EGH skrev 2014-06-11 11:38:56 följande:
Hej. Vi har nu gjort två PGD försök utan graviditet. Jag är dock fundersam över behandlingen och resultatet. Jag och min man har vid våra tidigare graviditeter blivit gravida vid första försöket (dessa barn lever inte idag pga av en genetisk sjukdom). Vid båda PGD försöken har antalet fertiliserad ägg landat på 7 (första gången plockade de 14 ägg och andra 9, vilket jag tycker är mycket lågga äggantal) och till dag 5 har endast 1 embryo klarat sig (båda gångerna har den överlevande embyot varit frisk eller bärare så att vi kunnat göra en insättning). Tycker att det är mycket dålig statistik, vad är era upplevelser?
Har hört att det är högre risk att embyorna inte klarar sig när man gör PGD, men ahr samtidigt läst att det inte ska vara någon skillnad i förhållande till IVF där man väntar till dag 5.
Hej! Vad tråkigt att höra att era försök så här långt inte har lyckats! :(
Jag tycker det låter som ett ganska stort dropp från 7 befruktade till 1 friskt embryo på dag 5. Vet ni vad som hände med de övriga 6 embryon? Slutade de att dela sig eller blev de bortsorterade pga gentestet?
Vad jag har läst så ska provtagningen av embryot inte påverka överlevnadsförmågan nämnvärt då tekniken har gått framåt och man bara plockar 1-2 celler.
Tyvärr är "sucess rate" för IVF överlag ganska låg.. tror det ligger på bara ca 30-40 % som lyckas per behandling även utan PGD. Så i genomsnitt skulle det då krävas 3 IVF-försök per graviditet.