Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2012-09-12 22:02:34 följande:
    Tyvärr så är hela jag ovanligt stel så jag måste tyvärr stretcha och det är säkert därför jag tycker att det är så jobbigt. Jag vill komma igång och träna regelbundet, men kroppen slår bakut varje gång jag ökar på. jag har gått hos kiropraktor och sjukgymnaster så det står mig upp i halsen.
    Ok, beklagar!

Kan du hitta "vardagsbestyr" som påminner om rörelserna i streching? Själv passar jag på att sträcka ut när jag plockar ur diskmaskinen - kontrollerade rörelser, spänd core och hyfsat raka ben. Två otroligt tråkiga saker som ihop faktiskt tappar några nyanser av tråkighet.

Jag kan träna, och gör det ofta, vilket kanske inte gör mig till den bästa att ge råd, men här kommer några tankar som jag använder mig av. Jag tränar med fokus på F(full)R(range)O(of)M(motion). Det betyder att jag försöker göra alla träningsmoment av muskler från det ena extremläget till det andra. I det ena läget är muskeln helt ihopdragen och idet andra läget är den helt utsträckt. Det utsträckta läget är i princip streching, så därför lägger jag liten, eller ingen, tid till stretching i övrigt. 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Maria1982 skrev 2012-09-28 11:06:25 följande:
    Har "hört" en grej...

Om först styrketränar och sen konditionstränar i direkt anslutning så förtas hela verkan av styrkan. Alltså, styrketräningen gör ingen nytta?
    Jag tror inte det stämmer, men ändå lite kanske.

Jag har läst undersökningar som visar att konditionsträning verkar negativt på muskelbyggande. Om det är just "större muskler" som man menar är "verkan" av styrketräning. Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att "hela" verkan skulle förtas. Jag tycker man ska se detta utifrån ett helhetsperspektiv på lång sikt.

Jag vill ha en stark kropp med både muskler som orkar mycket vikt och en stark grundkondition som gör att jag orkar saker länge. Att själva muskelbyggandet då kanske tar lite längre tid än ifall jag skippade konditionsträningen helt gör mig med andra ord inte något. Har jag ork till konditionsträning i anslutning till styrketräning så springer jag. 

Vill man hela tiden maximera effekterna av sin träning kan man givetvis fundera på exakt när man ska göra vad, men mitt förslag är att inte vara så strikt med detta och istället göra det kroppen säger att den är sugen på. 
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-05-11 10:09:37 följande:
    Eller cranio sacral behandling.
    Alla är givetvis välkomna att söka den hjälp de vill, men för informationens skull är det väl värt att nämna detta:

"Etablerad vetenskaplig konsensus betraktar kraniosakralterapi som en form av kvacksalveri.[7][8] Medicinsk forskning har kommit fram till att det inte finns några bevis för att terapin har någon effekt.[9]" (Wikipedia)
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-05-12 20:19:41 följande:
    Och letar man på su s sida finns det belägg för det mot bla fogloss.
    Jag fick gjäkp med inkontinens pga att en kota flyttat sig. En beh sen var det bra.
    Jag kan omöjligt motsäga din personliga upplevelse. Inte heller tänker jag driva den här frågan på något sätt. Vi står bara på var sin sida i den här frågan, inget mer med det. 
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-05-13 07:26:43 följande:

Jag försökte bara föra en diskussion med dig ang om detta är kvacksaleveri eller inte. Studier på SU (sahlgrenska) är ofta ganska tidiga har jag förstått, men sällan jobbar SU med kvacksalveri.
    Har man problem så säger jag: testa allt som kan hjälpa och som inte skadar. för bästa chans att hitta något som fungerar!
    Ja, på ett individuellt plan bör man kanske fortsätta med allt som man upplever fungerar. Nu läste jag bara abstract från studien och har inte koll på ifall testerna exempelvis var dubbelblinda för att utesluta placeboeffekten, men man kan i alla fall ta med det som forskarna själva skriver i sin slutsats.

"Treatment effects were small and clinically questionable and conclusions should be drawn carefully."

