• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hejåhå skrev 2013-12-29 15:07:52 följande:
    De flesta här i tråden har gjort PGD i Sverige och fått det finansierat av landstinget.
    Kommer inte ihåg vilka här som gjort det utomlands, men bläddra lite bakåt i tråden.
    Min dotter blev till i Tjeckien Glad Finansierat av försäkringskassan.
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2014-01-02 15:35:47 följande:
    Grattis tjej25 och Hejåhå!!

Härligt med de första fosterrörelserna Nellang!

Känns som om det går rätt bra i tråden nu! Jag hoppas få tillbaka mensen snart, vill göra FET i juni. Ammar fortfarande en del, men försöker minska ner, lillan är över 10 månader nu. Är rädd att jag inte ska få tillbaka mensen och hinna bli för gammal för nytt PGD försök om inte FET funkar.
    Jag ammar också nu men funderar på FET till sommaren eller hösten Glad
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2014-01-12 15:14:35 följande:
    Jag tror att bra kliniker är måna om sitt rykte och inte försöker lura.
    Precis! Rykten sprids väldigt fort på internet, en klinik som bara tar pengarna och inte levererar några barn skulle inte bli långvarig. Jag tror tvärtom att privatklinikerna är väldigt måna om att varje försök ska lyckas så att de får så bra "success rate" som möjligt.

Vi valde ju vår klinik efter att ha läst att väldigt många lyckades bli gravida där. Glad
  • Yrja M
    Icegirl1 skrev 2014-01-12 14:24:59 följande:
    Åh tack Kattflickan! :) Förlåt att jag frågar, men jag kommer inte ihåg någonting... Var du på KI? Vi har fått ut journalen, och en klinik utomlands borde kunna komma åt resultaten av analys och försök tycker jag. Och jag vill absolut försöka, det jobbiga är bara om de bara drivs av vinstintresse och säger att självklart kommer det gå och så betalar man i onödan...
    Du kan ju även köpa behandlingen privat på KI om du tycker att dom känns mer trovärdiga. Ca 65.000 kostar det då.
  • Yrja M
    EGH skrev 2014-02-18 10:51:24 följande:
    Micro, måste fråga. när du refererar till Umeå. Bor du i Västerbotten och får göra PGD? Hur har ni lyckats med det?
    Jag gissar att Micro gör en vanlig IVF.
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2014-05-02 12:52:48 följande:
    Jag ringde ju KI för ett tag sen och frågade bland annat när de skulle ha sommarstängt, nu verkar jag ha tappat bort infon och hittar inget på deras hemsida. Vet ni vilka veckor de har stängt?

Min menscykel är igång igen! I augusti/ september skulle vi vilja göra FET för syskonförsök.
    Jag har också fått mens och planerar för FET i september! :)
  • Yrja M
    Hejåhå skrev 2014-06-09 15:43:48 följande:
    Jag plussade på RD 5, väldigt svagt dock.
    samma här
  • Yrja M
    Livelife skrev 2014-06-09 23:24:13 följande:
    Fast jag tog pregnyl denna gång och den sitter väl i längre än ovitrelle?
    Det är nu 12 dagar sedan
    10 dagar har jag hört/läst.. men kan ha fel.

• Yrja M
    EGH skrev 2014-06-11 11:38:56 följande:
    Hej. Vi har nu gjort två PGD försök utan graviditet. Jag är dock fundersam över behandlingen och resultatet. Jag och min man har vid våra tidigare graviditeter blivit gravida vid första försöket (dessa barn lever inte idag pga av en genetisk sjukdom). Vid båda PGD försöken har antalet fertiliserad ägg landat på 7 (första gången plockade de 14 ägg och andra 9, vilket jag tycker är mycket lågga äggantal) och till dag 5 har endast 1 embryo klarat sig (båda gångerna har den överlevande embyot varit frisk eller bärare så att vi kunnat göra en insättning). Tycker att det är mycket dålig statistik, vad är era upplevelser?
    Har hört att det är högre risk att embyorna inte klarar sig när man gör PGD, men ahr samtidigt läst att det inte ska vara någon skillnad i förhållande till IVF där man väntar till dag 5.
    Hej! Vad tråkigt att höra att era försök så här långt inte har lyckats! :(

Jag tycker det låter som ett ganska stort dropp från 7 befruktade till 1 friskt embryo på dag 5. Vet ni vad som hände med de övriga 6 embryon? Slutade de att dela sig eller blev de bortsorterade pga gentestet?

Vad jag har läst så ska provtagningen av embryot inte påverka överlevnadsförmågan nämnvärt då tekniken har gått framåt och man bara plockar 1-2 celler.

Tyvärr är "sucess rate" för IVF överlag ganska låg.. tror det ligger på bara ca 30-40 % som lyckas per behandling även utan PGD. Så i genomsnitt skulle det då krävas 3 IVF-försök per graviditet. 

• Yrja M
    Livelife skrev 2014-06-11 21:18:18 följande:
    Haha på fotot ser man ju inget alls.
    Jo jag ser det tydligt om jag vinklar skärmen!! Spännande! Skrattande
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång