Träningsnördar - här samlas vi!
Wilowa skrev 2012-09-04 22:10:35 följande:
Fast vad är det som säger att man inte kan hålla isär det bara för att man diskuterar de båda i samma tråd? I och med att man sätter hälsa som en gemensam nämnare så anser i alla fall jag att man håller isär de båda. Man tränar för att må bra och man håller vikten eller försöker gå ner för att må bra.Själv går jag gärna ner några kilo, men det är inte mitt huvudmål med vare sig träning eller kost. Jag vill komma igång med träning för att slippa ha ont, men än ligger jag på rehabnivå tyvärr. Jag försöker tänka på vad jag stoppar i mig, men mest för att jag vet vad min mage mår bäst av och indirekt även kroppen. Alltså flera olika delar som strävar mot samma mål...hälsa!
Jag tycker också att träning är, som du skriver, sekundärt förknippad med vikt. Man tränar för att må bra och man justerar vikten för att må bra. Men allt för många tränar för att gå ner i vikt, vilket jag anser är en väldigt ineffektiv metod. Framförallt är det allt för många som mäter sin träning med viktnedgång. Man ställer sig frågan -"har jag gått ner i vikt?" istället för "har jag blivit starkare?". Träningen syftar primärt inte till viktnedgång och borde därför inte heller mätas med det. Detta är generellt förstås och inget som jag påstår att någon specifik här i tråden gör.
Framförallt tror jag träning blir tråkigt för de flesta ifall viktnedgång och kaloriförbrukning tar för stor plats.
Vikt kommer alltid finnas med som en pusselbit i begreppet hälsa, men just nu ger vi den alldeles för stor plats. Framförallt i sammanhanget "träning".