Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Ziraya skrev 2012-09-03 09:28:23 följande:
    Jag vet inte om jag vill ta det, men om det här fortsätter kanske det kan vara klokt att kolla upp i alla fall. Jag är liksom ingen apatisk grönsak just nu, jag gör saker mest hela tiden, håller igång och så. Det är mest en nedstämdhet som kommer om kvällarna.

Nej, men m det är hösten kommer det bli värre.
    Solarie kommer INTE hjälpa. Kanske ska du kolla med vc alt psykiatriker. Vem har ställt diagnosen? Vad hade den personen för kompetens och för förslag till behandling?
    Att låta depressioner pågå utan att bryta av SNABBT med medicinering (så kan man ju testa annan beh samtidigt och avsluta medicinerna) är idiotiskt. Det ger mkt större risk för återfall och mn "lär" hjärnan att vara deprimerad. Om du "bara" är nedstämd om kvällarna låter det ju inte som en riktig depression.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Så, igår blev det 8km morgonlöp och sen 75min Yoga. HAde så ont i ryggen, det kändes skönt efterät. Tärningsvärk my good! Ont överallt typ Pumpen i söndags känns nu..

Idag? Vet inte evt löpning

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-09-04 12:22:31 följande:
    BMI över 18 är väl normalvikt??
    Inte lätt att öka ätandet när man har magsäck som en ärta
    upp över 20, om du vill slippa ätstördatankar.

Rasat nerför en trappa, knäckt till ryggen *ajajont*
  • MissKaos

MissMe83 skrev 2012-09-04 20:45:55 följande:
    Misskaos: jag har inga ätstörda tankar, eller hur menar du??
    Jooo.. Det tycker jag nog när jag läser det du skriver. Men det får ju stå för mig! Eller, du har kvar rester av tänket sas. Jag "hör" det, som själv har varit där. Men som sagt: Det är vad jag hör. Bara det att ha svårt tt träna ltie mindre på ett BMI på 18 är ju tveksamt. Som fullvuxen ligger mkt få så lågt naturligt. Och blir du sjuk finns INGET att ta av. Dessutom får du lättare infektioner osv.
    Du kan ju pröva att äta lite mer. Och se om du får ångest av det elelr vad som händer? Kanske kan ett par nötter extra till frukosten och kvällsmaten fungera. Eller ett X-tra mellis? Eller lite mer smör på smörgåsen. Eller ett par rutor god choklad till kaffet? Risken är bara att du har fått igpng förbrännignen så bra att du bara rkar köra hårdare på dina pass och blir ännumer vältränad..

Så, smått påverkad av värkmedicin. Godnatt!
    Johan75 skrev 2012-09-04 20:42:34 följande:
    No offence, men det var ett jäkla surr om BMI samt kalorier hit och dit i en tråd om träning. Många av dessa tankar om mat och vikt har egna underavdelningar att skriva i. 

Välkommen. Passar inte trådens innehåll så finns det säkert andra som du trivs bättre i.

• MissKaos
    Johan75 skrev 2012-09-04 21:07:24 följande:
    För sakens skull kan jag då tillägga att jag personligen har lagt om min träning helt. Från att ha varit väldigt gymbaserad har jag nu sedan mer än ett år inte gått in på ett gym. Istället springer jag mycket och försöker komma ut lite mer naturnära (vilket faktiskt går även om man bor hyfsat centralt i Stockholm. 

Långa löpningar och snabba löpningar med mycket varierat underlag och väldigt minimalistiska skor blandas med övningar för överkropp och ben.

Resultat: Lite mer slimmad fysik men knappast någon större skillnad i muskelmassa samt kraftigt förbättrad kondition och styrka i förhållande till kroppsvikt. 

Motivationsmässigt har jag också gjort en deal med mig själv där jag lovat att bara träna när jag känner för det. Känner jag ett motstånd så skiter jag helt enkelt i det. Inga i förhand givna pass eller scheman, utan en total frihet i att träna exakt det jag känner för just då. 

Resultat: Tränar mer än någonsin och får ibland tvärt om tvinga mig att stanna hemma och vila.

Allt detta helt gratis (bortsett från kläder och skor). Saknar dock möjlighet att träna "combat", men det kanske löser sig ifall man hittar en träningskompis och en plats där ingen ser en brottas.
    Man gillar olika saker!
    Jag är med löpare, har ifs en grundtanke om vad jag vill göra. Men jag vill oftast springa mest hela tiden. Vilka skor kör du med? Sugen på Five Fingers
    För mig med diskskada är tyvärr en låg vikt en förutsättning för att vara smärtfri... Och kunna springa! Bonus av sund kost är att magen är bra och jag är oftast frisk + naglar mm har blivit grymt bra!
  • MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-09-04 21:37:55 följande:
    Misskaos: tack för din omtanke. Jag äter väldigt bra och näringsriktigt. Visst, jag äter nog lite för lite med tanke på min låga vikt men jag äter mig alltid mätt. Slutar äta när jag är nöjd, tycker inte om känslan av att vara för mätt. Jag trivs ju i min kropp nu, bättre än någonsinn. Blir ledsen av att folk i
    Min närhet hela tiden påpekar hur smal jag är. Det gör man ju inte med en tjockis.

