Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

LnH skrev 2012-05-14 10:48:46 följande:
    Alltså den 19 är en lördag så jag fick en tid på måndag den 21 istället. Så de sa att du får testa den 19 ifall du vill testa :)

Hmmm KK, alltså kvinnokliniken? Har varit borta så mycket redan från jobbet så känns inte som om jag kan vara borta mera direkt. men tar det lungt och dricker mycket vatten, läste någonstans att det skulle vara bra att göra det.
    du kan ju söka akut, kvällstid för att kolla upp det... det gjorde jag. Nu hade jag ju ont också så det var ju kanske lite annat.

Vatten ska du dricka alltid, men särskilt viktigt om du är gravid, och äta folsyra och järntillskott och allsidig kost och bla bla bla...
  • slemtorsk i din bralla
    LnH skrev 2012-05-14 10:56:51 följande:
    ahh ok, men ont har jag inte, bara blöder lite (måste ha skydd) men det är inte jätte mycket heller, som en "liten mens"...brukar blöda som mest dag 2 utav mensen för att sen blöda väldigt lite de andra 3 dagarna. Nu är det som de andra dagarna när jag blöder väldigt lite (skulle klara mig med 1 tampong per 24 timmar dessa dagar).

Hehe ja man ska dricka mycket vatten och äta en massa nyttiga saker :) och det är en massa man inte får dricka eller äta heller i 9 månader om man nu lyckas :)

Men hur kollade de upp ifall du hade missfall eller inte? Tog de blodprover?
    japp.. hcg-prover med 48 timmars mellanrum för att se så att hormonhalten steg som väntat...detta är ju ingen som helst garanti för att det INTE blir missfall men just nu såg det okej ut, sen ville de följa upp med ett ultraljud om två veckor men då ska jag ju ändå till kliniken för ett första ultraljud- vet inte var du går men på Sahlgrenska vill de att man kommer i v8 för att se till graviditeten.
    jag har ju bara behövt trosskydd och kanppt det.... har kommit brun flytning när jag torkar mig och en eller annat fläck i trosorna bara så du blöder ju mer än jag men som sagt.. det är inte ovanligt alls, varken vid naturlig grav eller vid ivf..
  • slemtorsk i din bralla
    LnH skrev 2012-05-14 11:12:50 följande:
    vet att jag blödde i vecka 6 med dottern, men det var så länge sedan men har för mig att det inte alls var så här mycket dock.
    sånt där är ju väldigt olika.. under den här veckan har jag googlat runt efter fakta... och fått läsa både skräckhistorier och folk som det har gått bra för som haft mer eller mindre blödningar. Det jag tycker är så underligt är att klinikerna är så nonchalanta, det är ju en ganska styr investering i tid och hälsa (och ibland även pengar) att göra en ivf - sen kan de ju omöjligt ge svar via telefon utan man måste nog åka in om man undrar.. men i nuläget så är du ju tidigt ute och det du får göra är väl att testa igen på "rätt dag" och se om pluset finns kvar...Sen är det ju tyvärr så att även om man får missfall så kan hcg-halten finnas kvar och till och med fortsätta att stiga så ett plus är ju ingen garanti för att det lyckats men det är iaf mer troligt då än om du får ett minus så att säga.

Fortsätter du blöda skulle jag nog ändå åka in till gynakuten/kk, att vara borta från jobbet får de ta när man gör sånt här, du kan ju sjukskriva dig eller nåt i värsta fall.
  • slemtorsk i din bralla
    Elmiina skrev 2012-05-14 15:14:03 följande:
    Någon som har erfarenhet utav testlagrets kasett och stav?  Är de bra? Det står att de kan visa streck redan 7 dagar efter ÄL, vilket inte låter trovärdigt. Är lite less på stickorna nu..
    de KAN visa redan efter 7 dagar.. men det betyder inte att de alltid gör det..precis som många andra känsliga tester och testa tidigt-tester så kommer de säkert ha en tendens till spökstreck om man inte är vaksam, tror inte de är bättre eller sämre än stickorna vad gällande känslighet- bara omständigare om man ska droppa med pipett, stavarna är samma stickor bara med ett hölje om och dämred dyrare.
  • slemtorsk i din bralla
    Elmiina skrev 2012-05-14 15:18:08 följande:
    Jo jag vet det. Men jag undrar om någon har erfarenhet utav stavarna och kasetterna då jag är less på stickorna.
    som sagt.. stickorna och stavarna är precis samma sak, en sticka insatt i ett plastfodral bara.

