Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2012-09-04 22:10:35 följande:
    Fast vad är det som säger att man inte kan hålla isär det bara för att man diskuterar de båda i samma tråd? I och med att man sätter hälsa som en gemensam nämnare så anser i alla fall jag att man håller isär de båda. Man tränar för att må bra och man håller vikten eller försöker gå ner för att må bra.

Själv går jag gärna ner några kilo, men det är inte mitt huvudmål med vare sig träning eller kost. Jag vill komma igång med träning för att slippa ha ont, men än ligger jag på rehabnivå tyvärr. Jag försöker tänka på vad jag stoppar i mig, men mest för att jag vet vad min mage mår bäst av och indirekt även kroppen. Alltså flera olika delar som strävar mot samma mål...hälsa!
    Ok, jag tror att det går att hålla isär, och jag tror att diskussioner och mätresultat som har med vikt att göra är ofrånkomliga. Problemet, enligt mig, är den stora diskussionen när man plötsligt märker att allt verkar fokusera på vikt. Trådarna om hälsa handlar om vikt (och sjukdomar). Trådarna om mat handlar om vikt. Träningen handlar om vikt. 

Jag tycker också att träning är, som du skriver, sekundärt förknippad med vikt. Man tränar för att må bra och man justerar vikten för att må bra. Men allt för många tränar för att gå ner i vikt, vilket jag anser är en väldigt ineffektiv metod. Framförallt är det allt för många som mäter sin träning med viktnedgång. Man ställer sig frågan -"har jag gått ner i vikt?" istället för "har jag blivit starkare?". Träningen syftar primärt inte till viktnedgång och borde därför inte heller mätas med det. Detta är generellt förstås och inget som jag påstår att någon specifik här i tråden gör.

Framförallt tror jag träning blir tråkigt för de flesta ifall viktnedgång och kaloriförbrukning tar för stor plats. 

Vikt kommer alltid finnas med som en pusselbit i begreppet hälsa, men just nu ger vi den alldeles för stor plats. Framförallt i sammanhanget "träning". 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Tullemi skrev 2012-09-04 22:06:12 följande:
    Jag har ett litet "problem" när det gäller träning: jag har ca 45 minuter att lägga på gymmet varannan kväll, men vet inte hur jag maximerar denna tid. Vill gärna tajta till mig lite (och må bra så klart ) så det har mest blivit konditionsträning (löpning, crosstrainer, rodd) men vet inte om detta är tillräckligt. Är lite trött på att gå rundan mellan maskinerna på gymmet och träna gruppträning är inte så kul eller lätt (har svårt att passa tider pga av småbarn). Det brukar bli 5 km rodd eller 30 min löp/crosstrainer. Är detta för lite och mesigt för att förvänta sig reslutat? Och nu menar jag inte viktresultat utan bara få bukt på slapphänget.
    Nu när det (nästan) är sommar fortfarande kanske det går att springa till och från gymmet? Då kan du fokusera på styrketräningen när du väl är där, plus att du är uppvärmd.

Jag skulle gjort som MissMe skriver och delat upp kroppen i två eller tre olika tillfällen.

Vad gäller resultat så är 45 minuter klart tillräckligt för styrketräning, och ok för kondition. Ingår föresten ombyte och dusch i de där minuterna?
  • Johan75
    Lingonflickan skrev 2012-09-05 06:19:44 följande:
    Har inte läst hela tråden - den är ju lååång - men undrar om mankan haka på fast man batra tränar 3 ggr/vecka? Gymmet r min plats. Hur får man bästa resultatet för armar? Jag menar sexiga långa muskler? Är det kost inblandat i det?
    Ja, det är kost inblandat. Muskler har en viss bestämd form. De kan inte tränas annorlunda för att få "kort" eller "långt" utseende, eller ja - de kan tränas olika hårt.

Stora muskler har en tendens att se "bulligare" ut (eftersom de är större) och när du tänker på "långa" muskler är det helt enkelt muskler som inte är stora men som syns på grund av lite underhudsfett.  

Se till att musklerna får den form du vill = träning.
    Se til att musklerna syns bra = kost. 
  • Johan75

Jag skulle påstå att det handlar om vilka muskler och vilka typer av muskelfibrer som den muskeln består av. Det finns muskler som är nästan helt och hållet explosiva och därför växer snabbt med korta tunga repetitioner (triceps) och det finns muskler som är nästan helt och hållet "sega" och som kräver många repetitioner för att växa (vaderna).  

• Johan75
    MissKaos skrev 2012-09-06 09:14:38 följande:

Sant och osant. Det går att focusera på att träna en typ av musklefibrer mer än andra. Det finns faktisk hela TRE sorter (alla verkar tro att det bara finns två)

Att bygga stora muskler är skitsvårt för dom flesta. Så lyft på och se vad som händer! Våga pröva och utmana din kropp -lär dig hur just du fungerar. Och
    Jo jag vet. För att komplicera det hela är det även ganska individuellt hur "blandningen" av dessa fibrer ser ut i musklerna. Vad var det som var sant, och vad var det som var osant?

