• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-14 19:21:59 följande:
    Biceps är ganska orelevant för att mäta fysisk form. Det finns andra måttstockar som ger en bättre bild av din kapacitet.

Max antal armhävningar, benböj, situps etc. Generella åsikter inom gymvärlden är annars att kroppsvikten är ett bra värde att utgå ifrån. Klarar du din kv i bänkpress är du skaplig, 1,5xkv är bra 2xkv riktigt bra. För marklyft är 1,5 hyfsat 2 bra och 2,5 riktigt bra. Benböj har väl samma skala som mark.

Jag är som mitt nick antyder man men jag anser att detta bör kunna appliceras på kvinnor också då ni oftast väger mindre, men jag kan såklart ha fel.

Tycker det låter lite off, om jag ska vara helt ärlig, men det är nog för att jag anser att man är "elit" och inte bara "riktigt bra" om man tillhör de bästa i Sverige. Om man undantar de som är allra bäst (dvs rekordhållare) så ligger tjejerna som tävlar i klassisk styrkelyft på ~ 2 x kroppsvikten för knäböj, lite mer än så i marklyft, och 1-1,5 x kv i bänk. Känner en (fd) rekordhållare och flerfaldig SM-medaljör i bänkpress - förvisso man - och han ligger på ca 1,8 x kroppsvikt. 

• MissKaos

Kompenserat för aktuell vikt.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Skogshuggaren

Skidgångsintervaller i backe idag, i snitt 1 s snabbare per intervall än förra veckan. Kom upp i 96% av maxpuls på sista. Bra!

• Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-14 21:05:30 följande:

Tycker det låter lite off, om jag ska vara helt ärlig, men det är nog för att jag anser att man är "elit" och inte bara "riktigt bra" om man tillhör de bästa i Sverige. Om man undantar de som är allra bäst (dvs rekordhållare) så ligger tjejerna som tävlar i klassisk styrkelyft på ~ 2 x kroppsvikten för knäböj, lite mer än så i marklyft, och 1-1,5 x kv i bänk. Känner en (fd) rekordhållare och flerfaldig SM-medaljör i bänkpress - förvisso man - och han ligger på ca 1,8 x kroppsvikt. 

Är man väldigt stor och tung så haltar givetvis jämförelsen en hel del, men om man är flerfaldig rekordhållare i bänk så utgår jag ifrån att 1,8 är hans stats idag? 

Titta i tabellen jag länkade, så ser du vad jag menar även om jag kanske var ute och cyklade en del. 

Mark-vältränad man 82kg->200g
    böj vältränad man 82kg167,5kg
    bänk vältränad man 82kg->125kg
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-14 21:13:01 följande:
    Är man väldigt stor och tung så haltar givetvis jämförelsen en hel del, men om man är flerfaldig rekordhållare i bänk så utgår jag ifrån att 1,8 är hans stats idag? 

Titta i tabellen jag länkade, så ser du vad jag menar även om jag kanske var ute och cyklade en del. 

Mark-vältränad man 82kg->200g
    böj vältränad man 82kg167,5kg
    bänk vältränad man 82kg->125kg

Titta i samma tabell för kvinnor:

Bänk 60 kg, drygt 2 x kv: elit
    Mark 60 kg, 2 x kv: elit
    Böj 60 kg, 1,5 x kv: elit

• Studentpappa

Herrejävlar jag ser ju att det inte stämmer med tjejer men jag tränar med en tjej som gör 140kg i böj. Hon skulle ju kunna vinna tävlingar på det?!

• Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-14 21:13:30 följande:
    Glöm nu bort att det gäller 1RM. 
    Givetvis är det maxning, annars börjar det mer luta åt crossfit om vi ska räkna vikt och många reps :)
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!