Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Jag har tränat upp in rygg. Var med svag i den, nu är den stark! Tom coremusklerna börjar bli ok... Snart kommer det trista: JAg vil ha magrutor i januari (ska på badsemester, har beundrat magrutor hela livet.) iaf de översta 4. Då måste man köra HÅRT på kosten ett tag. Iaf ett par veckor.Och jag äslar brieost. choklad, bakverk och rött vin. Gärna ihop. Har nolltolerans på veckorna, men sen fikar vi på fredagar, Gubben hämtar sonen på dagis och sen ses vi på cafe. JAg hinner t gymmet innan + en snabb sushi. Sen är det någon form av sötsak på lör/sön. IDag blev det ett överflöd men normaltsett kanske äpplepaj m vaniljsås och lite choklad eller så. Och vin! ett par glas. Varje helg.. Och det där ser jag ju fra emot. Men sen var det magrutorna.. Som jag i alla år har beundrat och varit lite avis på. NU finns dom innom räckhåll... Undrar hur lång deff som krävs?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-10-15 21:45:40 följande:
    Oj, vad ni skriver mycket. Jag sitter och sørplar ananas/cosos daiquiri, mums. Regler ær just nu bortføsade
    ÅH! Gott Fast jag föredrar jordgubb.. Helst gjord på färska. Men ojoj, det där lät som utlandssemester-känsla.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    ruthen skrev 2011-10-15 22:02:17 följande:
    Jag undrar ifall ni känner till någon yoghurt som säljs i Sverige som har 10 gram protein per 100 gram?  Jag brukade äta en sådan sort  i usa men hittar inget motsvarande här.
    Vilken mjölkprodukt äter man i Sverige ifall man vill ha mycket protein i sig? Vanlig yoghurt i Sverige innehåller bara 5gr protein per 100 gr. 
    Oj! Alldrig sett det. Hittar du så skriv! Jag brukar köpa mager kvarg. Och sen får man nöjja sig med dom där 5grammen och pimpa smoothies mm med proteinpulver..
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-10-16 11:08:28 följande:
    Jag har alltså haft 2 ryggskott per år i drygt 15 år och däremellan inga större ryggproblem (förutom en stel bröstrygg). Jag är utbildad inom träning och har arbetat som gruppträningsinstruktör, PT och Pilatesinstruktör i 7 år. Jag hade mina ryggskott trots bra bålstabilitet, kontroll och styrka. Mina ryggproblem har, i alla fall tidigare, inte berott på en svag och otränad rygg. Nu kan de ha förvärrats (med "fullblown" diskbråck som följd) pga att jag gjorde kejsarsnitt och blev försvagad. Men innan jag fick mitt första diskbråcksanfall, förra hösten, hade jag nyligen investerat i drygt 30 privatlektioner i PIlatesstudio, för att få upp min bålstyrka, stabilitet och kontroll efter mitt snitt. Min instruktör ansåg att jag hade mycket bra kontroll, stabilitet och styrka. Jag tror inte att mitt diskbråck har något att göra med att jag väger mer än jag normalt gör - jag är inte direkt tjock i allmän bemärkelse, bara i mina egna ögon eftersom jag är van vid annat. Kroppen får mer och mer slitage med åren och, tyvärr, är det nog ändå svårare att komma igen när man är litet äldre. Men det betyder ju inte att man inte kan försöka. Jag vet precis hur man ska göra - problemet är bara att kroppen säger ifrån för mycket.

