• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Livelife skrev 2014-06-12 10:32:24 följande:
    EGH
    Tredje gången gillt <3
    Hörde att någon som hade bekostad pgd själv att de fick det tillbaka via försäkringskassan. Kommer någon mer ihåg det?
    Det är nog mig du tänker på! Vi bekostade ett försök i Tjeckien själva och fick det ersatt via försäkringskassan :)

• Yrja M
    Livelife skrev 2014-06-12 10:33:46 följande:
    Här ligger man och mår illa smile1.gif
    Ruvardag nio.
    Grattis!!! Skrattande
  • Yrja M
    EGH skrev 2014-06-12 09:11:03 följande:
    Yrja: Tycker oxå att droppet från 7 befruktade ägg till 1 blasto är stort, den övriga slutade dela sig. Alla provtagningar är fina (Bra AMH, livmoder fin, hinnorna fina) och vi har hela tiden fått höra att för oss borde det inte vara något problem, vilket gör att misslyckanderna känna ännu mer som misslyckanden. Vi får inga PGD försök utan får betala allt själva, det är ingen billig affär! Vi har sagt tre försök sen är det stopp, både emotionellt (har ju förlorat två barn sedan tidigare) och ekonomiskt. Nästa gång kör vi kort protokoll med 150 gonalF och 300 menopur. Skam den som ger sig brukar det ju heta. Kämpa på alla.

Jag förstår att det är jättejobbigt med negativt resultat och jag önskar verkligen att turen vänder för er nu. Det kan ju ta några gånger innan man hittar rätt behandling och medicindos. Jag antar att ni körde långa protokollet tidigare så jag hoppas ni lyckas bätttre nu med korta protokollet. Kämpa på!
  • Yrja M
    Hejåhå skrev 2014-08-31 20:46:31 följande:

Jag har själv inte förmågor svar för hur många försök man får. Det verkar bedömas utefter hur svårstimulerad man är, kvalitet på ägg osv. Men minst två skulle jag tro.
    För oss tog det 10 mån för vår PGD process, men då är det två månaders inkluderad analys av vår sons prover.
    Det går inte betala PGD privat i Sverige.
    HTTP://omlivetefter.wordpress.com

Jo, det går visst att betala PGD privat. Vi hade det alternativet på karolinska men valde att köpa vår behandling utomlands istället.
  • Yrja M
    Lillajag86 skrev 2014-08-31 22:33:03 följande:
    Gör det? Vad kostar det? Du skänker mig hopp :)
    60-65.000 per behandling.

• Yrja M
    EGH skrev 2014-08-25 14:19:50 följande:

Tossen, förstår din besvikelse. Vi fick flera gånger höra att det inte skulle vara probelm för oss (har blivit gravid på naturlig väg 2 gånger tidigare på första försöket men båda tjejerna har gått bort rt en genetisk sjukdom). De försök vi hitills har gjort har varit katastrofalt dåliga, nu 3e gången blev det 20 blåsor men endast 11 ägg och 9 befruktades. De ska nu odlas till blasto innan cell tas (vilket är i morgon) och förmodligen blir det endast 2-3 blastocyster att använda så våra chanser denna gång är minimala. Funder oxå på ÄD.

Åhh 3e försöket! Hur går det? Jag håller alla tummar och tår för er! :)
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2014-08-31 23:04:04 följande:

Yrja M: Visst var det Tjeckien du gjorde PGD i? Det står nog tidigare i tråden, men vad kostade det?

Jag hoppas bli beviljad PGD för syskonförsök men jag har ju också lite bråttom. Fyller 40 nästa år.

Jo, i Brno. ca 40.000 plus medicin för behandlingen.
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2014-08-31 23:29:29 följande:

Tack Yrja! Om det blir aktuellt att åka utomlands för PGD, kan jag ställa fler frågor till dig då?

Tråkigt att ditt FET inte lyckades :(

Självklart svarar jag på frågor! :) Jag är dock inte lika aktiv här lägre så det kan ta ett tag innan jag svarar. Jag hoppas dock att du blir beviljad syskonförsök.
  • Yrja M
    Hejåhå skrev 2014-09-01 11:42:03 följande:

Så bra attman får göra PGD privat i Sverige!

Yrja: hur lång tid tog det för den tjeckiska kliniken att sätta ihop en analys?börjar de om från början eller använder de samma metod som i Sverige. Anledningen till att jag undrar är för att det känns surt om man behöver vänta igen på PGD analysen, den tog 6 mån för oss.

Det tog en månad för oss. De började från början antar jag? Vårt genfel är ganska vanligt så dom behövde ju inte börja från noll. Om det är samma metod som i Sverige vet jag inte, jag har ingen erfarenhet av metoderna i Sverige.

• Yrja M
    Melmum skrev 2014-09-01 20:07:39 följande:
    Hej hej. Jag hoppar oxå in i denna tråd. Vi ska göra PGD i Riga med första besöket den 12/9. Ingen väntetid alls. Bokade in för 3 veckor sedan. Jag har precis fyllt 40, har en son 11 år, med samma translokation, par 2 & 6. Så Sverige var uteslutet för oss tyvärr. Så funkar det inte i Sverige eller att man inte får beroende på syskon, ålder eller annat så tappa inte hoppet utan gå vidare utomlands. Vi betalar 1000:- för oss båda för resan t&r med båt. Sedan verkar det hela gå på ca 50000:- för IVF samt PGD.

Som jag förstår går allt mkt fortare där. Man väntar inga månader på vare sig köer, provtagningar, analyser mm.

Nu håller vi tummarna för att det går vägen. Efter mer än 20 missfall så borde det vara vår tur ????

Kram alla å lycka till.
    Men oj! Varför har ni inte fått hjälp i Sverige? Ingen ska behöva gå igen 20 missfall tycker jag.

Jag håller tummarna för er. Lycka till!
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång