Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Körde ju ett litet styrkepass i onsdags och är litet skönt öm i kroppen i dag. Förutom ryggen, som är litet FÖR öm för att jag ska känna mig lugn (så fort jag stelnar till så är ju risken för smärta/ryggskott/diskbråcksutbrott större). Det högg till rätt rejält i bröstryggen i morse (så att jag tappar andan). Och då hade jag bara kört 2x12 reps i roddövning!! Snacka om att behöva hålla tillbaka. Nu har jag spenderat minst 40 minuter på spikmattan och det känns bättre. Jag hade tänkt att gå till gymmet i kväll, men då skippar jag nog ryggträning.

Sonen fick diagnosen borrelia igår.Rynkar på näsan Han ska ta penicillin i tio dagar. Så nu får vi bara hoppas att han inte får några men. Min man hade borrelia i förra månaden. Tala om att det är riskabelt att ha landställe i Roslagen.FörvånadFick köpte stugan förra sommaren.

• Primrose

Favete lingius: Absolut! Grattis till bra resultat.

När jag började träna regelbundet, för snart 20 år sedan (när jag var 27 år), blev jag ganska förvånad när jag vägde mig, efter något halvår. Då vägde jag "plötsligt" 57-58kg. Jag stirrade på vågen - hade aldrig sett så höga siffror förut (50-52 hade väl varit det normala i några år, och i tonåren vägde jag c:a 43-49kg). Muskler väger! Och när jag sedan började jobba med träning och fick ännu mer muskelmassa (och t o m 42 års ålder) blev min normalvikt 61-64kg! Jag drog S i byxor och XS i överdelar när jag var som mest vältränad och smal. På överkroppen har jag, förresten alltid dragit små storlekar (fram tills jag fick min son...).

Jag hade aldrig sett siffror på 70+ innan jag blev gravid. Men, tyvärr, sitter kilona benhårt sedan dess och jag har inte varit under 70-strecket sedan jag fick min son (som blir 3 år snart). Deprimerande och svårt att acceptera. Men jag har försökt det mesta, utan att situationen förändras nämnvärt.

• Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-02 13:58:59 följande:
    Ja, det är fascinerande faktiskt och ändå är folk (och mig själv ibland, det måste jag erkänna) nästan hypnotiserad av vågen. Det är ett uselt mått faktiskt.

Ang graviditetskilon så var det ett rent helvete att gå ned dem och att forma tillbaka kroppen. Det är väl inte förrän nu, 2,5 år senare som muskulaturen och huden verkligen har lagt sig tillrätta. Men för fy fasiken vad jag har kämpat!

Jag gick upp 25 kilo under min första graviditet och efter 5 månader blev jag gravid igen. Och nej, jag hade inte hunnit gå ned dessa 25 kilon innan jag blev gravid igen.
    Ja, det kan nog vara ett helvete med gravidkilona, oavsett ålder. Bra jobbat av dig! Men att vara 40+ är inte direkt något som gör det lättare, om man säger så. Dels beror det nog på kroppens hormonbalans. Dels på att man har dragit på sig en hel del sk "slaggprodukter" under livet. Dels att man helt enkelt är tröttare, trots allt. Dvs. kroppen har svårare att klara av spädbarnsårets (eller längre) sömnbrist utan att fysiska reaktioner uppstår. Dels att man inte riktigt kan pusha sig själv lika mycket (stelare leder osv.) och läker sämre från skador. Och, i mitt fall, min skitrygg, som hindrar mig att springa, göra plyometrics, kombatklasser, etc. dvs. supereffektiv träning om man vill komma tillbaka i form. Och, till på köpet, är det ju så att har man tränat länge så är kroppen van vid att utmanas och kräver mer. Därav att t ex promenader och power walking har "nada" effekt på mig.

Men, om bara mitt diskbråck läker eller om jag opereras bra så blir det lättare. Och jag känner, trots allt, att det fortfarande är kul med träningen (betydligt tristare att inte gå och träna än att träna, om man säger så ).

Jag hade, för övrigt, en toppenbra graviditet. Jag gick upp c:a 13kg och hade jättebra värden hela tiden. Ingen foglossning eller så. Bara gravidischias i c:a 6-7 veckor, som var smärtsam men uthärdlig. Jag körde knappt någon styrka under graviditeten (pga tidigare missfall), men gick till gymmet och körde kondition c:a 3gg/ vecka, fram till en vecka i innan mitt snitt. För mig kom det jobbiga efteråt....
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-02 14:13:41 följande:
    Borrelia? Är man inte vaccinerad mot sånt? Tråkigt iaf, och hoppas på att allt blir bra tillslut.
    Nej, borrelia går inte att vaccinera mot. Du tänker på TBE - och det har sonen och jag vaccinerat oss mot. Ingen är automatiskt vaccinerad mot TBE - det får man gå och fixa själv s a s.
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-02 14:16:58 följande:
    Annars kan man ju alltid dela upp det hela. Kör 3 konditionspass och 3 styrkepass. 1 dags vila. =)
    Ja, men självklart, det finns massor av varianter. Men mitt svar gällde Molly - som tränar fyra gg per vecka, inte sex. Och hon berättade att hon löptränar vid varje tillfälle och sedan en eller två muskelgrupper vid tre av dessa tillfällen.
  • Primrose

Själv brukade jag träna styrka 3-6gg (beroende på "splittning") per vecka och kondition 4-6gg per vecka. Och ofta ett Pilatespass eller så på vilodagen. Inte sällan var det kondition mitt på dagen och styrka på kvällen (har svårt för styrketräning tidigt på dagen, pga min stelhet  i många leder) - det funkade i alla fall bra när jag jobbade på gym, annars kan det bli litet hattigt att åka fram och tillbaka. Och så jobbade jag med träning under sex år (med klasser och PT), och körde förstås min egen träning parallellt med detta. Så det blev en hel del, om man säger så.Drömmer

När man tränar själv och vill köra mycket klasser är det ju kul att t ex först gå på ett Step-pass och sedan ett Body Pump- pass (med en halv banan emellan, eller så ). Eller på Afro-pass och sedan ett BodyBalance pass (dock är BodyBalance lite mycket "fusion", för min smak). Osv. osv. beroende på tycke och smak och vad man gillar.