Diklofenak och liknande tar jag för att hindra/mildra inflammation (ischias osv.) som "triggar" diskbråcket - de är alltså inte i huvudsak smärtlindrande. Mot smärta är det i kombination med Alvedon eller, i nödfall, Citodon (morfin + paracetamol). Jag har också Tramadol, men det vill jag helst undvika att ta. När man har diskbråcksutbrott - vilket jag "bara" har haft 2 gånger hjälper inga tabletter helt mot smärtan. Jag åkte ambulans första gången jag fick det - eftersom ryggen krampade så fort jag försökte ta mig upp från golvet. Så då fick jag morfin (intravenöst) och muskelavslappnande för att över huvud taget kunna komma upp på båren. Min sjukgymnast (som inte kan göra mycket för att hjälpa mig anser hon) tycker att jag bör opereras och jag har remiss och väntar på ett besök hos Stockholm Spine Center.
    *ryser*
    Stelop? Surt... JAg har haft problememd ryggen ALLTID. Fick ryggskott på högstadiet första gången, sen har den krånglat av och till. Diagnos: kronisk värk på gymnasiet. Tror mkt hård träning och många år med ätstörningar har skadat min rygg -man lyssnade ju inte alls på vad kroppen ville då utan körde bara på. Dock, nu är den bra av någon anledning vi bara kan gissa. Jag misstänker att jag var lite obalancerat tränad en period.

Jo, pillren kan jag... JObbar som sjuksköterska på beroendekliniken.. Är  yrkesskadad och därav rädd för alla piller! Men när man har sådär ont så man bara skriker rakt ut så tar man ju det som finns. Min man fick köra in i ambulansporten med vår bil. JAg vägrade åka ambulans.. (man blir ganska osmart av smärta)... Det är vidrigt hemskt att ha sådär ont och jag är mkt tacksam att min rygg har valt att "gå tbx"

Dagens träning: Skivstång/spinn 90min. Samt tvätt och div grejjande hemma! Det är med motion *tror*

Dagens midadg: Pankakor med sylt och vispgrädde. Det är inte GI. Inte LCHF, INte Rax FOOD. Inte nyttigt, men DAMN vad gott det var! Fast jag ser gravid ut nu. Ser kul ut, men jag kommer nog vara ett vandrande gasverk imorgon. Allt det mjölet/fettet och så har man kört en massa mage *haha* Kanske kan få gå hem med lön? *hoppas*
  • MissKaos
    Tessou skrev 2011-10-16 20:01:01 följande:
    Jag kör nästan bara klasser. Ibland om jag kommer tidigare brukar jag springa på löpband eller ''crosstrain:a''.... kallas det så måntro?

På Måndagar är det Combat, och den är det det full fart i i 9 av 10 låtar!

Tisdagar är det Jam, och detta pass är det också fart i så man blir trött.

Onsdagar är det Cirkel, och hon är riktigt hård så där känner man sig halvt död innan man knappt har börjat! Drömmer
    På Fredagar är det Combat igen, och på Söndagar Dans och ibland Core - jag blir helt slut av Core:n så jag orkar inte dansen (samma instruktör och hon kör egna program på båda.) Så jag gör lite plankor och sånt hemma istället.
    Testa lite mindre strikt kost då. Kanske "svulla" lite ngn dag ibland? Ätaredagar är ju rätt känt i styrketräningskretsar. Längre pass! Åtminstonde några dagar. Ska du lära kroppen använda fett som bränsel så (fungerar det när man löptränar iaf) är längre pass med lite lägre intensitet bra. Kanske kan du testa att gå på tex crosstrainer eller springa på bandet innan något av passen?  SEn bränner man bra med just fett om man kör cardio efter styrka. Utan att äta mellan *obs* Äter du direkt efter passen? På gymmet, inom 30min? För återhämtning -ett minimål? Det kan göra stor skillnad. Jag verkar tex gå ner i vikt av att dricka en gainomax direkt efter träning. Motsägelsefullt men det kan vara så att det eg inte är vikten utan att jag lägger på mig muskeler och således håller nere fett% mer?
    Nåja, för magrutor måste jag hårddeffa tror jag. Ligger enl sista måtningen jag gjorde på 12% underhudsfett. Och hur mkt kan man gå ner i det innan det blir osunt? Man vill ju inte bli av med mensen..
  • MissKaos
    Fattig student skrev 2011-10-17 13:55:16 följande:
    Sådär, ett träningspass till avklarat! Skrattande

Det blev bl a ett intervallpass där jag varvade mellan att springa på 15km/h och 10km/h. Det blev sammanlagt 5 km där 5 minuter bestod av uppvärming och 5 minuter av nedvarvning,
    Det blev också lite biceps och några funktionella övningar med pilatesboll.

