Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Apropå form, 48 år gammal, skaplig deffning

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2017-10-03 23:03:51 följande:

Vem är han?

En av svensk fotbolls legendarer från bland annat VM -94 Stefan Schwarz.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2017-10-04 06:19:58 följande:

Hälsan är det bra med, kroppen lite sämre. Men det går framåt. Har en envis senfästesinflammation vid knäet, det ställer till det mest just nu, i fötterna och armbågarna börjar de ge med sig. Alla MR-bilder såg bra ut, så jag har inte den leddestruerande varianten som tur var.

Låter ju betydligt tråkigare än mitt knä, vad gör man åt dina problem är det rehab eller medicinering? Eller både och kanske?
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2017-10-04 10:02:33 följande:

Medicinering, ingen rehab, fick bara höra "fortsätt som du gör, men undvik sådant som ger dig ont mer än två dagar". Annat än träningsvärk då. Tycker det är så svårt att veta vad som ställer till det bara, när jag får ont.

Ja det blir ju ett visst detektivarbete, för mig funkar ju tex långsamma benböj men inte snabba då får jag ont. Men jag har bara ont på ett ställe så det är väl enklare för mig att hitta vilka övningar som funkar.

Sen vad som skulle kunna få mig att bli helt smärtfri är jag nästan uppgiven kring. Jag har mer eller mindre accepterat att det är så här mitt knä kommer vara framöver. Jag kan nog bli starkare igen men får köpa att det kommer göra ont efteråt även om det inte är skadligt längre, så kanske du haft det länge?
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2017-10-04 17:50:18 följande:

Vad är det i knät som krånglar? Äter du kollagen?

Jag hade en förslitning av knäsenan som jag antar är läkt nu samt att det var inflammerat. Men det blir väl något skit kvar i senan som gör att det värker, blir väl som utväxter i senan om jag fattade fysion rätt. Dessa kanske blir kvar för alltid eller så kanske det gradvis blir bättre om jag har tur. Men jag tycker förbättringen helt stannat av sen många månader tillbaka.

Jag hade ju en hård knöl under knäskålen i vintras som gjorde ont att ta på, den är ju mindre nu och gör inte ont men den försvinner nog aldrig.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2017-10-04 19:19:16 följande:

Studentpappa: Ja, det har det. Eller, rättare sagt, jag har ju trott att det hört till, sen har det varit bättre och sämre. Känner hur lätt det blir att liksom hamna i en offerroll nu med diagnos, liksom känna att "usch, vad jag än gör har jag ont" istället för att kötta på, "lite småont har väl ingen dött av". Typ så.

Nej så länge det inte blir värre så kan man ju köra på antar jag. Jag är dock lite rädd att få tillbaka mitt problem om jag bara bombar på så jag tar det ändå lite piano, men jag låter inte bli att träna. Känns det bra tar jag något kg till i böj och gör det ont kör jag lättare.

Jag hade ju lite det tänket innan jag gjorde magnetröntgen, jag tejpade knät och körde. Men efter röntgen och fysion sa att jag kunde dra av knäsenan om jag inte backade och ägnade mig åt rehab tills den var läkt tänkte jag om lite. Jag vill ju inte bli en träningsinvalid när jag är 35. Jag har en kollega på 61 år med knäprotes som tränar stenhårt men anpassat till sin skada, så jag har liksom ingen ursäkt
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2017-10-04 17:49:41 följande:

Oh my... jag är så sjukt sliten!

Dagens wod var:

3-3-ME back squat jag körde 75kg och det var rätt tungt. Fick 4 på sista set men kunde nog klämt ut en till med heja rop.

5*2 min Amrap

5 Thrusters

5 burpee over box(facing)

Mamma mia!! Fick jämt två varv per rund förutom första där jag gick ut för hårt.

Jag mår fortfarande illa.

Vad innebär 3-3-ME?
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2017-10-04 20:00:05 följande:
    ME= Max effort , typ så många som man orkar. Men på 90% ska det inte vara många fler än de 3. Då är det fel vikt!
    Ok jag kände bara inte igen förkortningen
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2017-10-04 20:17:00 följande:

Tror jag ska vila i morgon. Så slut som jag är ska man inte bli av några Thrusters....

Vilan är en viktig del av träningen så det låter inte så dumt
  • Studentpappa
    Ellindra skrev 2017-10-07 08:52:34 följande:

Jag har en fråga till er som löptränar. Jag joggar 8-10 km när jag är ute och nu undrar jag hur många ggr i veckan man kan göra det. Räcker det med en vilodag? Om jag ska variera träningen, kan jag byta ut ett par dagar mot pw? Styrketräning, gympa och cykling tycker jag inte om.

Är du en van löpare kan du springa varje dag sen får du känna efter hur din kropp svarar. Får du ont så drar du ner på antal pass eller spring kortare och oftare. Det är väldigt olika hur man vill köra.

Klart du kan byta ut det mot pw, frågan är var ditt mål är? Du har ju garanterat större nytta av att lyfta skrot kombinerat med löpning än pw+löpning.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!