Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Maria1982 skrev 2012-08-18 22:03:59 följande:
    Fy farao MissKaos! Det där är aldrig kul oavsett bekantskap
    Du behöver nog avreagera dig på nått sätt precis som Wilowa sa! Kör ett boxpass eller nått och få det ur dig.

Nej. Det är hemskt. Nattsvart. Jag har drömt massor med skit efter detta. Hon var en tevlig, rolig intelligent och därtill snygg kvinna. Med barn, vuxna men ändå *ryser*
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2012-08-18 22:50:19 följande:
    Jag fick ett olustigt samtal i våras av min onyktra pappa, när mamma var bortrest...han sa att han skulle ta livet av sig. För att göra en lång historia kortare så fick jag honom inlåst på tillnyktring på psykakuten i 24 timmar efter värsta polis- och ambulanspådraget...fruktansvärt! Väl på sjukhuset rymde han så jag och några till hjälpte polisen att hitta honom. Eftesom han själv ringt sos av amma anledning på morgonen samma dag så blev det tvångsvård i 24 timmar och efter det hade han nyktrat till så han kunde ta sig samman. Nu skäms han så vi kan inte prata med varandra, men vi förlorade vår far-dotter-relation för flera år sedan. Den eftermiddan och kvällen satt jag i telefon i över fyra timmar, ofattbart hur några få ord kan dra igång så mycket. Efteråt hade jag ett så enormt adrenalinpåslag att jag inte kunde sova och jag fick sjukskriva mig i två dagar. Jag är van vid hans påhitt, men i vanliga fall tar mamma största ansvaret. Jag fick ju även se till att någon tog hand om deras hundar och att någon kunde vara i affären som de driver samt lugna och hålla mamma informerad som befann sig utomlands...vilket jävla helvete det var, blir skakig bara av att skriva om det nu.

Fy satan! Vissa saker ställer vad som är viktigt i livet på sin spets.

Dagens långlöp: 21km 2h12min. Blev lite längre än tänkt, men skönt var det (inte dm sista km det ska väl erkännas men det var inte så illa heller) kom hem till en Beuf bournion som maken hade kokat. Med pressad potatis. Mikket gott! Vågade inte ta ett glas rött till, har ju migrän o har haft huvudvärkskänningar hela helgen.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Maria1982 skrev 2012-08-19 20:58:01 följande:
    Det blev ju inte 21 km här, men nog väl 2,3 Nöjd med det!! Håller på att hitta en form och det är på god väg
    Cool
    Jag har med börjat med att klara 3km löpning. Hade en 4,5 km sträcka jag kämpade med som start!
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2012-08-19 22:24:09 följande:
    Jag förstår inte hur man kan motivera sig att springa så långt som 21 km. Ännu värre blir det när man tänker efter hur långt hemifrån man kommer. Jag skulle kanske fixa det en gång bara för att bevisa för mig själv att jag kan, men inte gång på gång...Hur gör du Misskaos? Jag måste ha variation och det får jag inte alls här där jag bor.

Fast jag ska inte säga nåt, jag kan ju inte ens motivera mig till det enklaste just nu. Jag tror i och för sig att jag gör rätt som inte tränar just nu, jag måste satsa på att sova i första hand. Jag gör dock inte ens de stretchövningar som jag tror skulle hjälpa mig, men jag antar att tröttheten har nåt med det hela att göra.   

Höger framför vänster, och sen igen?
    Jag har möjlighet att springa på olika ställen, jag gillar det meditativa i löpning.  Sen springer jag ju inte riktigt SÅ långt jämt! Jag varierar från 8km och uppåt. Olika tempon etc, och jag periodiserr lite. Just nu är det en tung löpfas. Men i peroider ä'r det med styrka, alltid lite löpnig dock..
    Har lätt ömma ben idag... MÅSTE ut på lunchen pga att jag måste hämt amin cykel som står hos cykelhandlarne förhoppningsvis HEL. Springer dit och cyklar tbx för att jobba kvällen. Plan va? 
  • MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-08-20 10:50:39 följande:
    Jag behöver tips från er som springer mycket. Jag vill börja med det nu känner jag då den andra träningen inte räcker längre.
    Mitt problem är att jag får så ont i skenbenen och efter ett tag i höger knä. Sprang en km av fem idag på min pw och det gick hyfsat men fick rätt ont i slutet. Hur ska jag göra för att träna upp det så smärtan försvinner?? Konditions mässigt går det ju bra så det är grymt frustrerande. Tog det rätt lugnt idag och sprang km på 6.42

