• Norris

IVF Umeå

Hej!

Jag hoppar in här och frågar lite om det går bra Glad
    Hur snabbt fick ni komma igång efter ert första besök på kliniken?
    Vi har fått tid den 15:e aug för läkarbesök och samtal. När kan man köra igång med behandlingen då?
    Har personalen varit bra?
    Gick äggplocket bra, gjorde det ont? Vet ni om man får göra äggplocket under narkos?

Ojoj jag har massor med frågor och funderingar. Är sååå himla nervös för detta Obestämd
    Vi har försökt i 4,5 år och nu orkar jag inte vänta längre. Vill bara att allt ska gå snabbt!!

• Norris
    A79 skrev 2012-07-12 09:22:13 följande:
    Hej & välkommen!
    Vi hade vårt samtal i feb & började behandling i mars & 3:e april gjorde vi ET!
    Äggplocket gjorde lite ont på ena sidan men beror väl från persson till persson?
    Jag fick narkos & kännde mig lite yr & fnissig :)
     Kom på att det  första samtalet fick vi 1:a dec i skellefteå för utredning men samtalet på kliniken var i feb :)
    Jag tycker att allting gick rätt fort!
    & personalen på IVF kliniken här i Umeå är hur fina som helst & tar verkligen hand om en!! 
    Hoppas du fick lite svar på dina frågor! 

Åh, tack nu känner jag mig lite lugnare =)
    Men vad snabbt det går då alltså. Trodde nästan att man skulle få vänta flera månader efter första besöket!
    Jag har extremt låg smärttröskel. Klarar kanppt av ett vanligt VUL så det lär bli narkos för min del hehe
    Bara att tänka på förlossning gör mig alldeles kallsvettig, men den rädslan får jag väl ta itu med sen. Om vi nu lyckas på ett plus såklart! =)
  • Norris
    Mustikka skrev 2012-07-12 16:28:11 följande:
    Hur snabbt man får börja med allt beror vart i cykeln du ligger. Kör ni den långa metoden så börjar man på dag 21, och med den korta dag 1. Jag hade tur som var på dag 21 samma dag som vi hade besöketGlad så fick börja med spraya direkt när jag kom hem.
    Personalen är toppen!Glad
    Under äggplocket kände jag absolut inget. Vad jag vet så erbjuder de inte nedsövning om det är det du menar med narkos?
    Jag fick en lugnande tablett lite innan sen under själva plocket så sprutar de in ett morfinliknande preparat direkt i blodet. Jag blev lite yr och illamående när vi skulle hem, men det gick snabbt över.

Ja, nedsövning var ju det jag hade hoppats på. Jag får väl fråga och berätta om min rädsla för dom så får dom lugna mig lite. Men det ska nog å bra! =)
    Vad är det som avgör om man gör den långa eller korta metoden?
  • Norris
    drömmer om ett barn skrev 2012-07-15 17:54:40 följande:
    Hej allihopa! Har haft en liten paus från Familjeliv, behövde rensa huvudet och tänka på något annat ett litet tag. Hoppas ni haft en bra sommar hittills och fått mycket sol! Solig Är det någon som vet vilket datum kliniken öppnar igen?

Smilla03: NEJ.. vilka tråkiga nyheter. Jag är verkligen ledsen för er skull.. Gråter Usch, varför ska det vara så att dom som redan fått kämpa extra hårt måste stå ut med motgång efter motgång?

Är så förbannad på vårt landsting som inte tycker att vi i norr är lika mycket värda som kämpande par i andra delar av landet där man som mest får 3 stycken IVF:er samt obegränsade FET finansierade.

Enya: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Jag har hunnit göra ett färskförsök och ett frysförsök. Tiden med spray och sprutor gick över all förväntan, fick inga biverkningar av medicinerna utan mådde precis som vanligt. Äggplocket gick också bra, kändes bara som lättare mensvärk precis mot slutet. Det jobbigaste under denna behandling har varit den mentala stressen.. risken att inte bli nedreglerad, att inte få några äggblåsor, att äggen inte skulle bli befruktade och framförallt ruvartiden.

Har för mig att chansen att lyckas på ett färskförsök är cirka 30%. Vid vårat frysförsök sa läkaren att det var 25% chans att lyckas.

Om jag fick börja om med denna resa hade jag följt rådet vi fick av läkaren som gjorde våran utredning på hemorten. Han sa att man inte ska ha för höga förhoppningar och ställa in sig på att det faktiskt kan misslyckas. Men det är svårt.. var beredd på ett misslyckande andra gången (trodde jag) men när menskänningarna kom kändes det ändå som att hela världen rasade. Det gör så oerhört ont inombords.

