Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej, hej! Här är en träningsnörd till (nästan dubbelt så gammal som du TS ). Har tränat regelbundet på gym (3-7gg/vecka) sedan 1992! Jag är även utbildad inom träning och jobbade med det, gruppträning, gym och PT, i 7 år (fram t o m 2007), främst i London. Så gymmet har aldrig varit något "tvång" eller någon plåga.

Men ... just nu är jag nog inne i den värsta svackan någonsin. Min lilla kropp har ganska nyligen tagit en del "törnar" i form av bl a flera missfall och ett kejsarsnitt (fick min son för snart 3 år sedan), extrem trötthet, några inflammationer i leder, samt mycket jobbiga diskbråcks"utbrott". Så figuren är sig helt olik (väger c:a 10kilo över min normalvikt) och jag är inte mitt gamla tonade och lika starka jag, tyvärr. Jag slutar aldrig att träna, men har känt mig tvungen att dra ner på träningen den senaste tiden, bl a pga diskbråcket. Nu ska jag försöka trappa upp litet igen, och hoppas att jag inte stressar kroppen för mycket. Jag ÄLSKAR ju att träna!

Springa kan jag bara drömma om att göra. Promenerar gör jag jämt. Low impact, high intensity, (crosstrainer, stepper osv.) är det som gäller konditionsmässigt i gymmet. Styrketräning älskar jag - men måste vara extremt försiktig med val av övningar just nu. Jag är utbildad Pilatesinstruktör så det "tänket" har jag med mig i det mesta jag gör. Yoga är inte heller främmande, men det tar jag också det lugnt med just nu (förutom andningsövningar på spikmattan).

Just nu har jag gördel (som stöd för ryggen) och inlägg i skorna (från sjukgymnasten) och ska snart till ortoped för bedömning om operation av ryggen är aktuell. Snacka om att man känner sig annorlunda nu, jämfört med för en sådär 5 år sedan! Men, men ... man kan bygga upp sig igen, det tror jag på. Jag var, för övrigt, mer vältränad och trimmad när jag var 39 år än när jag var 24 år (rökte, mumsade, jobbade 50-60 timmar i veckan, tränade sparsamt även om jag var aktiv)!

Nu hänger jag på här - för litet småsnack, oss träningsnördar emellan.

• Primrose

Tack för alla välkomnaden! Jag är ute i vår stuga och har därmed liten tid över för att skriva (och träna...). Min 2-åring är överallt!
    Men de senaste dagarna har jag faktiskt känt mig bättre i kroppen än på länge - dvs. inte lika stelt och ont. Men jag vet att det kan vända snabbt. Och jag var ändå tvungen att ta tabletter i går. Så helt bra är det ju, självklart, inte. Men jag känner mig relativt avslappnad i kroppen i alla fall.
    Inget gym i förra veckan - eftersom vi var på landet. Och det är högst ovanligt, och känns litet konstigt. Två överkropps"pass" med armhävningar, tricep dips, lateral raises (gummiband), stationära lunges och bicep hammer curls (gummiband) blev det i alla fall. Och en himla massa trädgårdsarbete samt svamp- och bärplockning i skog och mark.

Nu måste jag springa ut till lillkillen och leka med lera.

• Primrose

Jaha, nu försöker jag slinka in med ett litet inlägg under konstant "störande" av min lilla två-åring. I nästa vecka börjar han på dagis igen och då är vi tillbaka i stan och jag kan gå normalt till gymmet igen. Då är det bara att hoppas att diskbråcket håller sig lugnt.

När det gäller kondition + styrketräning/muskelbyggnad. Jag kan bara säga att det jag rekommenderade när jag jobbade med träning var att inte köra så mycket kondition samma dag som man styrketränade och att om man ändå ville köra kondition på samma dag skulle man göra det efter styrkedelen. Så brukar jag oftast också köra själv.

Sedan beror det också på vilken tid på dagen man tränar, hur mycket man har ätit, hur hård kondition etc. Detta har att göra med själva "orken" under styrkedelen. Om du tränar på morgonen och äter ytterst litet innan träningen och sedan börjar med konditionen - ja, då kommer du inte ha mycket till glycogen-depå att ta av. Därför kommer du att känna det som att du jobbar tufft under styrkedelen, men du skulle kunna köra tyngre om du hade energi att ta av. Enkelt sagt, alltså. Det finns alla möjliga teorier och åsikter om detta och inte en enda sanning. Och så är det ju skillnad på att vara elittränad och "amatörtränad". Generellt: För styrketräning behöver du glycogen för att kunna jobba och du lagrar det i begränsad mängd i kroppen (sedan måste du äta, främst kolhydrater, för att få upp mängden igen). I kondition använder du dig först av glycogen och sedan, om depåerna tar "slut" börjar du bränna fett. Ergo: Styrka först, kondition (och fettförbränning) sist.

