• henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

• Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • Enniie

Nä, man tappar lätt hungerkänslorna om man inte låter dom komma. Jag kände dock av för ca 45-50 minuter sedan att det sög i magen, så nu har jag fått i mig min andra portion gröt.

Är trött som tusan, ont i huvudet och allmänt nere. Ska snart ta tag i damsugningen. Känns hemskt att säga det, men jag längtar till kvällen så man kan få vara ifred en stund. Karln jobbar till sent.

Usch, va jobbigt med pollen.. Hoppas du kunnat överleva dagen iallafall. Du får försöka peta i dig något kanske när barnen ligger? Då är det ju oftast lite lugnare iallafall.

• cyklar

Hej på er!

Ni är så schyssta mot varandra och stöttar varandra så bra tycker jag! Även fast jag läser att ni har det jobbigt blir man ändå lite glad när man ser hur ni puschar varandra  Skrattande

Jag sitter hemma med influensa och har stora "bollar" runt halsen, jättesvullen alltså. Det är jobbigt när man liksom vrider huvudet och känner att det tar emot. Ångesten spökar lite men jag har sambon som sällskap så det går bra. Har precis flyttat också o kom precis på att jag har två minuter att gå till akuten om det skulle vara något Tungan ute (jobbar på sjukhuset). Har lite kul åt att jag sitter och funderar på sånt men men.

Som sagt en del saker hänger kvar. Men det går bra.

henricko skrev 2012-05-02 15:01:07 följande:
    Frisk luft är aldrig helt fel att få, underbart väder du verkar ha det.
    Här stormar det rejält.
    Ska snart börja med middagen jag med, hoppas bara på att en annan vågar mosa lite potatis med lite sås.

Fick bara i mig lite fil trots att jag inte haft sån svår ångest i dag.
    Surt att jag inte fick i mig nått annat-fast jag vågade ju inte prova nått heller.
    Tycker inte om att försöka äta när jag är ensam hemma.
    Rädd att jag ska sätta fel.

Tur att jag ska iväg till kbt i morgon, då kommer jag iaf få i mig lite riktig mat.
    Lycka till med dig med att få i dig middagGlad
    Jag har också noja för att äta när jag är ensam hemma. Får bilder i huvudet om att jag ska sätta i halsen. fixar inte alls att äta halstabletter eller andra "sugsaker" måste tugga sönder allt. Eller nja, jag låter bli allt sånt faktiskt. 

Sviter som sitter kvar från när det var som sämst.  

Kämpa på! Glad 
  • Enniie

Cyklar; Usch va trisst med influensa. Har själv inte vart sjuk på år och dar *pepparpeppar*

Klart man stöttar varandra. Jag vet precis vad hon går igenom. Enda skillnaden är väl att hon har en rädsla att sätta i halsen, och jag att spy. Men vi båda drabbas på samma sätt.

Jag har fått i mig ganska bra med föda idag. Måste nog dock börja att försöka äta vanlig mat, och inte bara gröt och rån. Känner mig dock inte så taggad på det då det går någorlunda bra att käka annat.

Dock så testade jag en ny sak igår kväll, och idag. Fil med flingor, och det gick bra!

• henricko
    cyklar skrev 2012-05-04 20:18:18 följande:
    Hej på er!

Ni är så schyssta mot varandra och stöttar varandra så bra tycker jag! Även fast jag läser att ni har det jobbigt blir man ändå lite glad när man ser hur ni puschar varandra  Skrattande

Jag sitter hemma med influensa och har stora "bollar" runt halsen, jättesvullen alltså. Det är jobbigt när man liksom vrider huvudet och känner att det tar emot. Ångesten spökar lite men jag har sambon som sällskap så det går bra. Har precis flyttat också o kom precis på att jag har två minuter att gå till akuten om det skulle vara något Tungan ute (jobbar på sjukhuset). Har lite kul åt att jag sitter och funderar på sånt men men.

Som sagt en del saker hänger kvar. Men det går bra.
    Jag har också noja för att äta när jag är ensam hemma. Får bilder i huvudet om att jag ska sätta i halsen. fixar inte alls att äta halstabletter eller andra "sugsaker" måste tugga sönder allt. Eller nja, jag låter bli allt sånt faktiskt. 

Sviter som sitter kvar från när det var som sämst.  