Varför är du less på dem? De är bra och billiga och min erfarenhet är att de är dem som mest sällan visar spökstreck.

Kasetterna tycker jag verkar krångliga om man ska kissa i en mugg, suga upp i pipett och droppa på kassetten.... när man kan doppa direkt i en mugg liksom.

Ingen av sorterna gör oss ju mer gravida det är väl mest en fråga om smak och hur man vill göra med handhavandet
  • slemtorsk i din bralla
    Elmiina skrev 2012-05-14 15:26:34 följande:
    Okej. Men då känns ju stavarna väldigt onödiga.

Nej men jag tycker mig inbilla så mycket med dom när jag stirrar mig blind på dom. Men däremot har jag bara fått ett spök med dom så dom har ju funkar bra på det sättet. Men jag är bara sugen på något nytt helt enkelt :)
    man kan stirra mycket och se mycket .. och få upp hoppet.. men ska man vara säker så ska man vänta tills man gått över tiden en vecka.. dvs BIM+7 och då ta ett digitalt, det är det absolut säkraste och det finns inga risker med att se saker som inte finns.................................................

MEEEEEn jag som gillar att testa testar hellre med billiga stickor och kan göra det några dagar före bim och som den här gången se hur strecket blir starkare och starkare för att några dagar efter bim få det bekräftat via ett digitalt som lyser "gravid" emot mig.. men det är ju jag
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-05-15 09:14:23 följande:
    RUL idag klockan 13.00!
    Snacka om att vi är nervösa och förväntansfulla. :D
    ååå är det redan dags för ditt RUL??? minns när du testade positivt jue.....

I vilken vecka är du?

jag ska göra mitt RUL redan i vecka 11-12 eftersom jag ska göra KUB, men då kan jag ev få ett till ultraljud längre fram om jag tjatar lite hehe.....
  • slemtorsk i din bralla
    Jess86 skrev 2012-05-15 09:21:35 följande:
    Men det är väl klart att du får ett vanligt RUL i vecka 18-20? I vecka 11-12 så ser man ju inte så många avvikelser?
    jag ska ju göra en KUB där man mäter nackspalten och tar blodprover i vecka 11-12 så man ser och märker de ev "stora" avvikelser som kromosomfel och dylikt då...då blir det det enda man får, men barnmorskorna här lovade att skicka en extra remiss till senare ultraljud om vi ville, men de kunde inte lova att kliniken skulle ta emot det.

Sen ska vi göra könsultra och det blir någon gång efter vecka 25.

så vi lär se den lille/a eller...DE om det är fler
  • slemtorsk i din bralla
    MrsC74 skrev 2012-05-15 09:42:30 följande:
    Slemorsk: Ett RUL är obligatorisk. Det gör alla oavsett KUB. Man kan inte se samma saker på ett KUB test som vid ett RUL för bebis är för liten då. Jag har gjort båda och det är enorm skillnad på vad man ser i v 12-13 mot v 19. Du måste ha blivit fel informerad
    Vid KUB kan man tex inte se hjärtat och hjärnan lika bra. Ryggmärgsbråck upptäcks oxå sent. Går inte allltid att se vid KUB
    Kolla upp det där igen.
    det må vara hänt.. men inte här.. här slår man samman RUL och KUB så man gör bara ett. Har frågat flera gånger och flera olika personer (bm här i byn, läkaren på KK där RUL och KUB tas samt läkaren på gyn på mitt "lokala sjukhus")

Vet inte varför men så gör dem här...
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester