Primrose skrev 2011-10-16 11:08:28 följande:
Jag har alltså haft 2 ryggskott per år i drygt 15 år och däremellan inga större ryggproblem (förutom en stel bröstrygg). Jag är utbildad inom träning och har arbetat som gruppträningsinstruktör, PT och Pilatesinstruktör i 7 år. Jag hade mina ryggskott trots bra bålstabilitet, kontroll och styrka. Mina ryggproblem har, i alla fall tidigare, inte berott på en svag och otränad rygg. Nu kan de ha förvärrats (med "fullblown" diskbråck som följd) pga att jag gjorde kejsarsnitt och blev försvagad. Men innan jag fick mitt första diskbråcksanfall, förra hösten, hade jag nyligen investerat i drygt 30 privatlektioner i PIlatesstudio, för att få upp min bålstyrka, stabilitet och kontroll efter mitt snitt. Min instruktör ansåg att jag hade mycket bra kontroll, stabilitet och styrka. Jag tror inte att mitt diskbråck har något att göra med att jag väger mer än jag normalt gör - jag är inte direkt tjock i allmän bemärkelse, bara i mina egna ögon eftersom jag är van vid annat. Kroppen får mer och mer slitage med åren och, tyvärr, är det nog ändå svårare att komma igen när man är litet äldre. Men det betyder ju inte att man inte kan försöka. Jag vet precis hur man ska göra - problemet är bara att kroppen säger ifrån för mycket.