Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

cammily skrev 2012-10-15 17:25:46 följande:
    mitt bmi är 21,1 
    Men min tanke är blir man någonsin helt frisk? Mitt mål nya mål är att jag skall äta minst 2000kalorier om dagen, för att jag skall tillåta mig själv att gå till gymmet.
    jag äter inte för att jag stressar mycket och då prioriterar jag bort mat, Jävligt dålig ursäkt inser jag när jag skriver det, efter som jag lagar mat varje dag till barnen. Men det är så jag har tänkt. sen får jag ont i magen när jag ätit men någon ångest eller så är det inte alls längre så som det en gång var, När jag va yngre hade jag fått för mig att om jag luktade på mat så blev jag mätt och fick i mig de kalorierna som jag behövde för att orka med skolan.
    Jag har kolapsat många gånger men nu tycker jag att det går bra och sen jag började träna igen så har jag fått tillbaka min energi      

2000kcal är lagom om du INTE tränar.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Ponzi skrev 2012-10-15 17:54:14 följande:
    Jag hatar mina shaker jag tar ibland, men mixar dem med frukter för vitaminers skull och sånt, gör lite olika mixer för få lite olika smaker,
    Beror ju iof för vad det är för näringsdrycker du får.

SJälv anser jag att man kan gott skippa allt som heter fullkorn, speciellt om man ska fokusera på ökad vikt.
    Njae. För lite fibrer kan innebära ökad risk för coloncancer.
    MEN själv äter jag inte heller mängder av fibrer. Det ger lätt ränneskita när man springer *rodnar lätt*
    cammily skrev 2012-10-15 17:47:47 följande:
    jag har näringsdrycker som jag gör mitt bästa med att få i mig, sånna man får av en dietist på sjukhuset
    Men om du behöver näringsdr, så är ju inte många gympass aktuellt alls. Hade du varit min patient hade jag sagt stopp. Träning när du kan leva på maten du äter!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Eleonor86 skrev 2012-10-15 22:28:56 följande:
    Jag har en runda som jag precis har lärt mig jogga sakta runt, den är på 3 km. Hur ofta borde jag ta den rundan? Just nu springer jag 3 ggr i veckan och kommer göra det i 3 veckor till men sen vill jag öka! Är det för mycket att springa 5 ggr/vecka? Kommer även lägga till lite lättare styrka i samband med löpningen som t.e.x plankan. 

Jag har varit idrottare på snäppet under elitnivå tidigare och söker mig tillbaka till den formen efter många års övervikt. Vikten är nästan borta men konditionen och styrkan fattas mig!  Dock har jag aldrig använt mig av löpning som träningsform, därav frågan! :)

Trådens löpidiot: Jag springer  40-70km/vecka. Och därtill ett par styrkepass. Ligger jag "lågt" i löpkm beror det oftast på att jag kör kompletterande cardio. För mkt är mao svårt att säga!

Det man ska tänka på är att öka MAX 10% på löpsträckan/vecka. Jag hade nog försökt länga löppassen till 5km/pass innanjag ökade antalet dagar. Du kan lägga på kanske 1km/vecka och tex öka ena rundan till 4km och sen (samma runda) till 5km veckan därpå. Gör sedan om porceduren med resterande löppass. 1 styrkepass kan du väll lägga till på ett av passen istället för att länga det och köra så ett tag? Löpstyrka och stretching för löpare är ju bra att komplettera med.
    Plankan
    Utfall/knäböjj alt "jägarvila"
    armhävningar
    dips
  • MissKaos

rygglyft
    situps

alt skaffa en video med coreövningar! Eller du kan säkerligen massor?

• MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-10-16 19:40:56 följande:
    Magen har jag åxå fått nån gång, det är nästan värst! Varje steg gör ont och känns som man är dålig i magen nästan
    Frågan är om lite voltaren gel kan hjälpa så man kan jobba i morron!?? Kan ju inte sjuka mig för tränings värk ha ha
    Ja, det gör det nog. Testa. Ibland kan det hjälpa med en varm dusch och lite stretching så man får igång genomblödningen i musklerna.
    cammily skrev 2012-10-16 15:41:08 följande:
    då är min träning förstörd för ett tag framöver Gråter
    Var på gymmet och sprang på bandet, när det klickar till i fotleden. Tänkte inte mer på det utan sprang mina sista 30min, och kör lite styrka. När jag kör styrka börjar det bulta i foten, går och byter om och är jätte missnöjd över att jag inte genomförde mitt vanliga pass. Då upptäcker jag att foten är blå/lila och att den är väldigt svullen.  cyklar till Vc där det är kö till förbannelse och cyklar då vidare till jobbet och visar upp foten för sköterskan, så I morgon på lunchen har hon bokat röntgen. och så lindade hon foten åt mig. Fick träningsförbud och sen skall jag träffa en ortoped i morgon efter jobbet. Förhoppningsvis ger detta mig tid att komma igång med maten undertiden och så får jag nöja mig med promenader med hundarna.    
     Jaha. Det låter som en stressfraktur. Ja, vad bra att det inte blev något värre! Det läker -nu får du se till att drick mjölk och äta lax i mängder. Detta för att benet ska läka sig igen. JAg tycker du ska se detta som kroppen sätt att säga ifrån, och komma igång med kosten. Träning, kost och vila kan man se som en "triangel" där alla delarna måste vara lika stora. River man bort en bit så rasar de andra två. Så nu får du bygga upp kroppen med kost och vila! Man kan inte bygga på en grund som inte är bra det är omöjligt!

