• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Ung Mamma 91

Jag gick i min grundskola i Finland och jag verkligen ÄLSKADE maten där!!! :) E sugen på den en i dag! Skulle kunna åka över och betala för recepten! :D

• Polly S

jag har nog haft tur med skolmaten, och har tyckt den var god, samt haft snälla "mattanter" som inte lassat på massor de dagar man inte gillade maten.
    jag var nog en av de få som gillade den stuvade spenaten, och skink/ostsåsen till pasta kan jag fortfarande bli sugen på.

numera tycker jag skolmaten är fantastisk, men så har jag ju också fördelen att arbeta på en skola där våra restaurangelever gör all mat.

• bomboo
    UmmAlina skrev 2011-09-06 19:03:46 följande:
    Det var en här i tråden som visste hur man gjorde, men personen har inte svarat när jag bett om recept....
    Jaha, vad synd, jag skulle verkligen vilja veta hur man lagar kebabgrytan och korvstroganoffen... men om nån skulle vilja svara på hur man gör så vore det kanon!
  • HannaS83

Jag tyckte nog att det mesta var rätt ok i skolan när jag gick där... Vilket nog beror pa att maten vi fick hemma var av samma eländiga kvalitet. För nu när jag tänker tiillbaka vill jag verkligen inte veta vad som kan ha varit i vissa av dessa rätter... Det kan ju ha varit vad som helst... Tror att maten var lite bättre pa lagstadiet när det var mest husmanskost (1990) och sedan blev sämre och sämre... Det äkligaste jag minns var den uuuurklibbigga 1.5h kokt förlänge pastan...och vattnig kött?färssas pa gymnasiet. Mums

• Sanningsdan

Minns bara läskiga saker som lapskojs, blodpudding, kåldolmar, bruna bönor, levergryta, fläsk med löksås, torsk med äggsås. Stackars oss som växte upp på 70-talet. En enda grå-brun smörja ju :(

Var landets matkinkigaste barn tror jag. När jag kom till Italien på 80-talet fick jag revansch. Ha, jag tyckte visst om mat! Bara det att jag var född i fel matkultur ju!

Hatar svensk husmanskost :(

• rockdoll

Haha, skolmaten... 

Gymnasiet överlevde jag endast genom att vi hade en välsorterad kiosk i Mediahuset, där jag själv gick tack och lov och att vi hade en pizzeria bakom skolan och ett ICA i andra änden av samma gata som skolan låg.

Min skola hade någon jävla idé om att vi skulle äta vad som helst, bara det var kryddat med taco-kryddor. Det var taco-fisk, taco-järpar, taco hit och taco dit. Det smakade röv, och man lärde sig rätt snabbt att allting som hade taco före sig i namnet var oätligt.

Sen kommer jag ihåg att alla klagade på pannkakorna vi fick, och ja, en och annan pannkaka kunde ha blivit lite hård i kanten, men pannkakorna var ju den enda som var ätligt och GOTT i den där satans matsalen.

Det var fest varje gång Hotell och restaurang-eleverna lagade mat och bjöd Media-huset på. (I mediahuset gick media, frisör,samhälls och HR.)

• upp yours

skolmaten mmmmmmmm nån som har recept på den där ost och skinksåsen man fick med pasta ? Har försökt kopiera den efter olika recept men aldrig lyckats :( 

• Polly S
    rockdoll skrev 2011-09-06 19:19:04 följande:

Det var fest varje gång Hotell och restaurang-eleverna lagade mat och bjöd Media-huset på. (I mediahuset gick media, frisör,samhälls och HR.)

så har vi det varje dag!
  • JustJack

Saknar den sprödbakade sejen med potatis och remouladsås. Mmmmmmm! Gillade förresten det mesta av maten förutom bruna bönor men då fanns det oftast fil eller nåt man kunde äta istället så det var OK.

• Insanejane77

Åh bambamat! Det är något visst med storköksmat Hjärta Gillade köttfärssåsen (lasagnette mix förpackning smakar liknande Tungan ute) hönsfrikassén, panerade torsken, köttbullarna och järparna (smakar precis som på ikea!) och som någon annan nämnde redan, och bäst av allt: tomatsoppan med pastabitar i som dom kallade för minestrone Hjärta Sen hade vi ett fenomen som kallades för göteburgare, det var hamburgerbröd med stora falukorvbitar i, var alltid efterlängtat Skrattande
    Vi hade inga kebaber eller tacobufféer eller pizza som ungarna idag får.

Svar på tråden Minns ni skolmaten?