Träningsnördar - här samlas vi!
Ska man börja med att springa så långt man orkar, eller ska man köra intervaller?
No offence, men det var ett jäkla surr om BMI samt kalorier hit och dit i en tråd om träning. Många av dessa tankar om mat och vikt har egna underavdelningar att skriva i.
För sakens skull kan jag då tillägga att jag personligen har lagt om min träning helt. Från att ha varit väldigt gymbaserad har jag nu sedan mer än ett år inte gått in på ett gym. Istället springer jag mycket och försöker komma ut lite mer naturnära (vilket faktiskt går även om man bor hyfsat centralt i Stockholm.
Långa löpningar och snabba löpningar med mycket varierat underlag och väldigt minimalistiska skor blandas med övningar för överkropp och ben.
Resultat: Lite mer slimmad fysik men knappast någon större skillnad i muskelmassa samt kraftigt förbättrad kondition och styrka i förhållande till kroppsvikt.
Motivationsmässigt har jag också gjort en deal med mig själv där jag lovat att bara träna när jag känner för det. Känner jag ett motstånd så skiter jag helt enkelt i det. Inga i förhand givna pass eller scheman, utan en total frihet i att träna exakt det jag känner för just då.
Resultat: Tränar mer än någonsin och får ibland tvärt om tvinga mig att stanna hemma och vila.
Allt detta helt gratis (bortsett från kläder och skor). Saknar dock möjlighet att träna "combat", men det kanske löser sig ifall man hittar en träningskompis och en plats där ingen ser en brottas.