Rulltrappa skrev 2011-09-06 18:00:51 följande:
Jag avskydde skolmaten och fick kväljningar bara av att gå förbi och känna lukten. Åt knäckebröd med bregott till lunch under 12 års tid. :)
Bregott! Åååh, lyllos. Jag vet inte vad de kallade det de tyckte vi skulle bre på, men det var ju inte Bregott. Å andra sidan blev det bättre på gymnasiet för mig.
Vi fick praoa i matan - fick nån annan det? Förmodligen som ett led i att få oss att sluta gnälla på matistanterna. Fast vi gnällde ju inte på tanterna, vi gnällde ju på maten. Visst kunde vi räkna ut att de jobbade hårt - problemet var ju att det inte hjälpte hur hårt de jobbade. (Dessutom sprang vi mest i vägen för de stackars tanterna. När det var min tur blev jag satt att vispa ägg till en privat sockerkaka som nån av tanterna skulle ta med hem. Det tog hela tiden jag skulle vara där. Som av en slump. ;) )
I vår kommun (ja, jag var ett sånt där drygt, politiskt barn som tog reda på saker) fanns tre nivåer av matis: varm, kyld och fryst mat.
Varm mat: lagades på plats eller levererades på tillagningsdagen från storköket. Varm mat fick Waldorff-skolor (som lagade sin egen), skolor i kommunalpolitikernas egna upptagningsområde och skolor som av en ren slump låg nära skolköket.
Kyld mat: levererades från storkök till skolan en eller två dagar efter tillagning enligt ett schema som jag aldrig fick riktigt klart för mig.
Fryst mat: levererades upp till två veckor efter tillagningen till skolor ute i landsförorterna till huvudorten och till skolor i socialt belastade områden. (Det var inte uttryckligen så, men som av en slump gick all den frysta maten till de skolor som låg i de ökända områdena och till oss lantisar.)
Jag tror att fördelningen helt enkelt gjordes utifrån vilka föräldrar som kunde tänkas orka bråka. Åtminstone i vår kommun. Jag skaffade mig dessutom tillgång till andra skolors veckomatsedlar för hela terminen - många skolor i "vissa" upptagningsområden hade rätter på menyn som vi helt enkelt aldrig såg. På utbyte med en brevkompisklass vi hade i en annan kommun blev vi ytterst förvånade att se att de inte bara hade salladsbuffé dagligen, utan också kunde välja fil om de inte vile äta maten. Och de fick slänga. Vi fick inte välja portions-storleken och fick inte slänga något annat än papperet kring margarinpaketen. Och de hade servetter. Vi fick hämta pappershanddukar från toa när vi var bordsvärdar. Skolan/Matan lärde mig att det var skillnad på folk och folk.
Oavsett var man bodde åt vegetarianerna bättre. Mycket bättre. (På den tiden var chansen att en vegetarian-familj bestod av akademikerföräldrar - som var beredda att känna sig diskriminerade pga vegetarianismen - mycket större än nu när vegetarianism har gått mainstream.) Det och den lägre volymen var antagligen anledningen till detta.