• nellang

IVF/PGD väntar på eller är igång

Oj vad många tester ni har gjort. Jag har lämnat blodprov vid två tillfällen. Min man har lämnat spermaprov vid första besöket på Huddinge och jag gjorde VUL där. Annars har vi inte gjort så många tester. KAnske beror det på att vi kan få barn och det är inte där "felet" ligger.

• nellang

Sitter här och väntar på min mens... Har sprayat i 10-11 dagar nu. Vad är det egentligen som händer vid "mens". Är det ett bevis på att jag är nedreglerad. Har förstått att den blir rikligare än vanligt.

• nellang

Snuffan - jag har sprayat i 11 dagar och känner knappt inget. Huvudvärk är det ända jag känner av. Väntar fortfarande på mensen och undrar om sprayen verkligen fungerar. Tänk om jag lutat huvudet fel, sprayat fel mm

• nellang

Jag ringde till Akkis i Uppsala i går. Ville bara försäkra mig om att jag tar min nässpray på rätt sätt. Eftersom jag inte har några biverkningar förutom huvudvärk, och jag har heller inte fått min mens. Dag 13 idag. Tänkte att det kanske är stor skillnad ifall man lutar huvudet fram, sprayen bak utåt mm.

Akkis sa att det var ingen fara med hur man sprayar. Bokade in mig på ett VUL i morgon (torsdag). Skönt att de tar min oro på allvar. Suck om det blir att jag måste dra ut mer på detta och ta mer mediciner. Ett litet piller för att få igång mensen och sedan börja med sprutorna hade varit helt OK för mig. Om man nu får önska Flört

Vi ska ut och resa i slutet av november och jag känner mig väldigt egoistisk som vill "få gjort" den här IVF:en innan så att inte resan blir ett hinder. Då måste jag vänta en cykel och vips kom julen och allt vad det innebär. Känns heller inte rätt för kollegorna att jag ränner till IVF klinikerna och tar prover. Det är bara en person som vet någonting här. Min chef vet inget, men henne ser jag ju aldrig ändå...

Kanske kommer mensen idag och allt ser OK ut på VUL i morgon. Brukar ju vara så att man blir frisk så fort man besöker doktorn. Och så är nog fallet för mig. Jag måste sluta oroa mig, och framförallt sluta leta upp alla hemska historier om IVF och ÄP. Varför gör jag så mot mig själv? Torterar mig. Det finns solskenshistorier med IVF. Alla har inte ont efter ÄP. Det finns de som lyckas på första försöket. Man behöver inte få biverkningar. (Pepptalk till mig själv...)

Ha en bra onsdag allihop. Ikväll ska vi gå på AL Pitcher i Uppsala. En stand up komiker med bra reccensioner.          

• nellang

Simple82. Du är stark och kommer att fixa viktnergången, kaffesuget och skolan. Ett tips är faktiskt att inte hänga så mycket på Familjeliv. Jag blir också lätt "beroende" av allt detta och läser allt jag kommer åt. Det slutar med att jag ligger sömnlös och grubblar. Dagarna går inte fortare. Så för din egen skull. Ta en paus och ägna dig åt dig själv ett tag. Skriv ner dina frågor du har och ta dem med Huddinge när du träffar dem. Helt OK om listan blr megalång.

Själv fick jag äntligen den efterlängtade mensen. Jag är på G. Pratade med Anette på Huddinge i morse och hos sa till mig att öka nässprayen de närmaste dagarna. På tisdag ska jag börja med sprutorna som plannerat. Jag trodde att i och  med att jag var så sen så skulle äggplocket oxå förskjutas. Men hos sa att vi ska försöka hålla den tiden vi har bokat. Det var oxå skönt att höra att i sättningen görs på eftermiddagen. Då blir det lättare med logistiken.

Ang syskonförsök. Jag har en son och Uppsala var hel OK med att betala för min IVF/PGD. (mitt första försök).

Grattis till er som väntar barn. Skönt att höra att det går bra.  

Trevlig helg alla ni där ute.

• nellang

Åh vilken underbar dag det är idag. Njuter av solen o livet. Struntar i att huvudet bankar, äggstockar bultar, mensen rinner, kroppsvärmen varierar. Idag är jag bara jag och ingen IVF tjej. Ska njuta, ta ett glas vin i kväll, berätta för min käre man att han är bäst.

Passa på ni oxå att ta vara på dagen.

