• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • giftgrodan

Ja, vi hade bra skolmat. Vissa rätter var väl inte så goda, men jag känner definitivt inte igen skräckskildringarna som vissa kommer med.Antar att det är rätt stor skillnad beroende på var man bott och vilken skola man gått på, helt enkelt.

• Shirin85

Jag älskade tomatsoppa med makaroner i våran bamba.
    Även pannkakor var uppskattat. 

• bomboo

jag vill verkligen kunna laga till kebabgrytan man fick i skolan! MMMMMMMMMMMMHMMMMMMMMMMM!

och korvstroganoffen... - nån som har recept?

• Queenie70

Kebab fanns inte på min tid..nånstans...typ...

• Kodia

När jag var liten tyckte jag att skolmaten var helt ok för det mesta, förutom att potatisen ofta var dålig.

Nu tycker jag att den är riktigt bra för det mesta. (är lärare, så jag äter skolmat varje dag). Visst är det ofta ganska billiga rätter - helt kött ryms liksom inte i budgeten. Men den smakar bra, fiskrätterna är oftast jättegoda, i snitt 5 olika grönsakstillbehör varje dag, bra potatis, osv.

De flesta barnen gillar maten, men en del "äter inte soppa", gillar bara gurka, vägrar alla grytor, osv. Det tycker jag inte säger att maten är dålig, bara att barnen inte fått med sig en så stor matrepertoar hemifrån.

• snuppis

jag vill ha köttfärsåsen om någon vet receptet och såsen de hade till fiskpinnarna (den kalla )som de också hade till salladen =)

• UmmAlina
    bomboo skrev 2011-09-06 18:57:41 följande:
    jag vill verkligen kunna laga till kebabgrytan man fick i skolan! MMMMMMMMMMMMHMMMMMMMMMMM!

och korvstroganoffen... - nån som har recept?

Det var en här i tråden som visste hur man gjorde, men personen har inte svarat när jag bett om recept....
  • ventilera mera
    Krafs skrev 2011-09-06 18:39:25 följande:
    Skolmaten är näringsrik. Var har du fått motsatsen ifrån?

Angående att kunna bidra med egna pengar är jag tudelad. Det skapar en orättvisa bland barnen. Men är kvaliteten på matlagningen så pass låg (vilket jag inte vet ifall den är) så måste man kunna påverka den på något vis. Men jag tror inte den rätta vägen är att skicka med sina barn hemlagad mat.

Det man bör göra är väl isåfall att trycka på hos kommunen/skolledningen för att försöka få någon förändring gällande maten. Tillsammans kan man arbeta fram en lösning som känns bra. 
    Har du sett dagens skolmat? Jag jobbar i skolan, och jag kan ärligt säga att speciellt näringsrik, det kan den faktiskt inte vara. "Köttfärsbiffar" som är utblandade med säkert mer än hälften ströbröd eller vad det nu kan vara. När det är fisk så får eleverna en bit var som är runt 6X6 centimeter kanske. Oftast panerad också, med ett centimetertjockt, svampigt lager. Är det varmkorv så får de en var. Köttbullar, där kan de väl kanske få fem stycken, och då är de helt klart mindre än genomsnittet. Minst ett par gånger i veckan är det "Köttgryta med smak av..." som är en obestämbar sås smaksatt med kanel/oregano/tomat/curry/whatever (det smakar lika varje gång ändå) och i den såsen simmar små ensamma köttstrimlor. Vad för kött det är vet vi inte riktigt, kan vara vad som helst. Oftast är det inte heller hela köttbitar, utan något i stil med burkskinka.
    Köttfärssåsen är intressant, i den ser man faktiskt de små köttfärskornen ligga som små öar i vätskan. I fredags var det chiliconcarne, den var eleverna tvugna att äta med sked för att överhuvudtaget få i sig den.
    Grönsakerna är hyfsade, men mest för att våra rektorer konstaterade att maten från centralköket inte håller måttet och har lagt till extra pengar för att inte eleverna ska få hackade gurkbitar eller vitkål varje dag.
    Det sorgliga är att den här maten är "bra". På den förra skolan jag jobbade slogs vi om att INTE få pedagogiska måltider då maten oftast skulle kunna betecknas som "Snor med slemsås".

Jag slutade att äta bambamaten i januari, tog med mig själv varje dag istället. Jag har gått ned ett antal kilo efter det eftersom jag slipper alla enorma mängder kolhydrater som de fyller ut med för att få det så billigt som möjligt.

Jag kanske har haft otur, men det är ett antal skolor jag jobbat på vid det här laget och maten har väl som mest kunnat kallas acceptabel, men då är jag snäll. 
  • UmmAlina
    snuppis skrev 2011-09-06 19:03:36 följande:
    jag vill ha köttfärsåsen om någon vet receptet och såsen de hade till fiskpinnarna (den kalla )som de också hade till salladen =)

http://kryddburken.se/2008/09/12/kottfarssas-som-man-fick-i-skolan/

Såsen gör du så här, blanda fil eller gräddfil tillsammans med majonäs. Blanda i bostongurka och dill. Den smakar precis som skolans sås. Jag använder tyvärr inte mått så man får smaka sig fram..  
  • sebbeman

Spagetti och köttfärs, ugnspannkakan med äppelmos, fiskpannetter med potatis och filsås, risotton...

Svar på tråden Minns ni skolmaten?