Sedan är det ju så att vi är olika så till vida hur lätt vi bygger muskler och behåller dem. Hur "stora" vi kan bli osv. En som har en "bitigare" kropp av naturen kanske inte behöver bry sig så mycket, medan en som har en "slankare" fysik måste vara mer uppmärksam på att låta musklerna få växa och inte köra kondition tätt inpå.
    Sedan är det ju alltid bra att periodisera sin träning.

Ang. hur mycket man kan träna så handlar ju även det om vem man är och hur livssituationen ser ut. När jag jobbade med träning så tränade jag själv 6-7gg i veckan. Varav styrka 4-5gg, alltid "splittad" träning, med 1-3 muskelgrupper per pass, körde jag t ex bara ryggen kunde det bli 4-5 ryggövningar i det passet och kondition c:a 3-4gg per vecka, litet beroned på vilka klasser jag höll i. Jag tränade sedan andra under 12-20 timmar i veckan i form av PT (vilket också kräver mer aktivitet av tränaren än man kanske kan tro) och ledde c:a 6 fasta klasser + ofta några inhopp. De flesta av mina klasser var Pilates (relativt lugnt) och Step (inte så lugnt ). Och detta gjorde jag mellan jag var 35 och 42 år! Innan jag började jobba med träning tränade jag c:a 5gg per vecka. Mitt mest vältränade jag var nog när jag var 40 år och definitivt INTE när jag var 25!

Nu, när jag har fått barn och slutat att arbeta med träning, är min kropp sig inte lik och jag skulle aldrig hinna med att gå till gymmet 6gg per vecka. Om man jobbar på ett gym är det ju också litet annorlunda, för man behöver ju inte ta sig dit, man är redan där s a s. Men 4gg (kanske 5) i veckan i gymmet är helt realistiskt för min del. Just nu måste jag dock, enligt sjukgymnasten, vara extra lyhörd för vad som orsakar mer problem än fördelar, så det är litet trist att behöva vara så försiktig. Jag vill komma i FORM igen!!! Att komma i form om man inte har några skador etc. och har en oömtålig kropp är inte svårt! Jag imponeras inte av unga killar i 20-årsåldern som stönar och slamrar och spänner, om man säger så. I den åldern är det lätt, om man är hel och frisk.
    Jag vill också skapa ett litet gym på landet med hantlar (6-9kg) och kanske en x-trainer (eftersom jag, tyvärr, inte kan springa), och träna i gäststugan. Men då måste vi få el till gäststugan ... så jag får nog ha x-trainern i sonens rum.

• Primrose

PS. Protein behövs definitvt för bra muskeluppbyggnad. Och kolhydrater för ork och återhämtning.

• Primrose

Morgonpromenader (på nästan eller helt tom mage) bränner förresten mer fett pga ovanstående orsaker.
    En kopp kaffe innan kan också vara bra!

Vår lunch idag blir kokt torsk med bladsallad, tomater, gurka och en klick bearnaise. Jag har aldrig tidigare köpt bea, men när jag började med LCHF i maj så blev jag litet "hooked".Drömmer Jag slutade dock med dieten efter sju veckor. Den funkade inte så bra med styrketräning, samt att jag är bär- och grönt"freak" och gillar baljväxter. Och just nu kakor också. Och så fick jag en sådan kramp i benen och en massa blåmärken (mest på benen) som inte ville försvinna.

Sonen och jaghar just bakat en äppelkaka på egna äpplen från trädgården. Premiär! Eftersom vi köpte stugan förra året har vi inte använt några förrän nu.

• Primrose
    Mollly skrev 2011-08-07 19:27:24 följande:
    När jag började köra på detta styrkepass och körde bänkpress, så låg jag på en bänk och hade fria vikter och lyfte. Men nu när jag kom upp i lite för mkt vikter, så kändes det inte alls säkert. Med tanke på att jag var tvungen att lägga ner stången på magen när jag var klar. 20kg på magen var lite segt. Så jag flyttade mig till en annan bänk där stången ligger i små hakar eller vad man ska säga. Där får man ju lyfta på så mkt vikt man vill ha, men stången i sig väger ju en del. Men hur mkt? Det har inte varit någon på gymmet när jag varit där, så har inte kunnat fråga någon. Finns det någon standard mått på dessa stångar? hmm föresten, heter det stångar? haha
    Jag har för mig att de väger 20 kilo - med det kan ju variera.