• nellang

Kattflickan. Att inte känna något vid vecka 17 är normalt om det är första barnet. Man vet helt enkelt inte vad man ska känna. Det kommer att gå bra! Håller tummarna.

• nellang

Mamma1982
    Det stämmer att jag har en frisk son och har blivit beviljad PGD. Bor i Uppsala. Det är samma pappa till min friske son som till min nästkommande. Ja, jag har hört att det är olika regler beroende på var man bor. Helt knäppt!! Du får skriva dig här i Uppsala. Jag har ett extra rum
    I Uppsala på reproduktionskliniken finns det en överläkare som heter Elisabeth G. Hon är väldigt optimistisk till PGD och hjälpte oss med remisser. Se om du kan kontakta henne på något sätt.   

Håller tummarna för dig. Och lider med dig och saknade av din fina son, Olle.

Lycka till,       

• nellang
    Mamma1982 skrev 2012-10-09 15:32:28 följande:
    Nellang:
    Tack! Då har jag "bevis" på att någon inom den region jag tillhör (Uppsala tillhör samma) har fått godkänt. Det låter riktigt bra. Vi har flera kompisar i Uppsala så att tillfälligt skriva sig där och eventuellt tillfälligt flytta dit är inte helt omöjligt. Tack för ditt svar. Hoppas du är kvar här på forumet om jag behöver mer hjälp någon gång. Elisabeth G skall jag komma ihåg!  

Simple82:
    Självklart är jag evinnerligt tacksam över min älskade Lasse! Han är så härlig och sprider den bästa av livsglädje i vårt liv. Han är också orsaken till att vi kunnat hantera sorgen så bra som vi gjort och den yttersta anledningen till att leva och göra det bästa av det liv vi fått.

Ett syskon är det finaste man kan ge till ett barn och Lasse kommer alltid att ha Olle, även om han är en änglabroder. Dock tycker jag att även Lasse förtjänar att det kommer någon mer hit till oss som kan dela hans och vårt liv. Jag har själv tre syskon och utan dem vet jag inte hur jag hade klarat av att hantera den svåra tid som varit. 

Men jag har också bestämt mig för att Lasses liv inte får präglas av "ett barn till varje pris" - situation.
    Vi kommer att försöka ge honom ett syskon till, men går det inte, så kommer hans liv bli väldigt bra ändå.   
    Mamma1982 - Såg just att jag gav dig fel namn på Akkis i Uppsala. Greta Edelstam - heter läkaren som jag pratade med. Elisabeth G finns på Klinisk Genetik på Karolinska i Solna.
  • nellang

Min syster fick en sjuk pojke och en frisk flicka. Vi har bestämt oss för att utrota vårt genfel från framtida avkommor. Därför genomgår jag nu allt vad IVF/PGD innebär. Tyvärr är min syster lite skeptisk mot den här PGD svängen. Hon tycker väl att man visst kan leva med en sjuk son. (Hemofili A). Det är väl klart att man kan leva med detta. Sprutor 3 gånger i veckan så kan det blir ett ganska normalt liv.

Tyvärr är min syster lite dålig på att peppa. Jag skrev ett mail till henne med lite klagan över humörsvängningar och en man som kanske inte förstår mig och mina äggstockar till 100%. Min syster skriver som svar - du behöver ju inte göra detta. NÄ det är väl klart attjag inte behöver. Jag kan alltid försöka få barn på vanligt sätt och hoppas att det blir friskt. Eller så kan jag med hjälp av vetenskapen stoppa denna sjukdom så att inte mina barn och barnbarn får den. Själviskt? eller hjälpsam jag vet inte. 

Så jag går alltså igenom en IVF/PGD helt frivilligt. (gör inte alla det?) Jag tycker egentligen inte att det är så svårt. HAr inga stora krämpor. Behöver väl bara lite pepping ibland från nära & kära. Kanske tycker vissa att vi gör fel, andra inte. Vi har haft tur som träffat en läkare som håller med oss och ger oss en möjlighet att göra PGD. Självkart kan man leva med denna sjukdomen och men många andra. Men om möjligheten till ett friskt barn finns så känner jag att jag vill ta den chansen.

Åhh så skönt att få skriva av sig. Ni om några förstår väl mitt dilemma. Jag väljer inte bort någon. Älskar fortfarande min systerson lika mycket.

Trevlig fredag och helg till er alla!          

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång