Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
Härligt Sara, är viktigt att markera när man inte är nöjd.
Härligt Sara, är viktigt att markera när man inte är nöjd.
Jag måste bara säga att jag blir mörkrädd när jag läser om era barnmorskor och hur ni blir behandlade. Byt omedelbart. Det är inte ok att bete sig så.
BITEME!!! du är ju gravid för tusan
Men Snigo.. du VAR väldigt fertil.. saker och ting förändras med åren även om man är väldigt ung och det behöver som sagt inte vara fel på någon av er, om du har regelbunden mens så är det väldigt liten risk att det är något galet med dig och med tanke på hans ålder så är sannolikheten låg att något är fel.
Man kan drabbas av vad som kalls för "oförklarlig barnlöshet" också och då är det inga fel alls, men det lyckas liksom bara inte i mötet mellan ägg och spermie, sen kan det vara så att ditt sekret är giftigt för hans spermier. Förra gången jag försökte bli gravid fick vi göra ett sk "dagen efter-test" där vi hade samlag på kvällen och tidigt på morgonen kom vi till min gyn som tog lite sekret innifrån slidan och tittade på i mikroskop, vi fick kolla också..skitskoj hehe..
Då kunde han se om mannens spermier överlevt natten i mitt sekret, om de inte hade gjort det kunde det helt enkelt vara något i mitt sekret som störde dem...nu såg allt bra ut där och då, men vi blev ändå inte gravida på ytterligare 2 år (hade försökt i ett år innan vi började utredningen då)
Sen finns det små tips som man kan ta till sig om man vill öka fertiliteten, du har säkert redan en del kunskaper, men tobak, koffein och alkohol ska man helst inte nyttja, tänk på att cola-drycker innehåller koffein och det ska man vara mycket begränsad i sitt användande av om man vill öka på chanserna.
Socker ska man också vara försiktig med då det kan orsaka svampinfektioner som försämrar spermiernas simkraft...
Mannen bör äta zink-tillskott och folsyra precis som kvinnan ska äta folsyra och båda kan äta q10.
Mycket gröna grönsaker och måttligt med träning, se till att pungen inte blir för varm (som i min mans fall eftersom han sitter i rullstol så luftas ju i stort sett aldrig utan ligger o blir varm...=slöa spermier)
ABSOLUT... beställ tid hos en gyn...privata är att föredra faktiskt men de kostar lika mycket som på VC om de är anslutna till försäkringskassan.. säg som det är att ni försöker skaffa barn och att du vill göra en grundlig undersökning och se till så att allt ser bra ut,
Då kollar de, tar cellprov oftast, kanske tar vaginalt ultraljud för att kolla till äggstockar och livmoder, tar inte lång stund men är guld värt i din situation, och då kan du ju passa på att ta upp med läkaren att ni har försökt i 10 månader och höra vad du får för respons/tips där.