Du kan ju alltid be någon, kunnig, gympersonal att "spotta" dig. Det ingick i alla fall i min utbildning att kunna göra det. Om det är någon som kör riktigt tungt kan två "spottare" vara bra.
    ETSS skrev 2011-08-07 15:35:46 följande:
    Jag har också kramp i benen och har börjat få blåmärken. Jag äter kolhydrater, protein, frukt och grönt, fett och socker och kan inte förstå vad det beror på? Speciellt efter träning och på nätterna har jag ordentliga benkramper. Vet du något som jag kan göra?
    Ingen aning om varför du får det. När det gällde mig själv så förstod jag att det måste ha skett någon obalans i samband med kostomläggningen. Det kan ha handlat om balansen mellan kalcium, magnesium och c-vitamin. Men detta var något jag googlade mig till. Inget jag är utbildad i. Jag orkade inte hålla på och luska ut vilken balans jag skulle ha när jag var på LCHF. Så fort jag slutade med dieten så slapp jag de hemska kramperna och de långvariga och stora blåmärkena. Jag har dock läggning för kramp (får det lätt vid snabba tempraturskillnader som varm luft och kallt vatten och hade gravidkramper i benen). Men det har aldrig varit som under LCHF förut (värre än gravidkramperna!).
    Fattig student skrev 2011-08-07 17:19:25 följande:
    Läser vad ni har skrivit ang muskeluppbyggnad och löpning/konditionsträning. Själv kör jag väldigt hårt med konditionsträning just för att INTE bygga upp stora muskler. Jag är ute efter långa slanka muskler.
    Att bygga muskler, i alla fall när det gäller de flesta tjejer, innebär inte att man blir "stor".  När jag tränade som mest och tyngst) styrka var jag också som smalast och nättast, och det gällde även några kompisar. Sedan finns det ju tjejer som bulkar upp ganska lätt, men de flesta måste ta något "medel" för att uppnå sådana resultat.
  • Primrose

Nu börjar jag längta efter gymmet rejält! Har inte tränat på över en vecka och inte ordentligt på flera veckor, i gymmet och det känns så ovant. Nu förtvinar musklerna. Nej, men skämt åsido, nu hoppas jag kunna träna litet ordentligt utan att behöva få diskbråcksutbrott igen. Maten ska jag också vara bättre, eller snarare bättre på att hålla mig borta från "godsaker".Drömmer På lördag eller söndag åker vi tillbaka till stan, sonen och jag och då blir det nog ett pass på kvällen.

Nu ska vi ut och leta kantareller, tänkte jag. Jag har t o m hittat några på vår egen tomt. Jag gillar att traska omkring i skogen, märker jag. Vi är ju nya stugägare och innan jag nu går i skogen igen hade jag inte gjort det på ca 20 år, inte plockat bär och svamp, i alla fall.

Evenstar: Vilket fynd! 2,6kg!! Otroligt!

• Primrose
    Fattig student skrev 2011-08-12 17:59:42 följande:
    Knäböj på boll? Åh herregud. Ja, man har en hel del att träna upp. Man blir nog aldrig riktigt klar.
    Jag hade en kollega på gymmet i London som brukade göra det. Han var i o f s en "supermucklig" rugbyspelare och Paul Chek- fantast! Flört

Jag tycker att det är svårt att t o m sitta på knä på bollen och göra grejer. Mmm bollen ... blir litet nostalgisk - för 6-7 år sedan körde jag nästan all min styrketräning (med hantlar och bars), liggande, på bollen, i gymmet. Men i Sverige, på SATS i alla fall, är de ofta så dåligt pumpade och golven är ofta för hala (så att bollen glider, när man t ex vill göra bicep curls i "solstolsposition", att jag knappt använder den nu - förutom litet med bollen hemma.
  • Primrose
    Chokladpinglan skrev 2011-08-12 19:15:58 följande:
    Ska man äta direkt efter ett pass? ginomax dricka och en banan eller? vatten självklart också då..
    Direkt efter ett pass (så snabbt som möjligt) brukar man rekommendera kolhydrater (t ex en banan). Inom högst en timme bör du äta en måltid (med, inte minst, proteiner). Om du har kört styrketräning är proteinerna extra viktiga.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!