Det tuffaste, vad gäller hur mycket träning man kan trycka in på en dag, är ju när jag har varit på fitness conventions. Hej och hå - sisådär en 12-13 klasser på en helg! Men senast jag var på det var 2006, i London. Kul som tusan!

• Primrose
    Fattig student skrev 2011-09-02 14:27:13 följande:
    Jaha, det hade jag totalt missat. Annars hade ju den uppdelningen funkat, men alla har ju inte möjlighet att träna 6 ggr i veckan.

Men är det verkligen risk för skador om man löptränar, vi säger på en hastighet på 9, i en halvtimme och sedan kör lite lätta vikter? Jag har ingen aning.
    Nej, risken är kanske inte så stor för skada om man kör "lite lätta vikter" (även om den finns där) - men då får man ju inte heller något bra resultat. Det är ganska mycket slöseri med tid om man tränar utan att ta ut sig en del. Det är faktiskt bättre att, med kontroll och god teknik förstås, köra litet längre och tuffare styrka en eller par gånger i veckan än att "fuskträna" (som det nästan kan kallas) för lätt flera gånger. Du tar ut musklerna ordentligt, får antagligen rätt mycket träningsvärk, vilar i flera dagar och kör sedan igen. Jag har fått fram jättebra resultat hos mina klienter på det sättet. Men alla är olika - som du själv har sagt.
  • Primrose

LillaPaula: Jag svara litet, trots att du inte frågade mig. Det jag spontant tycker är att du borde byta ut falukorven/köttbullarna till någon annan proteinkälla (t ex kyckling, kalkon, fisk, skaldjur) och att du kanske kan klämma in litet fler grönsaker (för vitaminer och extra mättnad). Sedan har jag för mig, trots att jag inte är någon blodsockersfixerad eller kolhydratsjagande person, att det finns bättre frukt än just äpplen och vindruvor. Men då är jag petig. Drömmer Sedan beror det ju också på vilken storlek dina portioner har, vad du äter för bröd osv.

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-02 18:32:32 följande:
    Sålänge det är en kutan infektion hos barn brukar det inte vara ngt problem, Kåvepenin brukar ta det.

Akta din rygg!
    LillaPaula skrev 2011-09-02 14:50:49 följande:
    När ja äter keso brukar det vara som pålägg på macka ist för smör och annat.
    Ägg brukar vara mellanmål eller kvällsmat.

En dag för mig kan se ut ungefär så här.
    Frukost två mackor med keso och apelsin jusie 
    Mellanmål Lättfil &müsli
    Middag spenat med falukorv & köttbullar och vatten
    Mellan mål lite melon/äpple/vindruvor eller liknande
    Kvällsmat  två makor med kokt ägg eller keso och  apelsin juice 

1 timmes promenad
     Vad tycker du om detta vad verkar jag äta för mycket av eller vad är för "fett" om man ska gå ner i vikt 
    Ja, vi får hoppas att det är det. Läkaren tog inget blodprov, eftersom det kan vara missvisande, som han sa. Han sa också att, till skillnad från vuxna, "vandrar" infektionen runt i kroppen på barn vilket innebär att fläckar kan komma och gå. Det stämmer på sonen, eftersom jag såg en röd fläck på insidan lår för en dryg vecka sedan, som såg litet suspekt ut, men eftersom den försvann trodde jag att den uppkommit av blöjan. Men i onsdags såg jag flera misstänkta fläckar, och de såg värre ut nästa dag. Nu har han tagit Kåvepenin i två dygn och fläckarna har bleknat, vilket känns bra. Min man fick borrelia i förra månaden (en enda stor fläck, i knävecket) och blev bra av Kåvepenin. Det man blir orolig över är ju neurologiska skador.

Tack för rygg-utropet.
  • Primrose

mileas mamma: Frukosten med lax och avocado lät riktigt mumsig!

Jag kan äta samma sak i månader. Men just nu variera jag rätt mycket. Jag hade en liten LCHF period under försommaren och då blev det  t ex två kokta ägg med smör och flingsalt. Omelett med rökt lax och spenat. Och latte eller äggmjölkslatte.

Annars gillar jag:
    *Grov gröt med rivet äpple och kanel och mjölk av något slag (ko, soja eller havre t ex)
    *En mosad banan med keso, apelsinbitar, rostade solrosfrön och mandel, russin.
    *Smoothie på frysta, ekologiska, bär och någon fruktjucie, banan och ev. sojamjölk
    *Hårt sportbröd med mosade sardiner (i tomat), citron, örtsalt och hackad lök
    *Fruktsallad med keso

Och ibland (på söndagar) kan det bli croissants, hemgjorda scones eller rostat bröd med ost och marmelad och té till det! Fy mig! Och en gång, för några månader sedan, blev jag inspirerad av Jamie Oliver och gjorde hans amerikanska pancakes, med lönnsirap....Drömmer

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!