Jag vill med ha lite sympatier Höll på att svimma igår -reste mig upp häftigt. Hadde hostat hela natten och fick under dagen alla förkylningssympotom man kan ha. En helt ny, oanvänd förkylning BARA till mig Kunde inte prata och andas samtidigt och ja, idag sitter jag i soffan i onepice. Jippie, not. Jag hade planerat en massa möten mm på jobbet och var så sugen på att komma igång och träna efter förra veckans vila. *suck* Äitt X-tra många nötter i frukosten och X-tra mkt apelsinjuice, och massa massa blåbär. Hoppas alla vitaminer ska hjälpa kroppen bli frisk snabbt! Överväger en tur till hälsokosten -de brukar ha ekologiska torkade bär etc. Och kanske ngn rawfoodbar. Sm Tv-snax ikväll. Dels är det synd om mig, dels är det gott -och jag tror alla vitaminer och lite extra energi kan göra sitt...

TRÅKIGT!

• MissKaos
    Maria1982 skrev 2012-10-17 10:25:43 följande:
    Krya på dig MissKaos

Tack!
    Kroppen vill lixom sitta i soffan men JAG vill ju göra annat! Jobba och springa tex.
  • MissKaos

Varit på jourcentralen. Dom glömde bort mig å där satt jag och väntade. Och väntade. Tillsist fågade jag hur länge det var att vänta...
    ASTMA! Har nu inhalerat + fått kortison. Han var lite rädd för hjärtmuskelinflamation först. Idrottare som kör sjuka *bla bla* jag har faktiskt VILAT förra veckan när jag var sjuk, sen blev jag sjuk igen. Nej, inget sådant! Iaf verkar det vara astma som har gjort mig så sjuk och det är nog det som gör att jag blir så sablar sjuk av förkylningar.. Nu ska jag äta kortison i 5 dagar och mår redan mkt mkt bättre! Ska inhalera kortison så fort jag blir förkyld i fortsättningen, så blir det inte såhär!

• MissKaos
    MissMe83 skrev 2012-10-18 11:30:10 följande:
    Misskaos: skönt att du fått en förklaring till dina problem.

Fråga! Vad i hela friden har hänt med min kondition?!orkar nästan ingenting längre. Tidigare var det full fart på mig men den senaste månaden har set blivit sämre och sämre. Har ju inte gjort något annorlunda förutom att jag tränar styrka oftare. Men tränar ju kondition på samma sätt....
    VILA ett par dagar. Det kan vara överträning. Händer ibland om man kör hårt.

• MissKaos
    Maria1982 skrev 2012-10-18 11:34:16 följande:
    MissMe: Hösten, eller främst mörkret och bristen på sol gör oss trötta.
    Fyll på med vitaminer och då D-vitamin (eller är det A?) Det hette ju ad-droppar tidigare, sen ströks en bokstav och jag kommer aldrig ihåg vilken

A är struket.
    D tas upp extremt dåligt av det dom säljer på apoteket så köp isf på hälsokosten!
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2012-10-18 17:08:57 följande:
    Vad skönt! ...eller inte skönt att du fått det, men att du fått veta vad det är så du kan medicinera. Jag bor ihop med tre astmatiker så jag är proffs på alla dessa mediciner.

Idag avancerar jag från nybörjare till fortsättning på yogan...höll på att glömma bort det dock, stressigt värre på jobbet.    
    Fick  Comivent el dyl(atrovent+ ngt mer) på mask + 14 betapred igår
    Prednisolon 5/d i 6 dagar samt inahalationer med cortison. Har dock symbicort sen tidigare. (tror det var burosenid, minns inte vad den heter=
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!