Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Träningsnördar - här samlas vi!

Mollly skrev 2012-07-15 09:21:45 följande:
    hahaha.
    Ska man börja med att springa så långt man orkar, eller ska man köra intervaller?
    Jag tycker du kan skaffa dig en grundkondition innan du börjar med intervaller. Stressa inte utan låt det ta tid, framförallt i början när det inte bara är konditionen som är risig utan ofta även leder, senor, ben och annat som är ovan belastningen. Sen beror ju allt lite på i vilken form du är.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75

No offence, men det var ett jäkla surr om BMI samt kalorier hit och dit i en tråd om träning. Många av dessa tankar om mat och vikt har egna underavdelningar att skriva i. 

• Johan75
    MissMe83 skrev 2012-09-04 20:47:56 följande:
    Johan75: hej och välkommen hit med underbar attityd till oss och våra diskussioner
    Om du läser alla 589 sidor i denna tråd ska du se att 90% handlar om träning. Men kost och vikt är ju faktiskt också en stor del i ämnet, tycker du inte??
    Tack, man jag har skrivit tidigare, även om det nu kanske var ett tag sedan. 

Vad gäller kosten så - nja. Diskuterar man kolhydrater och proteiner, samt när det ger bäst resultat så kanske det fyller sin funktion, men just nu verkar det tyvärr mest handla om den gamla vanliga viktminskningen.

Ber om ursäkt ifall jag lät/låter trist och sur men jag är lite allergisk mot att förknippa träning med viktnedgång. Träna gör man för att bli starkare, uthålligare, snabbare och smidigare, och det är det jag önskar tråden handlade om. Läser man den sista sidan så är det faktiskt nästan ingenting förutom Miss Kaos som skriver något träningsrelaterat, 

Ångest över kaloriintag och BMI känns, för mig, rent kontraproduktivt i en tråd som denna, och definitivt inget som en nyfiken träningssugen människa borde mötas av. Därav mitt inlägg, men den hårda tonen ber jag om förlåtelse för.
  • Johan75

För sakens skull kan jag då tillägga att jag personligen har lagt om min träning helt. Från att ha varit väldigt gymbaserad har jag nu sedan mer än ett år inte gått in på ett gym. Istället springer jag mycket och försöker komma ut lite mer naturnära (vilket faktiskt går även om man bor hyfsat centralt i Stockholm. 

Långa löpningar och snabba löpningar med mycket varierat underlag och väldigt minimalistiska skor blandas med övningar för överkropp och ben.

Resultat: Lite mer slimmad fysik men knappast någon större skillnad i muskelmassa samt kraftigt förbättrad kondition och styrka i förhållande till kroppsvikt. 

Motivationsmässigt har jag också gjort en deal med mig själv där jag lovat att bara träna när jag känner för det. Känner jag ett motstånd så skiter jag helt enkelt i det. Inga i förhand givna pass eller scheman, utan en total frihet i att träna exakt det jag känner för just då. 

Resultat: Tränar mer än någonsin och får ibland tvärt om tvinga mig att stanna hemma och vila.

Allt detta helt gratis (bortsett från kläder och skor). Saknar dock möjlighet att träna "combat", men det kanske löser sig ifall man hittar en träningskompis och en plats där ingen ser en brottas.

• Johan75
    MissKaos skrev 2012-09-04 21:02:36 följande:

Välkommen. Passar inte trådens innehåll så finns det säkert andra som du trivs bättre i.

Klart det är så. Jag gillar dock tråden när den handlar om träning, så det var mer ett utslag av att jag ansåg tråden vara på väg mot något jag inte gillade, och hoppades att de som skrev kanske inte innerst inne heller ville att tråden skull hamna i viktminskningsträsket. Jag försökte helt enkelt påverka trådens innehåll.