Jag hade ju en period när jag mådde dåligt och gick ned 2 kilo i vikt. Nu har jag gått upp dem och igen och vågen vill gärna ticka uppåt nu när jag tränar. Jag vet inte varför vågen alltid går upp när jag tränar, kanske att jag dricker mer och en ökad blodmängd?
    Mer muskler kanske?

Jag fick smsm av min man. Han har minnsann kollat ut att det finns löpskor med dubbar på löplabbet Ibland älskar man mer än annars
  • MissKaos

VILODAG idag. GAHHHH!!! Jag är så sugen påa tt ut och springa en runda Jag har lite lätt träningsverk och är anmäld t skivstångintervall imorgon. Bästa  instruktören = ser fram emot. MEN jag vill ändå ut idag med. Jag är knäpp på riktigt Men, en liten kortrunda kan väl inte skada va?  Jag vilade ju i torsdags med en Ullaredstur! Och det blir ju vila typ nästa måndag?

*s*

Vila ÄR viktigt. Säg till mig! (at tjag borde springa lite)

• MissKaos
    Mollly skrev 2011-10-17 16:57:05 följande:
    Jag hade sett fram emot att träna idag. Men så fick jag skit ont i ryggen, så det blir vila idag och förhoppningsvis träning imonSkrattande
    Klokt!
    JAg vilar idag, förutom cykling t/fr jobbet då. Känner hur jag laddar på för morgondagens pass! KASS i magen efter en hemsk hemsk matvecka förra veckan. Hemma med sjukt barn resulteradei  att vi åt glass t mellis.JAg var i Ullared = KExchoklad i bilen hem. Och i helgen hade jag ju varit till Ulalred. DÅ måste man ju öppna all choklad och smaka... Avslutade sedan helgen med pankakor m vispgrädde och sylt. Min mage klarar inte så mkt fett på en gång, jag får springa på toa... *skyll mig själv* Så, nu åter ordningen! Åt ifs upp resterna av sonens risifrutti, inte precis hälsokost... Men men. Nu är det sockerdetox igen. JAg blir SÅ snabbt beroende av vitt socker. Frukt, ris pasta fungerar fint, minskar snare än ökar suget. Däremot riktigt vitt bröd är hopplöst, men det tycker jag inte rä så gott. Tur det är NÅGOT man inte gillar..

Nu: Kvällsmackor, smoothie och sen sängen. Ska ju till vuxendagiset imrogon med. Synd man måste vara där så många timmar, tänk vad man hade hunnit träna annars Tungan ute
  • MissKaos
    Tessou skrev 2011-10-18 07:39:39 följande:
    Den som jag druckit av smakar som smält mjukglas... Så den är ganska sliskig, men jag får väl prova mig fram - först och främst måste pulvret komma in i lager!

Jag körde dubbla pass igår, cirkel på förmiddagen och en himla massa plankor. Sen på kvällen blev det Combat! Så det känns lite i magen idag.....
    Härligt!

JAg bara längtar till "mitt" pass ikväll Hoppas hinna en vända på crosstrainern innan! INsåg just att jag har bokat massage imorgon. Brukar ju bli lätt manisk av det, så det blir väl en jädrans läpture fteråt Och väsrta träningsvärken på torsdag *hoppas*
  • MissKaos

Funderar på att testa BOX på torsdag. Det låter ju skitkul, det ÄR skitkul... Körde det en massa för ett antal år sedan men sen hade jag en inflamtion i axeln och sen pajjade ryggen och gjorde det omöjligt. Dom har ett 90min pass på närmsta anläggningen, dör jag om jag ågr på det eller vågar man?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!