• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • murderdoll13

Allt kött var gott i skolan.

• huxflux

Upp till sexan gick jag i en skola med totalt 35 elever. Vår kokerska (för det var bara en person) lagade otroligt god mat, som smakade som "hemlagat". Godast var köttsoppan med mjukt bröd och makaronilådan. I högstadiet och gymnasiet var det lite fler kockar men fortfarande väldigt bra mat. Spaghettigratängen och hönsfrikassén var godast där. Och nasi goreng också. Nu blev jag sugen på pasta. Jag som inte äter pasta.

• Bellatrix

Risgrynsgröten... det enda positiva jag kan minnas! Minns hemska leverstuvningar, köttfärslimpa som luktade över hela skolgården...och numera är jag vegetarian.Glad

Mina barn har lika hemsk skolmat idag! Lagad i nåt storkök för länge sen,uppvärmd. Vattnig och inte så näringsrik skulle jag tro. Men de har bra salladsbuffé iaf.

Är det bara vår kommun som går tvärsemot allt förnuft och lägger ner alla små lokala kök för att istället anlita stora företag för att laga och transportera maten.

• huxflux
    Hickupp skrev 2011-09-06 17:06:57 följande:
    Precis det jag skulle skriva ... DET var jättegott!
    Så där såg inte vår lapskojs ut.. Tror det var malet kött i vår.
  • Freksta

Åå förr på min tid gjorde skolan allt från grunden, maten var så god. Nu har de dragit ner på deras budget tråkigt nog och maten är inge bra alls.

hade stort fint jul/påskbord med allt möjligt till (var så mycket föräldrar på dessa dagar att de fick säga nej till dem) Så fick man alltid påsk/julmust och en liten godisbit.
    Plockade vi lingon så fick vi strutglass eller godis som tack.
    Grillade på sommaren och fick då också glass till efterätt.

Älskade deras kinagryta som serveras med ris, sallad, jordnötter och banan  
    Soppan och gröten och fick alltid ett supergott hembakat bröd till
    Pasta med köttfärsås
    Tjockpankakan   

• Esmiso

mina favoriter var fiskburgare och pizzabiffar. Men jag tyckte om i princip all mat. Har aldrig varit kräsen!

• MammaTillDomFinaste

jag är född 87 å har aldrig blivit serverad kebabgryta! PIZZA KANSKE EN GÅNG. SALLADEN BESTOD AV RIVNA MORÖtter, majs, kikärter, och sådan där vit sallad. inte isbergs, utan den billigare. 

jag har alltid tyckt våran kommun gjorde dålig mat, å nu när jag ser era matsedlar ser jag att jag hade rätt! var bättre i grundskolan då vi hade eget kök, då var jag bara "normalt" kräsen om man säger så. åt samma rätter där som hemma. men gymnasiet. det var VIDRIGT. nerskivad korv i köttfärsåsen. knappt nå grönsaker. vegetariska rätten kunde innehålla skaldjur. (dom ända skaldjuren som serverades, å de var på studentmiddagen vi skulle få. vi fick ingen lunch den dagen för vi skulle få middag. kycklingsallad till oss, räksallad till vegetarianer. största delen var majs/ärtor/paprika, ni vet den frysta man köper i frysdisken. baguette till. äppeldryck. studentmiddag. Verkligen värt att få betala lunchen själv. elelr ej)

men pannkakorna dom stekte i grundskolan själv. MUMS. sen gjorde mattanterna nån "mjölk sky" till fisken som vi alltid bad om, stekt fisk, kokt potatis, morötter å den där "mjölk skyn", de var tok gott! och ända fiskgratängen jag någonsin tyckt om, fick i äggsås. har aldrig å fortfarande itne gillat en annan fiskgratäng!!! 
    älskade verkligen den stekta fisken, mattanterna hade själva vänt den i ströbröd, alltid tillhört mina favorit rätter

själv fick jag inte vegetarisk mat i högstadiet, för jag hade inget läkarintyg på det.......(??) 

Svar på tråden Minns ni skolmaten?