Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Tullemi skrev 2011-09-18 20:28:29 följande:
    Frivändningar? What's that?

Här är det FORTFARANDE förkylt! Rynkar på näsan Vaknade med ont i halsen och en massa trögt slem i morse. Suck. Men eftersom vi var i stugan var jag ute och traskade några timmar i skogen både på lördagen och söndagen i alla fall.
    Men jag hoppas kunna gå till gymmet och i alla fall köra litet cardio i morgon. Men nu kommer jag tyvärr sent i säng, så orken kanske tryter i morgon.

LCHF var inte min grej. Jag testade det i våras och försomras och gick visserligen ner en del i vikt. Men jag fick också en massa blåmärken på kroppen och kramp i benen. Och så har jag så svårt för kött och fett!
    Men att minska ner på kolhydraterna en del tror jag är ganska klokt (beroende på hur mycket man äter förstås ).

Själv känner jag mig som en stoppad korv i mina kläder - så nu får jag ta och skärpa mig! Guud vad skönt om fettet gav efter litet och man kunde börja känna igen sin kropp igen.Drömmer

Nu måste jag gå och sussa!
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-19 20:36:20 följande:
    FAvete: DU med!

Jag vilar idag... Hade planer på en löprunda men jag kände på vägen hem att kroppen var så trött, och själen med. Så, det fick bli vila.. KÄnner mig lite slö Ätit jättebra idag enl mig. Smoothies till frukost(+ ägg och en skinkmacka, har protein i så det blir mera energi) och en smoothie till nu på kvällen. MIddagen blev en tunnbrödsrulle (grovt Liba) med rökt lax, ägg och grönsaker. Mellis på jobbet: Frukter och keso + kanel.  Lunch: KKycklinbiffar made by me!

Imorgon har jag redan planerat menyn, för att det inte ska bli skräp. Bryter mao trenden nu! Ska äta sushi till lunch och koka broccoli soppa t middag. Ska köpa hem grovt, färskt bröd till soppan på vägen hem Funderar på att stoppa i prinskorvar -om dom har magra/m kötthalt på minst85%. Eller någon soam har en bra idé på vad man kan ha i för att få mer protein? Broccoli är isig väldigt proteinrikt för att var aen grönsak men ajg ska ju träna.. Det och mjölk i soppan kanske räcker ifs? Ett  glas mjölk att dricka till o skinka på mackan? *hmm* Tips mottages taxamt!
    Kalkon på mackan. Sardiner. Två ägghalvor i soppan. Bra proteinkällor. Du kan ju alltid vänta med ägget till efter träningen. Ha med det i väskan.
    Härligt att du har kommit igång med bra mat igen. Jag började också igår med att vara noggrann och inte falla för "dumheter" att äta.
    Tullemi skrev 2011-09-20 10:34:25 följande:
    Uff, vad tufft det var att träna idag då. Jag kände ett konstigt sug/illamående när jag tog i och det berodde nog på att jag ätit lite för dåligt/lite innan träningen. Åt ganska lite igår också. Jag måste skärpa mig med maten!
    Samma här - jag måste också få in träningsrytmen igen, efter dessa veckor av upp- och nervändhet. Nu börjar förkylningen släppa litet, äntligen, ryggen svider fortfarande, men inte riktigt lika mycket som igår. Körde litet lätt med några Pilates"tänk"-inspirerade övningar igår hemma.

Jag har svårt för att träna styrka på morgonen. Det finns t o m vetenskap som visar att det bästa är att köra senare på dagen, när leder och muskler är mer uppvärmda. Men man kan ju inte alltid välja, eller hur.
  • Primrose

bandit: Det beror ju litet på hur mycket träningsvärk du har och vad du har gjort. Om du t ex har kört några muskler ganska hårt i ett styrkepass så ska du vila dem i några dagar. Teorierna är många (dvs. det finns inte ETT svar på de flesta frågor) men man säger ju att i träningen "skadar" man muskeln litet genom att utsätta den för hårt arbete, sedan ska den "läka", och därmed utvecklas den. Och träningsvärken kan vara en del av "skadan" (t o m här tvista de lärde ). Om du känner en viss träningsvärk efter ett konditionspass tycker jag nog att du kan köra kondition ändå, om än inte supertufft. Det är faktiskt bara vara skönt för musklerna att få ett "genomflöde" s a s. Och litet rörelse, inte minst när man har träningsvärk, är bara bra, anser jag.

