• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Wilowa

Vet inte vad som hänt, men jag tycker nästan det är skönt att träna styrka nu. Längtar dock efter att få spänna på mig slalompjäxorna för det är min sport det!

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2014-10-28 23:23:15 följande:

Vet inte vad som hänt, men jag tycker nästan det är skönt att träna styrka nu. Längtar dock efter att få spänna på mig slalompjäxorna för det är min sport det!

Jag började åka med dottern förra vintern men hon var lite för liten då (2,5). Men i vinter då jäklar! Det blir ju en annan grej nu att åka med barn än tidigare, men som fd skidlärare gillar jag plogsvängar också

Men med 18 grader igår känns vintern långt borta..
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-29 06:38:30 följande:
    Jag började åka med dottern förra vintern men hon var lite för liten då (2,5). Men i vinter då jäklar! Det blir ju en annan grej nu att åka med barn än tidigare, men som fd skidlärare gillar jag plogsvängar också smile5.gif

Men med 18 grader igår känns vintern långt borta..
    Tar tacksamt emot lite tips, tänkte lära min blivande femåring att åka i vinter. (pinsamt att jag inte börjat tidigare, men min man åker inte)
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-29 07:02:56 följande:

Tar tacksamt emot lite tips, tänkte lära min blivande femåring att åka i vinter. (pinsamt att jag inte börjat tidigare, men min man åker inte)

Det absolut enklaste med en femåring är en vecka i skidskola, helt klart värt pengarna. Sen tränar ni själva resten av dagen. Inga stavar och börja med att kunna behärska farten, att kunna bromsa är grunden. En femåring är lättlärd så det är bara köra på i barnlandet
  • cosinus
    K grrl skrev 2014-10-29 07:02:56 följande:
    Det klart enklast tycker jag är en backe med lagom lutning och så ställa ungen i plogställning så att de står still. Sen ställa sig framför bakåtvänt (blir ju omvänd plog för föräldern).

Sen får ungen öppna lite på plogen så den börjar glida och man själv åker bakåt framför. Tappar de plogen och får för mycket fart åker de bara rakt i famnen på en.

Min 6.5 åring lärde sig på 2 åk när han var 4 (skulle fylla 5 2 månader senare). Min 8-åring var 4 när han också direkt fattade plogen. Dock är han av en annan sort så han var tvungen att få krascha rejält innan han förstod vitsen av att hålla nere farten.

Lilltjejen är 4.5 och så galet försiktig. Kommer få åka baklänges framför henne hela vintern känns det som :)
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-29 08:01:49 följande:
    Det absolut enklaste med en femåring är en vecka i skidskola, helt klart värt pengarna. Sen tränar ni själva resten av dagen. Inga stavar och börja med att kunna behärska farten, att kunna bromsa är grunden. En femåring är lättlärd så det är bara köra på i barnlandet smile1.gif
    Vet faktiskt inte om de har skidskola här. Jag bor ju inte på en skidsemesterort, men tillräckligt nära fjällen för att ha fina backar.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-29 09:20:57 följande:

Vet faktiskt inte om de har skidskola här. Jag bor ju inte på en skidsemesterort, men tillräckligt nära fjällen för att ha fina backar.

Finns det backar så finns det skidskola, friluftsfrämjandet brukar anordna på helger om inte annat. Jag tänkte iofs på om ni åkte på semester på vintern och passade på att gå i skidskola. Så gjorde majoriteten av barnen jag träffade, väldigt få bodde på orten. Dem är ju oftast så duktiga så det inte ger något att gå med barn som åker mer sällan.

Det gick ju givetvis barn v10 också som är sportlov i norrland, men det hade inte funkat att köra ihop dessa med v7-8 som är sportlov Skåne, Göteborg. Att sedan danskarna satte sina barn i fortsättningsgrupper när de åkt två veckor gjorde inte saken bättre..
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-29 11:27:04 följande:
    Finns det backar så finns det skidskola, friluftsfrämjandet brukar anordna på helger om inte annat. Jag tänkte iofs på om ni åkte på semester på vintern och passade på att gå i skidskola. Så gjorde majoriteten av barnen jag träffade, väldigt få bodde på orten. Dem är ju oftast så duktiga så det inte ger något att gå med barn som åker mer sällan.

Det gick ju givetvis barn v10 också som är sportlov i norrland, men det hade inte funkat att köra ihop dessa med v7-8 som är sportlov Skåne, Göteborg. Att sedan danskarna satte sina barn i fortsättningsgrupper när de åkt två veckor gjorde inte saken bättre..
    Haha, vill syna det. Jag bor i en av Sveriges minsta orter (på andra sidan fjället Hemavan/Tärnaby).

De som bor här åker själva med sina barn.

Tack för tipsen!
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-29 12:29:12 följande:
    Haha, vill syna det. Jag bor i en av Sveriges minsta orter (på andra sidan fjället Hemavan/Tärnaby).

De som bor här åker själva med sina barn.

Tack för tipsen!
    Ja då kanske du bor där man anses som för norrländsk för skidskola :) Men om du har nära till Hemavan så är det väl perfekt att sätta kidsen i skidskola där? Jag är i Kittelfjäll mycket och där har man då skidlärare och det måste väl Hemavan också ha. 

Lite kuriosa, jag var och jobbade i dina trakter för några månader sedan. Bodde hos Stig Strand på hans hotell, grymt fina trakter måste jag säga
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-29 13:06:27 följande:
    Ja då kanske du bor där man anses som för norrländsk för skidskola :) Men om du har nära till Hemavan så är det väl perfekt att sätta kidsen i skidskola där? Jag är i Kittelfjäll mycket och där har man då skidlärare och det måste väl Hemavan också ha. 

Lite kuriosa, jag var och jobbade i dina trakter för några månader sedan. Bodde hos Stig Strand på hans hotell, grymt fina trakter måste jag säga smile1.gif
    Nära fågelvägen, men det finns ingen väg över fjället.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!