Primrose skrev 2011-10-16 11:08:28 följande:
Jag har alltså haft 2 ryggskott per år i drygt 15 år och däremellan inga större ryggproblem (förutom en stel bröstrygg). Jag är utbildad inom träning och har arbetat som gruppträningsinstruktör, PT och Pilatesinstruktör i 7 år. Jag hade mina ryggskott trots bra bålstabilitet, kontroll och styrka. Mina ryggproblem har, i alla fall tidigare, inte berott på en svag och otränad rygg. Nu kan de ha förvärrats (med "fullblown" diskbråck som följd) pga att jag gjorde kejsarsnitt och blev försvagad. Men innan jag fick mitt första diskbråcksanfall, förra hösten, hade jag nyligen investerat i drygt 30 privatlektioner i PIlatesstudio, för att få upp min bålstyrka, stabilitet och kontroll efter mitt snitt. Min instruktör ansåg att jag hade mycket bra kontroll, stabilitet och styrka. Jag tror inte att mitt diskbråck har något att göra med att jag väger mer än jag normalt gör - jag är inte direkt tjock i allmän bemärkelse, bara i mina egna ögon eftersom jag är van vid annat. Kroppen får mer och mer slitage med åren och, tyvärr, är det nog ändå svårare att komma igen när man är litet äldre. Men det betyder ju inte att man inte kan försöka. Jag vet precis hur man ska göra - problemet är bara att kroppen säger ifrån för mycket.
Diklofenak och liknande tar jag för att hindra/mildra inflammation (ischias osv.) som "triggar" diskbråcket - de är alltså inte i huvudsak smärtlindrande. Mot smärta är det i kombination med Alvedon eller, i nödfall, Citodon (morfin + paracetamol). Jag har också Tramadol, men det vill jag helst undvika att ta. När man har diskbråcksutbrott - vilket jag "bara" har haft 2 gånger hjälper inga tabletter helt mot smärtan. Jag åkte ambulans första gången jag fick det - eftersom ryggen krampade så fort jag försökte ta mig upp från golvet. Så då fick jag morfin (intravenöst) och muskelavslappnande för att över huvud taget kunna komma upp på båren. Min sjukgymnast (som inte kan göra mycket för att hjälpa mig anser hon) tycker att jag bör opereras och jag har remiss och väntar på ett besök hos Stockholm Spine Center.
*ryser*
Stelop? Surt... JAg har haft problememd ryggen ALLTID. Fick ryggskott på högstadiet första gången, sen har den krånglat av och till. Diagnos: kronisk värk på gymnasiet. Tror mkt hård träning och många år med ätstörningar har skadat min rygg -man lyssnade ju inte alls på vad kroppen ville då utan körde bara på. Dock, nu är den bra av någon anledning vi bara kan gissa. Jag misstänker att jag var lite obalancerat tränad en period.
Jo, pillren kan jag... JObbar som sjuksköterska på beroendekliniken.. Är yrkesskadad och därav rädd för alla piller! Men när man har sådär ont så man bara skriker rakt ut så tar man ju det som finns. Min man fick köra in i ambulansporten med vår bil. JAg vägrade åka ambulans.. (man blir ganska osmart av smärta)... Det är vidrigt hemskt att ha sådär ont och jag är mkt tacksam att min rygg har valt att "gå tbx"
Dagens träning: Skivstång/spinn 90min. Samt tvätt och div grejjande hemma! Det är med motion *tror*
Dagens midadg: Pankakor med sylt och vispgrädde. Det är inte GI. Inte LCHF, INte Rax FOOD. Inte nyttigt, men DAMN vad gott det var! Fast jag ser gravid ut nu. Ser kul ut, men jag kommer nog vara ett vandrande gasverk imorgon. Allt det mjölet/fettet och så har man kört en massa mage *haha* Kanske kan få gå hem med lön? *hoppas*