• Primrose

Ego: Nu börjar förkylningen äntligen släppa (även om det är tjockt slem och hostningar som gäller fortfarande). Vi verkar vara många här som dras med förkylning just nu! Så idag gick jag äntligen till gymmet och körde 30 minuter på x-trainern. Jag tränade på fm så valde att inte göra någon styrka, eftersom min kropp inte gillar det. Men skönt var det att få träna litet i alla fall! Och träningskläderna stramade extra mycket - så nu gäller det att kunna köra på! Maten har varit bra de senaste dagarna. Jag loggar in på Matdagboken, för att hålla litet extra koll på mig.
    Sonen och jag har kört en god gröt på morgonen: Gröt gjord på grova gryn och vatten - sedan lägger jag i blåbär och mosad banan som får puttra ihop litet. Vi gillar den båda två.

MissKaos: Jag har bara testat kraniosakral behandling en gång. Går du hos någon bra (och är det i Stockholm)? Skulle gärna vilja ha ett tips på någon som är riktigt bra.

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-22 09:23:04 följande:
    Låter som en god gröt! Fast jag hade ju skivat bananen på toppenoch hällt på kanel Alla är vi lite olika! oCh kanske blandat i frön..
    I Göteborg går jag..
    Ok - synd, för den jag gick till ingav inte så mycket förtroende, tyvärr.

Jo - jag är en "sucker for" mosad banan (brukar egentligen föredra att ha det ovanpå gröten, men sonen föredrar den iblandad, har jag fått för mig). Min man kallar mosad banan för "bebismat", men jag står på mig. Kanel och blåbär är ingen hit för mina smaklökar - men vi är alla olika, som sagt. Frön skulle min 2-åring inte vilja ha i gröten, så det blir c:a en matsked av det vid någon annan tidpunkt under dagen för mig.

I dag hade de självplockade blåbären tagit slut i frysen, så det blev röda vinbär i stället. Nu kom jag just på att jag har plommon från landet i kylen - det skulle jag ha haft i i stället. Det får bli i morgon.Drömmer

Tidig lunch idag: Det fick bli bröd, fast jag försöker undvika det. Så två skivor hårt sportbröd med sardiner, lök och citron och en skiva sportbröd med ost. Samt en kopp kaffe med minimjölk och ett litet äpple.

Härligt att solen skiner! Solig
  • Primrose
    godisgrisen skrev 2011-09-22 12:27:11 följande:
    Jadu, den har jag letat efter rätt länge nu.....men vette17.........har nog hamnat i "tyck synd om mig, jag är så fet och olycklig"  träsket, och skulle jag lyckas så kan jag inte längre vara ett offer?

Sen tror jag att jag äter/köper skit av gammal vana, utan att tänka efter.

Plus att jag ärvt detta beteende från min mamma....sitter liksom i ryggmärgen......

Nej, nu ska jag sluta tycka synd om mig själv, plocka fram en massa jävlar-anamma!!!!
    Javisst är det svårt! Jag förstår dig helt och fullt. Är själv en "godisråtta" - dvs. älskar sötsaker (kakor, choklad, godis osv.). Jag har ofta lyckats hålla mig eftersom jag har varit fåfäng nog (Drömmer) och för att jag har tränat så mycket att jag ändå har kunnat äta en hel del sött, i alla fall i perioder, utan att det har satt sig så mycket på kroppen. Jag har älskat sötsaker sedan tidig ålder och är egentligen den enda i min familj som har varit sådan. Vi hade också sällan godis och sådant hemma - eftersom ingen var särskilt förtjust i det och, förstås, för att min mamma tyckte att det var onyttigt. Men sugen var jag hela tiden likväl och så fort jag flyttade hemifrån blev det en hel del "gott" i skafferiet. Men min mormor var sådan - så det sitter kanske litet i generna, trots allt.