Nej och det är jävligt märkligt att man ska kommentera så begativt! JAg har ju fått frågan om jag är gravid x flera. Inte heller så kul.
    Att inte gilla att vara mätt som du beskriver är en typiskt ätstörd grejj... SOm ajg tror MÅNGA har kvar. Vägen ut är ju att äta näringsriktigt etc men okså att kunna unna sig lite..
  • MissKaos
    Johan75 skrev 2012-09-05 20:01:28 följande:
    Jag skulle påstå att det handlar om vilka muskler och vilka typer av muskelfibrer som den muskeln består av. Det finns muskler som är nästan helt och hållet explosiva och därför växer snabbt med korta tunga repetitioner (triceps) och det finns muskler som är nästan helt och hållet "sega" och som kräver många repetitioner för att växa (vaderna).  

Sant och osant. Det går att focusera på att träna en typ av musklefibrer mer än andra. Det finns faktisk hela TRE sorter (alla verkar tro att det bara finns två)

Att bygga stora muskler är skitsvårt för dom flesta. Så lyft på och se vad som händer! Våga pröva och utmana din kropp -lär dig hur just du fungerar. Och
  • MissKaos
    Johan75 skrev 2012-09-06 09:39:36 följande:
    Jo jag vet. För att komplicera det hela är det även ganska individuellt hur "blandningen" av dessa fibrer ser ut i musklerna. Vad var det som var sant, och vad var det som var osant?

Hur man hanterar detta är jag helt med på. Träna på! Det tar lång tid att bygga muskler, och man vaknar inte plötsligt en dag med "för stora" muskler.  
    Nä, det  är synd. Tänk vilket lyxproblem att vakna en morgon med för mkt muskler..

Idag kände jag mig mkt omotiverad till allt. Sprang iaf, och efter 1km såg jag dimslöjorna lätta över vårt fotbollsområde. Slen färjade himmlen röd. Och inte en vindpust. Sen glömde jag att det inte ALLS var en bra springadag.
    Stoppade på 10+11km löpta.

Till middag serverades det kokta spindlar med BLOD (sonen informerade mig om hur spindlarna lät när vi kokade dom -vi andra kallar det korvbitar med spagetti genomstuckna. Och ketchup)
    Nu, jordgubbar..
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2012-09-06 06:53:13 följande:
    Ok, betar av viktämnet snabbt: äntligen gått ner lite av semesterkilona, närmare bestämt 2,2 kg. Låter väldigt lite men det är seeeegt att gå ner dem Simmat varannan lunch (underbart) och varit duktig med maten. Gymmet har jag inte besökt på 4 dagar, men snart ska jag dit. Önskar jag hade tid att ta en löparrunda direkt efter jobbet, men det går aldrig

Grattis! Måste kännas jätteskönt. Och jo, det är en hel del!
    Johan75 skrev 2012-09-06 09:39:36 följande:
    Jo jag vet. För att komplicera det hela är det även ganska individuellt hur "blandningen" av dessa fibrer ser ut i musklerna. Vad var det som var sant, och vad var det som var osant?

Hur man hanterar detta är jag helt med på. Träna på! Det tar lång tid att bygga muskler, och man vaknar inte plötsligt en dag med "för stora" muskler.  
    Jag försökte svara på flera inlägg -endast ditt kom med som citat *gah* Misstänkte att du visste, du brukar vara påläst om jag inte har fel?
    Hur var det nu med barfotadojjor? Vad kör du med?
  • MissKaos
    Johan75 skrev 2012-09-06 20:59:25 följande:
    Jag kör ganska ofta med Vibram, men ibland känner jag att vaderna inte orkar en längre tur med dessa - så då blir det Nike free. Springer man i "skogen" så springer man faktiskt väldigt "rätt" helt automatiskt, men springer jag på väger så försöker jag fokusera på att hålla en hög frekvens i fotisättningen.  
    Jag gör ju både och. Idag asfalt, men ofta en mix berknallar och rötter som sticker upp, grusväg/stig och asfalt. -dock trail inte off...  Är bra sugen på ett par fivefingers. Fudnerar på att köpa ett par och börja med att hoppa jämfota ner från trappan med dom (ett eller två steg sas) för att härda leder mm. Och köra inomhuspass som
    skivsång. Eller gå i dm på jobbet korta stunder som start. Har även kollat på Nike skon. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Håller nu på att gå från mina Pegasus på vad, 10mm dropp? Till ett par skor på 4mm, dm är ganska lätta och har inte så mkt stöd (såklart) känner att jag blir tröttare i vaderna/fotleden än i mer uppbyggda skor men samtidigt känns det "rätt" sas. Såg direkt när man filmade löpning i dessa skor att jag landar på mitten av foten på ett bra sätt (för mig) och längre fram om jag sprintar.

Kankse ska köpa ett par och börja hoppa ner från köksstolarna på jobbet. Tänk vad folk skulle börja undra *s*Dom tycker ju jag är rätt knäpp som det är, springer på lunchen en dag/vecka. Springer till jobbet och hem en gång i veckan. Och däremellan babblar som fotisättning, ny vätskerygga och km tider mm mm. Och har konstiga mål sm att springa gbgvarvet lite snabbare nästa år, och är det inte det så är det nån låt som kjag måååste pröva att köra spinning till. Dom tycker att jag är HELT knäpp redan nu. Så varför inte... Lunchraster är till för att användas.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!