• Johan75
    SweetSugarKiss skrev 2013-06-02 00:00:35 följande:
    Alltså jag tänkte mera att måste lunchen vara som en middag , det e det jag känner att jag inte direkt kommer att klara av :/ Sen om man kunde äta typ färre gånger hade varit ännu bättre :P  Om det skulle funka o äta ngn macka eller ett ägg? :P

Jag äter redan havregrynsgröt ,banan o mjölk eller yoghurt med osötad müsli till  frukost ^^ 

Hade tänkt mig styrka o konditionsträning då jag vill träna upp hela min kropp. Tränar hemma inte på gym. Har boll, hopprep o hantlar + träningsmatta så det ska man la klara sig på ? Ska oxå börja cykla varje dag ca 0,5 km blir det iaf , skjutsa dottern till(från dagis o till/från skola och hem på lunchen..Sen hade jag tänkt få in lite andra rundor förutom det .  Och jogga då såklart men e det bäst långsamt än fort?  Kan i princip tänka mig o träna varje dag vill så gärna bli nöjd med min kropp, har varit för mkt slappaande XD

Men vad e bra o nyttig mat o äta som när man vill gå ner i vikt men ändå träna upp sig? E skit dålig på sånthära :(

Min storasyster äter ibland proteinshakes istället för vissa mål , e det verkligen bra`?

Jag tycker som Miss Kaos - det viktigaste är att du hittar något som funkar för dig.

Börja med tre mål mat om dagen, och frukost har du ju redan. Dessa mål behöver inte se likadana ut eller vara uppbyggda på samma sätt. Jag äter också en "lättare" lunch än middag, och visst funkar en macka ibland som lunch, men försök att åtminstone ibland äta mera "husmanskost". 

Är ditt mål att gå ner i vikt och träna så skulle jag förorda att minska på kolhydrater (pasta, potatis, bröd, m.m.) och se till att få i mig proteiner (kött, fisk, ägg, bönor, m.m). 

Är huvudsyftet att gå ner i vikt är det mest optimala att springa långsamt och länge. 

• Johan75
    Wilowa skrev 2013-06-02 11:29:37 följande:
    En liten fråga till er som är duktiga på detta med mat och träning. Jag behöver lite kostråd till min snart tolvåriga son. För några veckor sedan hade han en magsjuka i tio dagar och strax före det åt han penicillin mot streptokocker. Han spelar hockey och åker mycket slalom på vintern, så han är vältränad. Nu den senaste tiden har han dock inte tränat lika mycket pga sjukdomarna, men nu på sommaren är det friidrott och löpning som gäller. Problemet är att han alltid varit väldigt smal och nu efter magsjukan hade han tappat minst 2 kg...säkert 3. Jag skulle vilja hjälpa honom att gå upp lite i vikt, men vet inte riktigt vad som är bäst för ett barn. Han ligger strax över 140 i längd och väger nu 29 kg...nån  som har nåt bra tips?
    Rent generellt tror jag det handlar om att få honom att äta tillräckligt mycket mer än exakt vad han äter. Han behöver mycket proteiner för att bygga muskler men han behöver också ganska mycket kolhydrater eftersom han tränar så mycket, speciellt explosiva sporter som hockey. Fett behöver vi alla och är den bästa energikällan.

Det enda att undvika är väl det som är direkt onyttigt som exempelvis socker (som han dock kan ta under tävling som exempelvis sportdryck eller liknande).

Tror nog som jag sade att det handlar om att hitta vägar att äta tillräckligt mycket och framförallt ganska snabbt efter träning.  
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-06-02 12:22:38 följande:
    Han äter mycket redan nu tycker jag och äter han fel före eller efter träning så vill jag inte ha med honom att göra. Grinigare unge får man leta efter. Därför tror jag att jag måste lägga till nåt till maten just nu för att han så snabbt som möjligt ska kunna ta igen de kilon som han tappat. Frågan är vad?
    Tja, är det oviktigt vad dessa kilon består av så kan han äta socker. Annars är det ju mest vätska som försvinner vid magsjuka så det går snabbt tillbaka. 

Din son är även i en ålder då man ska vara ytterst försiktig med att skapa problematik kring maten. Men barn funkar som oss vuxna med undantaget att de växer fortfarande (vilket tyvärr även många vuxna gör - på bredden). Det handlar till slut om att få i sig mer energi än vad han gör av med. Frågan är väl hur man gör det på bästa viset och med den bästa långsiktiga effekten. 
  • Johan75

Ok, såg nu att det var magsjuka i 10 dagar - då kan det försvinna mer än vätska. 

• Johan75
    Scratchy skrev 2013-06-12 13:32:09 följande:
    För att jag har gymmet i en stad och sitter fast på ett tillfälligt jobb i ett annat. I och för sig så finns gymmet här också, men har inga kläder eller skor med mig.

Suger att vara konsult. Men pengarna är roliga.  
    Vet du vad man kan göra för pengar? - Köpa nya träningskläder och skor!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!