Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2013-07-13 09:06:22 följande:
    Vad jag menade är att det är skillnad att tycka saker för sig själv och tycka saker för andra. De som vill träna för att gå ner i vikt måste få göra det, annars är risken väldigt stor att de tappar den lilla träningsmotivation de har.
    Fast det blir lätt meningslöst att sitta på ett diskussionsforum och prata träning ifall allt man skriver enbart ska appliceras på sig själv. 

Personligen tror jag risken är större att den "lilla träningsmotivation" personer riskerar att tappa tappas när de efter ett antal gymbesök där de enbart kört krosstrainer och envist stirrat på kaloriräknaren upptäcker att de inte gått ned i vikt. Att de orkar lite mer och konditionen är bättre är inget de lägger märke till, och tydligen för vissa oväsentligt, det viktiga är ju att vågen visar mindre än förra gången (vilket var för ca två timmar sedan). 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Clownensglädje skrev 2013-08-04 17:51:48 följande:
    Hur som helst...Jag efterlyser mer styrketränande kvinnor!
    Och detta är något du önskar bidra till med din ...ehh...offensiva retorik?
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-08-10 09:00:12 följande:
    Räknas ullared som träning ? Det känded så.... med man och barn
    Nu har jag aldrig varit där, men jag misstänker starkt att det faller under kategorin "avancerad mental träning".
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-08-21 06:31:41 följande:
    Löööve! Jag postar dom idag. Eftersom vi hsr tag tre betala två på slutrean medsändes diskskada!
    Äh, diskskada och foglossningar är ju ickemateriella saker. Lägg upp dem på Priate Bay.
  • Johan75
    Clownensglädje skrev 2013-08-30 17:08:06 följande:
    Tränade baksida och framsida ben. Dåligt med kvinnor idag på gymmet..
    Vilka övningar körde du då? Vad är målet med din benträning?
  • Johan75
    SpanskaFlugan skrev 2013-08-31 17:06:59 följande:

Både och. I torsdags gjorde jag kabeldrag, flyes med lösa vikter, sittande rodd i kabeldrag och en övning jag inte vet vad den heter. Man står i kabeldragen, ha en rak stång på, håller armarna rakt fram, 90 grader, drar ner till höften med raka armar och så sakta upp igen. Men jag tror att problemet är att mina armar tar slut innan ryggen. Ryggen orkar mycket mer men armarna, handleder och händer inte orkar.
    Vad menar du med "kabeldrag" och "flyes"?  

Jag misstänker att det skulle gå att köra fler övningar som isolerar just ryggen mer ifall man tänker strikt på utförandet och mindre på vikten. 
  • Johan75
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-01 12:38:56 följande:

Kabeldrag, typ sittande ryggdrag eller vad den kallas i kabeldragmaskinen. "Flies" (missade en bokstav), dvs back flies
    Typ sittande rodd?

Backflies är för mig en övning som primärt tränar baksidan av axlarna och inte ryggen. Övningen där du med raka armar trycker stången mot höften tar väl väldigt mycket på bröst?

Jag skulle prova fokusera på övningar som primärt tar på latissimus. Latsdrag, hanteldrag och stångdrag, sittande rodd och göra dessa extremt noga så att armarna aktiveras så lite som möjligt.  Biceps går att påverka ganska mycket hur aktiv den ska vara men det är svårare med underarmarna så då är väl dragremmar en bra idé.

Jag tycker själv ryggen är svår att få till med att det verkligen tar, så jag är helt med på vad du skriver. Speciellt svårt är det om man kör träning ute i det fria. Då tycker jag det blir extra svårt att pricka ryggen på ett riktigt bra sätt. 
  • Johan75
    Clownensglädje skrev 2013-10-20 15:34:34 följande:
    Dåligt med snygga kvinnor här.
    Varför är det dåligt att det är snygga kvinnor här?
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-11-03 18:43:35 följande:
    Jag fick hjälp av att få kotorna rättlagda. Av cranosacral behandling.
    Tessou skrev 2013-11-03 19:01:29 följande:
    Vad är det? Gör en sjukgymnast sånt?

Någon enstaka sjukgymnast kanske gör det men de allra flesta avstår nog eftersom metoden bland många anses som kvacksalveri och är obevisat vetenskapligt. 
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-11-04 12:00:42 följande:
    Det forskas på det på su. Med hittils goda resultat. Och glr det inte nytta lär det knappt skada. En behandling för mig = slapp kissa på golvet under träning.
    Det finns även massiv forskning som tyder på att det inte fungerar. Själv är jag knappast påläst eller kompetent nog att avgöra det hela, men jag anser att man kan upplysa personer om när en behandling av många inom området anses oseriös eller felaktig. 

Skada och skada, man betalar för något och då tycker jag att man ska veta hur övriga vetenskaper ser på det man betalar för. Vad man gör sedan är upp till en själv.