Spring inte så fort.
    KOlla dina skor på tex löplabet, intersport etc där dom filmar så du har rätt skor.
    Skenbenen tränar du genom att gå p hälarna 30sek x3 tex mellan seten i benpressen när du kör på gymmet!
    Testa dynamiskstretch innan du börjar springa. Gå tex 1,5 km raskt, stretch av vader, framisda lår, höftböj baksida lår JOGGA sedan lugnt och sluta INNAN det gör ont. Kankse 500meter. Gå raskt 500 meter, jogga 500meter och gå  inte, testa en jogg till på 500meter -om det inte gör ont.. Sen kan man ju pröva med löpskolning etc.
  • MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-08-20 11:44:44 följande:
    Misskaos: stort tack för tipsen. Jag ska göra allt du skriver. Det blir löplabbet i eftermiddag och utprovning av skor. Ska ta ett löp pass på fredag. Sprang jag för fort idag??

Jag tycker inte du behöver springa fort alls, jogga räcker (och ja du bränner lika många kcal/km oavsett tempo...) Teasta att hålla 7min/km fart. Jfr att jag sprang 21km på 2h12min igår. det ger 6:28 tempo.. Det är ok för mig en långtur för att inte slita.
    Löpskor håller MAX 120mil. Absolut max! Vissa kortare. Och, dom blir gammla av att bara stå. Ma nmåste alltså byta dom oavsett. Jag kör slut på ett par/4månader tror jag. Fast jag har alltid flera på g..
  • MissKaos

Snabb löpning länge utan syfte, kallas ibland för "junk miles" för att det sliter så på kroppen..

Dagens träning:
    5,5 km löpning upp till cykelhandlaren. Cyklade sen tbx hit. jobbet.

• MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-08-20 14:08:35 följande:
    Jag ska prova att hålla igen, inte lätt då jag är en rätt explosiv person, lite duracell kanin över mig
    Hur har ni råd att byta skor så ofta?? Det är ju svin dyrt!
    Ikväll blir det ett intervall pass för att avsluta min semester med stil. I morgon är det tillbaka till verkligheten

Nödvändigt! Prioritering. Jag har jobbat X-tra med spinning ganska mkt förut, då "spar jag n" gymkorts avg + att jag får lite pengar för det, det räcker till skor OCH träningskläder... Där jag jobbade förut fick vi rätt bra med kläder dessutom.
    JAg köper alltid på rea, är det rea så passar jag på. Handlar även på XXL... Det är billigare där-
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2012-08-20 17:15:32 följande:
    Här får man välja mellan att springa i backig terräng i skogen eller inte fullt lika backigt på asfalt. Att det blir så ansträngande tar lite udden av det meditativa, det blir mer en kamp om överlevnad. Sedan bor jag dessutom på en mindre ort med få variationsmöjligheter. Fast nästa vår ska jag försöka mig på att springa igen, om jag nu bara kan komma igång med träningen som jag räknar med. Ska ta och ringa nu och kolla om det fortfarande finns platser kvar på yogakursen som börjar ikväll.  

Yoga är underbart .-)
    Backigt, jag gillar backar. Ibland..
    Trail är ju superskönt! Jag skulle vilja springa helt offroad sas, men det funkar inte så bra här -det blev ju rätt långt igår kan man ju säga och då var jag ute där mankunde tänka sig att riktig trail är aktuellt. Funderar på att fixa min mounitnbike, det är underbart.. Pre sonen cyklade jag och mannen 4h i skogen på söndagar... Skitskoj! (med betoning på skit haha.. man blir jättesmutsig...) Men det tar ltie mkt tid när man har barn. Och jag vill itne ut i buskarna så helt själv, om man trillar eller så. Men runt skatås kunde jag allt trampa. Funderar på att cykla ett varv, springa 8.an och sen cykla hem, ca 1h cykling + 8km löpning + cykla hem (6km) vad tror ni om det?
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2012-08-20 18:00:00 följande:
    Ja, det fanns platser kvar på yogakursen, så nu blir det yoga i några veckor framöver. Skönt att ha nåt fast, men det spörs om jag får ihop det när sonens hockey drar igång på allvar om några veckor...jaja det får vi ta då.

Jag håller med dig om att det är skönt med backar ibland, men inte varje gång. Ska jag kunna springa en lite längre runda utan backar så får jag åka in till stan och då blir det inte av...orten jag bor på är kända för sina raviner.  

Vart bor du?
    Jag springer en hel del i Utbybergen. Som är kända för sin bra klättring.. Säger väl allt om det stället! Men till/fr¨n jobbet är det ganska platt. Jag kan välja, det är en förmån. Kör dock mkt asfalt.
    NU Core framför tv:n! Vill vara på gränsen till övertränad på torsdag, när vi åker till Grekland! Lägga lite vila och lugna pass där
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!