Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Vet inte vad som hänt, men jag tycker nästan det är skönt att träna styrka nu. Längtar dock efter att få spänna på mig slalompjäxorna för det är min sport det!

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-29 06:38:30 följande:
    Jag började åka med dottern förra vintern men hon var lite för liten då (2,5). Men i vinter då jäklar! Det blir ju en annan grej nu att åka med barn än tidigare, men som fd skidlärare gillar jag plogsvängar också

Men med 18 grader igår känns vintern långt borta..
    Härligt! Jag har varit ideell skidlärare några vintrar i vår slalomklubb. Var har du varit och jobbat som skidlärare? Vi är mest i Sälen eftersom vi har vår husvagn där på vintrarna, men även lite i Trysil.

Ja det får gärna bli lite kallare, översvämning i Kläppen känns inte så bra...stackars de som har sina husvagnar där.
    K grrl skrev 2014-10-29 07:02:56 följande:
    Tar tacksamt emot lite tips, tänkte lära min blivande femåring att åka i vinter. (pinsamt att jag inte börjat tidigare, men min man åker inte)
    Jag vet att många skidlärare är emot sele, men använder man den rätt så är den ett jättebra redskap...felanvänd blir det helfel så det gäller att veta vad man gör.

Jag använde sele när min då femåriga dotter skulle lära sig åka slalom. De måste ha balans på skidorna innan och får inte hänga framåtlutade i selen. Sedan ska man "köra" barnen på samma sätt som man kör en häst. Jag lät min dotter åka med lösa remmar där hon klarade av det och "körde" henne bara när det behövdes. Detta gjorde att hon inte behövde vara rädd och hon åkte svarta backar redan första vintern. Då kunde hon åka utan selen i de flesta backarna, jag kopplade dock på den i den svarta för säkerhets skull och då gav det henne modet att åka. Hon tog sig ner för den mer eller mindre själv ändå. Nu har hon tränat slalom i klubb i flera år och i år ska hon få testa att tävla i andra backar än hemmabacken. 

Jag har aldrig accepterat att mina barn åker utan att svänga. Alla dessa små barn som släpps i backarna utan att kunna svänga är livsfarliga. De åker in nån framåtlutad störtloppsplogning mer eller mindre utan kontroll.
  • Wilowa
    K grrl skrev 2014-10-29 12:29:12 följande:
    Haha, vill syna det. Jag bor i en av Sveriges minsta orter (på andra sidan fjället Hemavan/Tärnaby).

De som bor här åker själva med sina barn.

Tack för tipsen!
    Hos oss är det slalomklubben som har skidskola, kolla om det finns nån sådan i närheten av er..om du inte redan vet.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-29 16:01:50 följande:
    Körde friluftsfrämjandets skidskola här i några vintrar under gymnasiet sen borde jag tre vintrar i Åre

Rolig tid, men förmodligen det stressigaste och mest otacksamma jobb jag haft. Gästerna var bra men arbetsgivaren var skit.
    Det kan jag tänka mig! Undervisade du barn så kan jag tänka mig att föräldrarna inte heller var helt enkla alla gånger heller.

Jag tyckte det var kul att få jobba med lite äldre barn igen (jobbar i förskola nu, men har jobbat i skolan), men nu känner jag att jag inte orkar med. Det är inte bara i skidskolan det är stressigt att jobba med barn.

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-29 18:13:49 följande:
    Föräldrarna var faktiskt inga problem, när man jobbar inom service så är det på det stället du plockar pengar av folk som du får skit

Så skidhyran och liftkassorna fick allt skäll..
    Detta med föräldrar är annars ingen lätt grej. FBKs Sanny Lindström har en föräldrautbildning här i höst som alla hockeyföräldrar ska gå. Lite skrämmande att det behövs tycker jag. Träning i alla former ska i första hand vara kul, om man inte rehabtränar då. Det är lite skrämmande att se hur vissa föräldrar pressar sina barn...både i hockeyn och i andra sporter.
  • Wilowa

Jag har sett barns om nästan skrämt tittar på sin förälder vid sidan av isen/planen både under matcher och träningar. På träningar så har de till och med mer fokus på förälderns instruktioner än på tränarens. Sedan ska vi inte tala om reaktionen hos barnen när det går dåligt för dem...även om det egentligen gått bra.

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-30 20:46:09 följande:

Vaknade sjuk idag, helvete!

Trist, hoppas du blir frisk snart!

Jag håller tummarna för att mitt superförskoleimmunförsvar står emot förkylningen som gång på gång hostades rakt på min mat idag. Kräks Är inte känslig annars, men maten vill jag ha ohostad. Vi borde slippa karens tycker jag.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2014-10-30 21:44:55 följande:
    Jag brukar bara få starten på förkylning/feber sen försvinner det innan det hinner bli något.

Ja jobbar man i sjukvård/skola är karens obefogad faktiskt, på sambons jobb rullar det magsjuka nu och det går ju knappt att värja sig mot.
    Ja det är skittrist när hela familjen åker på magsjuka för att jag tagit hand om ett magsjukt barn på jobbet. Nu tillhör jag visserligen de som sällan får magsjuka, men långt ifrån alla har den turen. Värst är de som skickar iväg sina barn för tidigt och som skyller kräkningarna på både det ena och det andra för magsjuka är det absolut inte.

Mina förkylningar bryter sällan ut heller, men jag har kroniska besvär med mina bihålor istället så jag är halvsjuk ganska ofta på vinterhalvåret tyvärr.
  • Wilowa

Idag har jag haft en sådan där dag där allt gått emot mig, så skönt att träna av mig nu i kväll. Är ju nästan på bra humör nu.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!