopp!
Emmlin: När vi frågade om IVF PGD så fick vi en remiss till "genetisk utredning/rådgivning". Då fick vi träffa en genetetiker som noga förklarade vilka risker (i %) vi hade att få barn med obalanserad translokation. Och hur stor chans vi skulle ha att lyckas vid IVF PGD. Vi gick även igenom min sambos släktträd och det finns minst en släkting till honom som har samma translokation och förmodligen fler bakåt som aldrig har blivit testade.
Angående att "kräva vård" så hjälper inte ens det här. Vem ska vi kräva det av? Överläkaren som ansvarar för vården för oss barnlösa här (Håkan Lindström) gör allt han kan för att begränsa vården och spara pengar. Han vill tex hindra att män över 30 som fått cancer får frysa ner sina spermier (innan cellbehandling) för det kostar för mycket (det kostar 5500 kr!).
Här är ett citat från när Håkan blev intervjuad i sveriges radio: ”Dessutom har jag de senaste åren märkt att det blir mer och mer förväntningar på att man skall kunna få hjälp att få barn oavsett hur mycket andra sjukdomar man har. Därför söker sig par som annars skulle ha accepterat att man är för sjuk för att skaffa barn till oss”.
Tydligen borde vi acceptera att vi är för sjuka för att få barn!?
Det finns även politiskt beslut här på att inte erbjuda IVF PGD då det inte anses vara nog kostnadseffektivt.
Förra året gjordes ett "Norrlandsupprop" här där föreningen Barnlängtan krävde att vi i norrland ska få lika vård som i övriga Sverige, det skickades brev till de styrande poltikerna, budskapet spreds i media, på facebook osv. Min sambo har även blivit intervjuad om vår situation i radio. Tidigare har det här med IVF PGD varit uppe i "Kalla fakta" då ett par från piteå berättade om sin orättvisa situation. Inget verkar hjälpa. Reglerna kvarstår.