Hur man hanterar detta är jag helt med på. Träna på! Det tar lång tid att bygga muskler, och man vaknar inte plötsligt en dag med "för stora" muskler.  
  • Johan75
    MissKaos skrev 2012-09-06 20:01:07 följande:
    Jag försökte svara på flera inlägg -endast ditt kom med som citat *gah* Misstänkte att du visste, du brukar vara påläst om jag inte har fel?
    Hur var det nu med barfotadojjor? Vad kör du med?
    Jag kör ganska ofta med Vibram, men ibland känner jag att vaderna inte orkar en längre tur med dessa - så då blir det Nike free. Springer man i "skogen" så springer man faktiskt väldigt "rätt" helt automatiskt, men springer jag på väger så försöker jag fokusera på att hålla en hög frekvens i fotisättningen.  
  • Johan75
    MissKaos skrev 2012-09-06 21:44:24 följande:
    Jag gör ju både och. Idag asfalt, men ofta en mix berknallar och rötter som sticker upp, grusväg/stig och asfalt. -dock trail inte off...  Är bra sugen på ett par fivefingers. Fudnerar på att köpa ett par och börja med att hoppa jämfota ner från trappan med dom (ett eller två steg sas) för att härda leder mm. Och köra inomhuspass som
    skivsång. Eller gå i dm på jobbet korta stunder som start. Har även kollat på Nike skon. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Håller nu på att gå från mina Pegasus på vad, 10mm dropp? Till ett par skor på 4mm, dm är ganska lätta och har inte så mkt stöd (såklart) känner att jag blir tröttare i vaderna/fotleden än i mer uppbyggda skor men samtidigt känns det "rätt" sas. Såg direkt när man filmade löpning i dessa skor att jag landar på mitten av foten på ett bra sätt (för mig) och längre fram om jag sprintar.

Kankse ska köpa ett par och börja hoppa ner från köksstolarna på jobbet. Tänk vad folk skulle börja undra *s*Dom tycker ju jag är rätt knäpp som det är, springer på lunchen en dag/vecka. Springer till jobbet och hem en gång i veckan. Och däremellan babblar som fotisättning, ny vätskerygga och km tider mm mm. Och har konstiga mål sm att springa gbgvarvet lite snabbare nästa år, och är det inte det så är det nån låt som kjag måååste pröva att köra spinning till. Dom tycker att jag är HELT knäpp redan nu. Så varför inte... Lunchraster är till för att användas.
    Själv sprang jag bara in dem. Började med kanske ca 10 minuters löpning och sedan promenad. Sen var jag, och är fortfarande, väldigt noga med att inte springa i Five Fingers ifall jag har minsta lilla efterkänning från passet innan, då vilar jag eller tar ett lugnt pass med lite dämpade skor.
  • Johan75
    MissMe83 skrev 2012-09-09 14:16:13 följande:
    Egentligen är det värre att vara tjock ut hälso synpunkt, varför är det då så himla tabu att påpeka det för tjocka men man kan tracka ner på smala hur mycket som helst. Det stör mig!
    Senast i fredags fick jag höra att jag nog hade mått bra av en kaka! Ööh? Är det inte bättre man stoppar i sig något näringsriktigt istället för tomma kalorier??
    Det handlar väl om en generell nivå av "underställd" och "överställd" ur ett samhälleligt perspektiv. Känslan är att den person som inte uppfyller attribut som anses "fina" och "positiva" har större rätt att gnälla på de som uppfyller dessa eftersom de på något plan är "underställd".

Jag är en vit, heterosexuell man. Jag har dragit "vinstlotten" i genlotteriet utifrån hur dagens värld är skapad och jag förstår tillfullo att det är lättare att exempelvis driva med vita, heterosexuella män än med en fattig homosexuell kvinna.

Givetvis har man som individ rätt att säga till när någon går för långt, men själv har jag inte ett sådant rättspatos att jag känner behovet att det måste vara "lika" illa att kommentera smalhet och tjockhet. 

Får också kommentarer typ "du som är så smal kan väl ta en tårtbit till?". Brukar bara svara att "Det kanske finns en anledning till att att jag är smal."
  • Johan75
    MissMe83 skrev 2012-09-09 18:33:59 följande:
    Johan: jag får mest påhopp av mina arbets kamrater och majoriteten utav dessa är överviktiga mer eller mindre. En av dom tyckte tydligen det var passande att fråga vad jag hade för fettprocent och sa skrattande "5 eller"
    Då blev jag sur och frågade om hon hade 80. Gissa om människan blev sur!! På mig! Men hallå vad är det för dubbelmoral?
    Jag har sakta börjat visa dom att jag inte tycker det är ok med deras gliringar. Men dom verkar anse att det är ok bara för att jag är smal.
    Får ofta höra att jag tränar för mycket och äter för nyttigt. Dom trycker i sig fet mat till lunch och stirrar på min matlåda med grönsaker och kyckling. Dom har inte fattat hur man håller sig smal, inte bara hur man BLIR smal *suck*
    Jag tycker som sagt att alla individer har rätt att säga när de tycker någon går för långt, och är det som det verkar på din arbetsplats - att de som tillhör normen klankar ner på den som är annorlunda - så kan det mycket väl vara en fråga för ledningen.

"äter för nyttigt" - den är bra! 
  • Johan75
    Wilowa skrev 2012-09-12 20:37:30 följande:
    Vet att vissa blir svullna under ägglossningen så det skulle kunna vara det.

Nu har jag gått min runda och stratchade till och med efteråt. Varför är det så tråkigt och motigt att stretcha? Nån som har nåt bra tips på hur man kan göra det roligare eller enklare att komma ihåg? 
    Nu ska jag göra din dag lite bättre!

Ifall du inte har specifika områden där du är "ovanligt" stel, så tycker jag inte att du behöver stretcha.  
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!