Världen är full av människor som säger att de har blivit hjälpta av allt från exorcism till homeopati, men skeptiker som jag är så tycker jag att man åtminstone borde få ta del av vad "motståndarna" säger.  
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-11-04 14:15:49 följande:
    Jag får visserligen samma effekt av kiropraktik och jag är för dåligt insatt för att veta skillnaden mellan dessa olika behandlingar. Fast man är väl smart nog att läsa på lite innan man bokar en behandling som man inte vet vad det innebär? Idag har vi ju google och då är det ju inga problem alls att hitta både ris och ros.
    Jag är inte heller väldigt insatt. Det är väl mycket möjligt, troligt till och med, att personer inom kraniosakralterapi (som det enligt Wikipedia heter på svenska) gör många saker som andra vedertagna behandlingsmetoder anammar. Skillnaden är väl att de på ett generellt plan lovar för mycket och att själva basen för hur de ser på kroppen snarare liknar ett trossystem än vetenskap och medicin. 
    Wilowa skrev 2013-11-04 14:15:49 följande:
    Är det inte så att de flesta behandlingar är lite kvacksalveri?  Jag kan gå till mig själv och läkarvården som ska vara den mest seriösa, har inte haft en aning om vad det är för fel på mig. Min läkare har mest kliat sig i huvudet och inte haft en aning om vad det är för fel på mig. Ortopeden vill inte ta emot mig, trots att det jag senare blev diagnostiserad med är ortopediskt. Däremot har jag en remiss till neurologen. Min kiropraktor är den som kunnat hjälpa mig bäst genom åren och han hittade även rätt muskler som jag var svag i och rekommenderade mig sjukgymnastik nu när jag blev så illa att jag inte kunde jobba. Den sjukgymnasten jag går hos nu är den fjärde i raden och tack och lov att hon var kunnig nog för att inse vad det är för fel på mig. Det visste hon egentligen innan hon ens undersökt mig av vad jag berättade. 

Är det kvacksalveri när man får behandlingar, undersökningar och övningar som inte hjälper så har jag blivit utsatt för det massor emd gånger av landstingsanknutna läkare och sjukgymnaster med.  

Kvacksalveri är en nedvärderande term och kanske borde jag använt mig av ett annat epitet. Av de läkare jag känner (ca 10 stycken) är dock detta det ord som oftast används. Detta kopplas not till att de marknadsför sig som "mirakelkurer" som kan bota varenda smärta, symptom och sjukdom du kan tänkas ha. Att inte lyckas diagnosticera någon tycker jag inte är "kvacksalveri", att alltid diagnosticera personer med åkommor som just den som ställer diagnosen kan bota liknar mer "kvacksalveri". Ofta finns nog misstanken om att den som ställer diagnosen är (åtminstone lite gran) medveten om att det den säger inte är helt sant.  
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-11-04 18:39:33 följande:

Vad jag menade var att jag fått betala för behandlingar och för att få övningar som heller inte hjälpt. Läs på, välj det man tror på och testa tycker jag.
    Låter bra tycker jag. Just därför är det viktigt att kritisera alla typer av sjukvård och de som utövar detta.

Till något annat - Jag har (likt Anders) börjat med nytt upplägg. Splittat kroppen i tre separata träningsdagar istället för tidigare två. Vad säger ni? Fördelar/nackdelar?  
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-11-05 14:23:58 följande:
    Utövar vad? Behandlingar? Jag tycker inte att man behöver kritisera, men uppmana till att läsa på och välja det man tror på däremot.
    Det verkar som om du tycker att det är helt upp till individen att själv lyckas lista ut hur allt fungerar, jag tycker nog lite annorlunda. Ta homeopati som exempel. Varenda homeopat (heter det så?) har en hemsida som skriver om homeopatens förträfflighet. Misstänker att ca 75% av de första 100 googleträffarna på homeopati är positiva till behandlingen och tankarna bakom. Tittar man medicinskt och vetenskapligt är siffrorna nog mera 99.99999% som anser att det är total bluff. Dessa vetenskapliga rapporter är inta alltid lätta att hitta och hamnar långt ner i sökningarna. 

Därför tycker jag det är viktigt att alla typer av hälsovård och sjukvård kritiseras och att man vågar berätta varför man tycker något är bra eller dåligt.  
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-11-05 14:25:22 följande:
    Man hinmer fler övningar/muskel är +
    Neg är färre pass/muskel/vecka om man kör lika många ggr.
    Jag tror på varation! Köra så ett tag sen ny splitt.
    Jag tror också på variation, men olika personer föredrar onekligen fokus på ett visst upplägg. Hur upplever man skillnaderna i resultat mellan de olika uppläggen? 

Sen undrar jag även om färre pass per muskel i veckan måste vara negativt. Vad är den optimala vilan? Man brukar ju höra att muskeln bör få vila i minst 48 timmar men är de kanske någon som upplevt bättre resultat ifall den får vila längre?

