Wilowa skrev 2013-11-04 14:15:49 följande:
Jag får visserligen samma effekt av kiropraktik och jag är för dåligt insatt för att veta skillnaden mellan dessa olika behandlingar. Fast man är väl smart nog att läsa på lite innan man bokar en behandling som man inte vet vad det innebär? Idag har vi ju google och då är det ju inga problem alls att hitta både ris och ros.
Jag är inte heller väldigt insatt. Det är väl mycket möjligt, troligt till och med, att personer inom kraniosakralterapi (som det enligt Wikipedia heter på svenska) gör många saker som andra vedertagna behandlingsmetoder anammar. Skillnaden är väl att de på ett generellt plan lovar för mycket och att själva basen för hur de ser på kroppen snarare liknar ett trossystem än vetenskap och medicin.
Wilowa skrev 2013-11-04 14:15:49 följande:
Är det inte så att de flesta behandlingar är lite kvacksalveri? Jag kan gå till mig själv och läkarvården som ska vara den mest seriösa, har inte haft en aning om vad det är för fel på mig. Min läkare har mest kliat sig i huvudet och inte haft en aning om vad det är för fel på mig. Ortopeden vill inte ta emot mig, trots att det jag senare blev diagnostiserad med är ortopediskt. Däremot har jag en remiss till neurologen. Min kiropraktor är den som kunnat hjälpa mig bäst genom åren och han hittade även rätt muskler som jag var svag i och rekommenderade mig sjukgymnastik nu när jag blev så illa att jag inte kunde jobba. Den sjukgymnasten jag går hos nu är den fjärde i raden och tack och lov att hon var kunnig nog för att inse vad det är för fel på mig. Det visste hon egentligen innan hon ens undersökt mig av vad jag berättade.
Är det kvacksalveri när man får behandlingar, undersökningar och övningar som inte hjälper så har jag blivit utsatt för det massor emd gånger av landstingsanknutna läkare och sjukgymnaster med.
Kvacksalveri är en nedvärderande term och kanske borde jag använt mig av ett annat epitet. Av de läkare jag känner (ca 10 stycken) är dock detta det ord som oftast används. Detta kopplas not till att de marknadsför sig som "mirakelkurer" som kan bota varenda smärta, symptom och sjukdom du kan tänkas ha. Att inte lyckas diagnosticera någon tycker jag inte är "kvacksalveri", att alltid diagnosticera personer med åkommor som just den som ställer diagnosen kan bota liknar mer "kvacksalveri". Ofta finns nog misstanken om att den som ställer diagnosen är (åtminstone lite gran) medveten om att det den säger inte är helt sant.