Lyckligtvis är det långt ifrån alla som misslyckas på första försöket vilket vi har bevis på här i tråden! Skrattande Jag hoppas att det går lika bra även för er och att ni slipper alla tråkigheter som har med behandlingarna att göra.

Norris: Välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

Jag hade tur med menscykeln och fick börja med nässprayen redan veckan efter vi varit på det första infomötet. Men som Mustikka skrev så beror det helt på om ni kommer köra den långa eller korta metoden (har du egen, regelbunden mens brukar det bli den långa). Jag tror att behandlingarna startar så fort det är möjligt i Umeå och att man inte behöver vänta flera månader pga stort antal patienter som man läst att det kan vara i andra större städer.

Personalen är jätteduktiga och hur gulliga som helst! Glad Mitt äggplock gjorde inte alls ont. Det värsta med den dagen var när sköterskan skulle sätta nålen i armen som får sitta kvar sedan tills äggplocket är klart. Hade aldrig fått morfin innan men det var rejäla grejer och den började verka direkt. Och dom frågar hela tiden hur det går så om du behöver mer smärtstillande får du det. Tycker faktiskt att vanligt VUL gör mer ont än äggplock. Men jag vet förstås inte hur det kommer kännas nästa gång..

Förstår att ni vill köra igång så snart som möjligt. Det tar på krafterna att kämpa under så många år. Har ni gjort utredning nyligen?

vårt2012: Jag tycker att mensen har blivit allt annat än regelbunden sen vi började med IVF. Vad stressande när du har en resa inplanerad! Förvånad Hoppas verkligen att din mens inte infaller under den tiden.

LindaM: Löste det sig med ditt recept? Hoppas det! 
    Jag har egen ägglossning men ganska oregelbunden. Mellan 28 - 56 dagar så det blir väl den korta metoden för mig då =) Ojoj det börjar närma sig nu!! *nervös*.
    Utredningen gjordes i piteå i våras. Fick ta tre enkelkurer Pergotime men läkaren tyckte inte att det var nån idé så nu blir det ivf istället.

Jag håller fortfarande på att lära mig alla förkortningar å sånt men får man ett ET och två FET finansierat eller hur är det?

Sen måste jag bara fråga också, hur har det gått för er att ta sprutor på er själva? Jag tycker det verkar jätteläskigt och vet inte om jag klarar av det. Får kanske blunda o be sambon sticka mig istället =)
  • Norris

Lägger till mig i listan Glad

Väntrummet 
    Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren) 
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)

Sprayar 

Sprutar

Väntar på ÄP/ET 

Ruvar

Gravida  
    * A79
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)

• Norris

Är det förresten någon som kan länka till nån vettig hemsida där man kan hitta all info?
    Exakt hur allting går till?
    Eller nån bra video så man kan se hur äggplock och återföring ser ut?
    Jag vill gärna veta i förväg hur allt kommer gå till så kanske min nervositet minskar lite.

• Norris

drömmer om ett barn: Tack för länken, den förklarade ju jättebra! Glad

Jag hittade även en videoblogg på youtube om en tjej som visade när hon tog sin spruta, filmade äggplock och återföring. Hmmm kan säga att sprutan såg inte rolig ut.... usch haha

Hur ofta behöver man åka på besök på kliniken? Jag har nyss börjat på ett nytt jobb och vill helst inte säga vad jag ska göra när jag tar ledigt. Jag måste ta ledigt en hel dag varje gång jag ska på besök.

• Norris
    Mustikka skrev 2012-07-18 13:46:47 följande:
    Norris: Kan ju både vara positivt och negativt att titta på videos och läsa mycket om äp. Jag skulle nog blivit mer orolig om jag innan hade sett alla "verktyg" de använde än jag var när jag låg där. Min man sa efteråt att jag hade tur som inte såg sprutan för den var inte litenFörvånad Och när man ligger där så har man fått lugnande så då är man inte så brydd. Men för att inte stressa upp dig för mycket innan var lite försiktig med vad för videos du tittar påFlört

Haha jag vet =) Det är väl på gott och ont det där. Men jag kan ändå inte låta bli att titta. Det är som en drog =) heheh
  • Norris

Denna månaden var min mens senare än den brukar vara. 15 dagar snare än genomsnittscykeln. Dum man är så hoppas man ju att det ska bli plus på stickan. Sen kom menshelvetet! Usch!!

Jaja nu är det bara 8 dagar tills mitt första besök i Umeå.
    När brukar man köra igång med behandlingen? Och hur långt efter man börjar behandlingen gör man äggplocket??
    Jag börjar bli smått nervös nu... eller... det har jag nog varit hela tiden! heheh

• Norris

Emilotta: OK men då kan det ju gå ganska snabbt om man har tur! Hur lång tid tog det för dig då?

Svar på tråden IVF Umeå