Men när man, som jag, inte kan träna lika mycket och, till på köpet, är tröttare och klenare, av olika skäl så är det lättare att falla till föga för suget. Och så känner man sig plufsig och fet och tycker att inget hjälper i någon större utsträckning. Jag kan inte längre träningskompensera för mina laster och då är det svårt att inte "ge upp" litet ibland. Eftersom jag tränar mindre än innan jag fick min son (som mest har det varit 5gg/vecka, men vanligen 3gg/vecka, tidigare var det 6-7gg/vecka) så kan jag "unna mig" så mycket mindre för att det inte ska synas på kroppen.

MEN nu JÄKLAR ska jag också få till det här med att gå ner till min normalvikt igen!!! Och jag kommer att behöva vara stenhård vad gäller mina "fällor". Jag inser att försöka få bort fettet med träning inte längre kan vara mitt fokus - det får vara en extra bonus. Jag MÅSTE låta bli allt vad "godsaker" heter, helt enkelt. Och jag skippar alla dieter a la LCHF etc. och siktar in mig på min vanliga typ av kost (som i grunden är mycket nyttig - så länge jag skippar efterrätter, kakor, godis etc) och begränsar portionstorlekarna också.

Godisråttan: Det jag känner är att jag kan antingen acceptera att jag kommer att se ut så här nu (fåfäng är jag, som sagt!) och för "all" framtid, eller så får jag helt enkelt inse att jag har en "ny" kropp nu som inte går att behandla som tidigare. Det finns inget mitt emellan. Det är bara att glömma hur man har varit (vältränad OCH godsaksätande) och forma sin kropp via nya medel och metoder. Ta sig ur gamla vanor och gamla sätt att tänka och vara, helt enkelt. Fast helt enkelt är det ju INTE när man är 40+. Men, som du skriver, jävlar anamma, nu kör vi! Cool
  • Primrose
    godisgrisen skrev 2011-09-22 15:13:31 följande:
    Ja nu kör vi

Jag kör också utan dieter, bara att inse att LCHF inte funkar för mig, mår superbra på det...ett kort tag, sen mår jag dåligt även på LCHF, + att minsta lilla fusk blir så stort när man minimerar kolhydraterna på det sättet.

Nu blir det återigen tallriksmodellen och att bara äta sig lagomt mätt och inte  proppmätt. Mycket grönsaker och noga med mellanmålen!

Jag vet ju hur man ska göra, nu gäller det att plocka fram kunskaperna och viljan att genomföra detta också.

Men vi peppar väl varandra, och tillsammans så fixar vi detta
    Japp!!
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-22 15:32:21 följande:
    Åh härligt!! Igår sov jag från 23:00 till klockan 09:00 idag. Sedan sov jag en timme under dagen. Nu äter barnen middag och sedan ska jag träna! Så får vi se vad jag orkar nu när jag har sovit bra, för tidigare när jag sov dåligt var det en pärs att springa 5 km.
    Vad skönt! Sömnbristen måste göra dig urlakad. Så inte undra på att träningen gick bra idag när du hade fått sova så bra!
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-23 21:12:04 följande:
    Jamen, man måste göra det ibland -det ingår i att vra hälsosam. Eller hur? Själen ska ha sitt med. Jag har mens. Köpte en större mängd choklad. 1-2 ggr/vecka tycker jag maan "måste" få unna sig lite gott..
    Det gäller inte här nu. Inget "unna sig" längre, då kommer det inte att funka för mig. Det har tagit litet tid att inse - men nu är det så det får vara framöver. Tills jag har gått ner dit jag vill. Det är just det min själ behöver nu.

Tidigare (pre-graviditet, pre- slutajobbamedträning, pre-fyllafyrtio) körde jag ibland med den klassiska "äta vad du vill var 10:e dag". Det fungerade fantastisk och när den där tionde dagen kom var det jättekul att få köpa och äta allt möjligt man kunde komma på. Och det brukade uppskattas av maken också.
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-24 11:16:15 följande:
    Ja, jag har inte ätit det på över 1 år så det var jag förtjänt av! Ja, förbud är aldrig bra, det brukar ge motsatt effekt och därför är det bra om man har sina "unna dagar", men på en rimlig nivå då. Fast det går ju inte, i alla fall inte för de flesta, om man vill gå ned i vikt, men sen så!

/

Idag blir det ett kort löpningspass och sedan styrka på det.
    Så sant! Och om det var ett år sedan så har du gjort dig förtjänt av att frossa i litet chips, tycker jag.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!