Men visst - vill de flesta skriva om viktminskning, BMI och kaloriräkning så blir det givetvis så. Lite trist tycker jag, men ingen större fara skedd. 
  • Johan75
    Tullemi skrev 2012-09-04 21:12:25 följande:
    Förresten så minns jag nåt av dina tidigare inlägg (för ett bra tag sen)...negativ även då
    Hoppsan, där ser man. Trodde inte jag framstod som så negativ, men jag ska ta och klicka på "Visa endast" och titta efter. Kanske har man en sned uppfattning om sig själv.
  • Johan75
    Tullemi skrev 2012-09-04 21:18:21 följande:
    Tror inte du var det med meningen, förstå att du söker en ren träningstråd, inte massa annat "tjafs"
    Jag vet inte om jag tycker det är "tjafs". Jag ser bara att träning allt för ofta kopplas ihop med viktminskning istället för hälsa. Jag tror även att personer som tränar med viktminskning som mål kommer uppfatta träning som något negativt, ett "nödvändigt ont". 

Detta fick mig att hoppa till när jag gick in i tråden och såg att även här så handlade inläggen nästan enbart om viktminskning, BMI och kaloriräkning.

Men som sagt - det har gått över en månad sedan jag skrev i tråden så det kanske är upp till mig att acceptera att den förändrats lite grann. Inget som jag uppskattar, men kanske till det bättre för andra.
  • Johan75
    Ziraya skrev 2012-09-04 21:31:32 följande:
    Mitt huvudmål med träning är att bli stark i kroppen och inte få ont i musklerna. mitt sekundära mål är att gå ned i vikt. Jag kan inte träna just nu, men jag uppskattar sammanhållningen i tråden, och skriver därför ändå om mina dagliga göromål, även om de just nu bara handlar om att äta rätt.
    Och jag tänker så här - Detta är, mig veterligen, Sveriges största internetforum sett till antalet medlemmar. Och det här är den största tråden i detta forum som handlar om träning. Det vore givetvis förmätet att lägga något slags "ansvar" på de olika personerna som skriver i tråden, men jag tycker någonstans att det faktiskt är kontraproduktivt och i viss mån negativt (generell, inte för just dig som individ) för oss som grupp att hela tiden förknippa träning med viktminskning, när det borde handla om peppning i hur kul det är att träna.

Med det sagt så anser jag inte att mina önskningar på något sätt har företräde över dina, och känner du att du får stöd och hjälp här i tråden ska du givetvis fortsätta skriva här - och de andra i tråden ska fortsätta stötta och hjälpa.

Min första kommentar var aningen brysk, och som det ser ut var även åsikten aningen ensam, så jag föreslår att allt fortsätter som vanligt och att mitt burdusa uppdykande snarast läggs någonstans precis utanför långtidsminnet.

Träna på! 
  • Johan75
    MissKaos skrev 2012-09-04 21:10:11 följande:
    Man gillar olika saker!
    Jag är med löpare, har ifs en grundtanke om vad jag vill göra. Men jag vill oftast springa mest hela tiden. Vilka skor kör du med? Sugen på Five Fingers
    För mig med diskskada är tyvärr en låg vikt en förutsättning för att vara smärtfri... Och kunna springa! Bonus av sund kost är att magen är bra och jag är oftast frisk + naglar mm har blivit grymt bra!
    Jag har ett par Five Fingers, även om de nu börjar se lika trasiga ut som de luktar illa. Ibland kör jag med Nike free när vaderna inte pallar med tåskorna. 
  • Johan75
    Wilowa skrev 2012-09-04 21:57:53 följande:
    Johan: Den gemensamma nämnaren mellan träning och viktminskning är just det du skrev, hälsa. Jag tror inte att någon av oss tränar för att gå ner i vikt, utan för att må bra. Har man en övervikt så mår man även bra av att gå ner i vikt och därför blir även viktminskningspratet viktigt.
    Jag håller inte riktigt med. Jag anser att de två bör separeras och att båda frågorna skulle må bra av det. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!