Kämpa på! Glad 
    Hej.
    Tack för att du skriver mellan varven. Fy för influensa, här omkring är det många som har åkt på den med. Måtte en annan klara sig.
    Skönt för dig att ha så nära till sjukhus, och sen att du jobbar där till o med.
    Men det kanske är både på gott o ont.
    För så är det för mig, jag skäms så otroligt mycket för nu när man skenar till läkarn så träffar man ju på så många sjuksköterskor som man har kontakt med inom jobbet i normala fall.
    Men men jag kan inte göra nått åt det, igår fick jag veta att jag inom nån vecka ska få komma till kliniken som jobbar med olika sorters ätstörningar. Känns kanon bra.
    Jag tror o hoppas på att de kommer att få mig att börja äta igen.
    Samtidigt har jag börjat funderat på vad jag vill med mitt liv, det är så mycket jag behöver ändra på.
    Skulle vilja byta jobb tex.
    Men hur lätt är det i dessa tider, man får vara tacksam över att man har ett fast jobb.
    För jag kommer nog aldrig klara av stress på samma sätt som jag gjorde innan jag gick in i väggen.
    Å vården är ju STRESS...
    Hoppas du piggar på dig snabbt så att du får ha en bra helg.Skrattande

kram
  • henricko

Fil o flingor är en standardSkrattande
    Jag kan få i mig lite flingor om dom får ligga ett tag i filen så att dom blir mjuka.
    Ha ha ha
    Man har sina ideer.
    Hoppas det går bra idag med för dig att få i dig mat.
    En annan ska prova lite soppa tänkte jag.
    Här snöar det för fullt-så man vart nedstämd när man tittade ut.
    Hade hoppats på att kunna få sitta ute, men de sprack ju.
    Ha en bra dag

• Enniie

Snöar det hos dig? Oj va tråkigt. Här är det fullt solsken och varmt. Har lyckats samla på mig en massa vätska i benen redan nu, så min sommar kommer att bli roligt.

Sov jättedåligt inatt igen. Vet inte varför, men jag måste nog börja lägga mig tidigare. När jag väl somnade inatt så började det bli ljust ute. Inte så bra kanske.

Idag ska jag bara slappa i det mån som går. Sambon jobbar 07-19 så jag är helt själv med kidsen hela dagen.

• henricko

Snöar för fullt, Skrikandes
    Så jag har hållit mig inne hela dagen.
    Tror vi måste flytta söderut-där verkar solen lysa iaf.

Hoppas du har haft en lugn o bra dag med alla barnen. Inte så kul när man får vara ensam med dom när man har det jobbigt.
    Min sambo skulle ha bytt motor åt en kompis i helgen, men tack o lov så blir det en annan helg.
    För jag har varit så nedstämd i dag, fast jag har lyckats få i mig en liten bit wokad kyckling i dag till middag.
    Paniken kom efteråt-kändes som om att det fastnat lite i halsen.
    Tog min korsords tidning o la mig en stund medans ångesten va på topp.

Stackars dig om du har börjat samlat på dig vätska nu, snygg du kommer att vara i sommarSkrattande
    Tur att det försvinner när bebisen kommit.

• henricko

Inte så bra att somna när solen börjar gå upp.. hoppas du kan komma till ro tidigare på kvällarna.
    Jag lägger mig hyfsat tidigt, men kommer ej till ro. Sover så sjukt dåligt varje natt.
    Man ser ju ut som ett lik mellan varven.
    Undviker speglar nu för tidenSkrattande

• Enniie

Jag har gjort klart alla mina korsord. :-/

Förövrigt så har det vart en skitdag idag. Har haft otroligt svårt för att äta då jag hela dagen haft ett diffust illamående. Så fort man äter så blir det lite värre. Så intaget idag har "bara" vart en skål gröt imorse, en mannafrutti vid 14 tiden(som jag verkligen fick kämpa i mig) och några bitar chips. Nu fick jag i mig en knäckemacka.

Så trisst när man har sånna här dagar. Och så huvudvärk, svullna vader och depp.

Har känt mig otroligt deppig nu senaste månaden. Här i går fick jag brev från allmänpsyk att jag inte var välkommen där heller, utan att jag ska vända mig till min Vc. -.- Jag går hela dagarna och känner mig irriterad. Förbaskat tröttsamt.

Nä, jag hoppas på en bättre dag imorgon.

Kram till dig!

• henricko

Tråkigt att höra att du hade haft en dålig dagRynkar på näsan
    Hoppas du känner dig på bättre humör idag.
    Humöret är inte på topp för mig heller varje dag, det tär på en att må som vi gör.
    Va dåligt att du inte kan få hjälp från allmänpsyk-varför tyckte dom att du inte behövde det då?
    Man blir så less o arg när man inte kan få hjälp.
    Det är ju inte så att man vill må så här precis.
    Vården ibland är så jäkla kass.
    Man får tjata o tjata för att få hjälp.

Jag har lyckats få i mig lite lunch idag, fick som vanligt ångest o panik.
    Hatar att må så.

Ha en bra dag o lycka till med att få i dig lite föda.
    Kram

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat