Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Träningsnördar - här samlas vi!

ellen2008 skrev 2013-06-13 16:44:25 följande:
    ni som vet, varför ska man inte träna helkropp på en och samma dag? eller kan man det? hur många olika "stationer" eller vad det kallas kör ni då ni kör styrka? och hur många reps? 
    som ni hör är jag nybörjare vad gäller styrketräning.... men galet motiverad !! vill köra hela kroppen 5-6ggr i veckan....  
    Det går utmärkt att träna helkropp på en och samma dag. Orsaken till att många inte gör det är att de antingen vill träna två dagar i rad eller att de vill förlänga träningen på färre muskler. För att få bästa effekt av träningen behöver muskler vila och då tärnar man olika muskler olika dagar. Vill man göra många repetitioner och övningar per muskel blir det även väldigt långa pass ifall man ska köra helkropp.

Helt nybörjare? Jag skulle börja med ett sett och 12 repetitioner per muskel. Jag skulle också börja med 7 övningar - en per muskel (förutom rumpa och framsida lår som man lätt kan köra samtidigt).  
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2013-06-13 17:36:52 följande:
     För att få bästa effekt av träningen behöver muskler vila och då tärnar man olika muskler olika dagar. 
    Tränar...inte tärnar.
  • Johan75
    ellen2008 skrev 2013-06-16 06:21:39 följande:
    Tack för alla svar. Jag är nybörjare för denna gång om ni förstår vad jag menar.... jag tränade styrka fram till 6-7 år sen men tänkte att en del kanske har ändrats hur man ska lägga upp det.... 
    Jag har tränat en hel del konditionsträning senaste åren bl a mycket tennis, cykling och löpning.... 
    Är inte överviktigt men skulle gärna bli av med ett par  kilon fett och få ett par kilon muskler....

Ligger på 21-22% i fettprocent enligt min våg. Kan man lite på en sån våg, någon som vet?

Ska då satsa på att träna helkropp varannan dag och se vad som händer. 

Har bett om ett program från en PT här men han har aldrig tid att fixa fram det till mig.... bor i Australien och de kan vara lite väl "easy going" här.....  
    Hur lång tid har du tänkt spendera på gymmet varje gång du är där?
  • Johan75
    ellen2008 skrev 2013-06-16 14:22:04 följande:
    Bra att du säger det där med stretchingen, jag är superdålig på det.... hur länge ska man strecha efter? 
    Kan man köra kondition innan eller efter ett styrkepass eller är det bättre att göra det en annan dag?
    Nu är vi alla olika och har olika idéer. 

Jag tycker det borde gå utmärkt för dig som nybörjare att köra både stryrka och kondition på samma pass. Speciellt om du ska hålla på i 90 minuter. Om du blandar tycker jag du ska köra kondition efter styrketräningen och i minst 20 minuter.

För mig räcker det gott och väl med 5 minuter till uppvärmningen. Huvudsaken är att du är varm i kroppen och musklerna. 

Jag tycker inte heller att stretching är jätteviktigt om du inte är kort eller stel i specifika muskler (och nu menar jag inte träningsvärk, där hjälper inte streching alls). Många personer är stela och kan då strecha för att öka rörligheten eller minska tonusen i musklerna, men är du inte stel eller rent av rörlig finns det ingen orsak att lägga mycket tid på detta. 

• Johan75
    LIDAA91 skrev 2013-06-16 20:30:45 följande:

Ibland värmer jag upp med lätta vikter. Men i början tyckte det var bra med både uppvärmning och stretching i 10 min var tills man lär känna sin kropp. Därefter hittar man sitt eget vis. Min bror stretchar heller aldrig.. stretching är bra det förebygger skador, man får snyggare och smidigare kropp, plus att det ger bättre resultat på träningen. Men som sagt alla kroppar är byggda olika och fungerar på olika vis..
    Stretching kan förebygga skador och ibland inte. I vissa fall kan det till och med förvärra ifall man har problem med överrörlighet. 

Något att tänka på är att det även går utmärkt att strecha hemma. Det behöver inte all ske i gymmet eller i samband med träningen. Men har man inget behov att att minska på muskelspänningar eller bli rörligare i specifika leder så anser jag att man inte behöver lägga särskilt mycket tid på detta.

Jag har svårt att se att man skulle få "snyggare kropp" av att strecha. Möjligen om du är så stel eller har en konstant muskeltonus som gör att du får en onaturlig hållning.

Jag skulle inte rekommendera att strecha precis innan stryketräning. 
  • Johan75
    LIDAA91 skrev 2013-06-16 22:53:57 följande:

Absolut. . Men men om man då vet att det förvärrar så ska man ju självklart inte strecha, men annars är det ju en fördel o stretcha. . Ja asså om man är överviktig och tror att man får fin kropp om man endast stretchar så är det helt fel. Men man får längre och finare muskler. Oftast stretchar inte bodybuildare pga att dem vill ha kompakta muskler.
    Muskler ser ut på ett sätt. De är små, stora eller någonstans där emellan. Man kan inte bygga musklerna större på ett speciellt sätt. Stretching påverkar inte musklernas form. 
  • Johan75
    Scratchy skrev 2013-07-11 00:16:39 följande:
    Lägg upp ett program som funkar och där du kan se efterhand att du verkligen får resultat och når upp till delmål. Det kan ta tid att hitta idealformen, men om man varje vecka, eller varannan, eller var fjärde, faktiskt kan se att man når delmålen så blir man inspirerad att gå vidare och innan man vet ordet av så är man framme.
    Viktigt här, tycker jag, är att de mål man sätter upp med träningen ska vara relaterade till just träning och mätas med träningsresultat. Exempelvis; Har jag blivit starkare? Orkar jag längre? Har jag blivit rörligare? Träningsresultat ska inte mätas med exempelvis viktnedgång. 
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-07-12 09:28:11 följande:
    Fast om man är överviktig kanske det är just viktnedgången som gör en motiverad att börja träna. Vad man har för mål med sin träning måste väl vara upp till var och en...eller? Fast har man träning som ett sätt att gå ner i vikt så bör man sätta in det i en helhet ihop med kosten. När man väl är igång och tycker att det är kul att träna kan jag hålla med dig, men som sagt alla är olika.
    Visst kan viktnedgång vara motivationskraften, men man öppnar en väldigt ful dörr ifall man ska börja mäta träningsresultat med viktnedgång. Träning syftar till att stärka kroppen och då är det det man ska mäta. 

Jag förstår att det har en liten del i en helhet, men med tanke på hur snett många av oss ser på träning, kropp och vikt så känns det än mer angeläget att fokusera på det träningen är avsedd att göra. 
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-07-12 10:16:10 följande:
    Jag tycker inte alls att det är fel att ha viktnedgång som mål med sin träning, 
    Vi tycker helt enkelt olika. Jag tycker att ifall man har viktnedgång som mål så kan träning vara en del av den "livsomställning" som ska göras. Träningen bör dock ej mätas med viktnedgång och ej heller bör träningen ha som huvudsyfte att resultera i viktnedgång. 
  • Johan75
    Wilowa skrev 2013-07-13 07:56:25 följande:
    Du får självklart tycka som du vill, men du kan inte bestämma vad som ska gälla för alla andra. 
    Det är väl underförstått, samt att jag tycke jag varit tydligt med att skriva att det är min åsikt? Väldigt onödig kommentar (enligt mig).
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!