Mest negativt hittills för mig är nog mest psykologiskt. När man delar upp kroppen i mindre delar så blir det svårt, om inte omöjligt, att helt köra slut på sig själv. Visst muskeln i sig blir minst lika trött som vanligt men det spelar liksom ingen roll hur mycket och länge man kör armar - kroppen som helhet kommer knappast att ta ut sig helt och hållet - men det kanske är bra?  
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-11-05 20:08:36 följande:
    Jag säger testa.
    Jag ökar mer i styrka på att köra muskletna oftare. 48h är ju bara två dygn.. men numera är inte stor muskelmassa målet för mig jag löper ju främst. Kör helkropp 2-3ggr/vecka men med olika focus. Tex skovstång en gång ett pass med mer ben och ett med mer core. Tex. Kan variera focus över tid och behov eller byta ett gympass mot box el skivstång. Kan du inte lägga in lite funktionella övningar i passrn för att bli trött? Tex burpees upphopp etc?
    Sen är man extremt oöika!. ..jag har tom köry femdagard splitt! Körde tre dagar såhär:
    1. Bröst axlar triceps mage
    2. Rygg biceps
    3 ben mage
    Jag har testat mycket olika under många år. Själv har jag aldrig märkt någon direkt skillnad faktiskt. Att jag kör tresplitt just nu beror mest på att det passar mig och familjen bäst. Kortare men fler pass är lättare att klämma in. Tänkte mest att personer här inne kan dela med sig av erfarenheter. 

Som sagt är den uteblivna tröttheten bara psykisk. Just nu ligger fokus på att bli starkare i vissa muskelgrupper så rent resultatmässigt behöver jag nog inte klämma in funktionella övningar i mina rena styrkepass. Funktionella övningar kör jag tillräckligt med, men då i princip alltid utomhus. Jag har ett slutdatum för min nuvarande planering så jag misstänker även att det kommer bli mer och mer funktionella övningar ju närmare det datumet jag kommer, men just nu ligger fokus på att bygga och bli stark.  
  • Johan75
    Ronja 551 skrev 2013-11-13 23:57:59 följande:
    Har en fråga till er som tränar 5-6 dagar/veckan. Hur äter ni på vilodagar?! Mindre? Annorlunda?? Tips behövs!
    Nu hamnar väl träninsdosen ofta på fyra gånger i veckan, men jag äter precis som vanligt på vilodagar. Däremot kan det skilja lite mellan olika perioder i träningen och vad träningen just då har för syfte.
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-12-10 08:55:06 följande:
    Jag var inne innan och kollade blödn.

Nu på antenanthal. För Tul på bf+3. Har mental blackout och har bara suttit i soffan det sista. Känna som om graviditeten ska vara för alltid. Och hösten. Borse nog gå till gymmet.
    Tycker du kan strunta i gymmet. Lyssna mer på kroppen och mindre på huvudet kanske? Kanske ta tillfället i akt och fokusera på lite mental träning - vad som komma skall, målbilder och sådant. Bara mina tankar.
  • Johan75
    MissKaos skrev 2013-12-10 11:25:31 följande:
    Kroppen behöver rörelse.. får vatten etc om jag inte rör mig. Nu är det mer mentalt jobbigt att inget händer..
    Målbilder? Moahh... ge mig knark! Ut kommer dom. Ärligt det gör så ont att föda att man är beredd att skära av närmsta snopp. Eöler så. Men det är en häftig upplevelse!
    Fast man måste inte gå till gymmet för att kroppen ska få "rörelse". Du känner givetvis dig själv bäst, men spontant känner jag inte att gymmet är det bästa stället för en gravid kvinna som gått över tiden och har sammandragningar samt blödningar. 
  • Johan75
    Alvolina skrev 2014-05-23 21:42:45 följande:
    Skulle bli väldigt glad om någon ville svara mig. Jag är en normal tjej, smal, men lider lite av min otränade kropp. Har lagt på mig något extra kg som jag skulle vilja bli av med också. Tränar ingenting idag. Min fråga är : Om jag löptränar 3 ggr i veckan, lite styrka på det och försöker tänka på vad jag äter. Kommer jag då att se resultat?
    Resultat av träning bör mätas i prestanda - inte eventuell vikt. Självklart kommer du att märka resultat av löpträning om du går från inget alls till tre gånger i veckan. Du kommer att orka mer, längre och bli snabbare troligtvis. 

Ta det lugnt bara så du inte skadar dig så här i början när kroppen är ovan. 
  • Johan75
    MissKaos skrev 2014-05-25 16:38:40 följande:
    Och måendet! Sömnen blir bättre och humöret. Även vissa sjukor som migrän mm blir bättre. Aptitregleringen bryjar med bli bättre på köpet

Ja, hur man mår spelar in. Mår man bra av något så bör man fortsätta göra detta så länge det inte skadar någon annan. Däremot kan det vara svårt att mäta. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!