• henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

• Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • Enniie

Ja jösses. Vi har det inte lätt.

Jag fick hem min krysstidning nu iallafall, och var duktig som postade iallafall ca 9 paket.

Hur gamla är dina barn förresten? För du hade väl två?

• henricko
    Enniie skrev 2012-04-25 19:16:16 följande:
    Ja jösses. Vi har det inte lätt.

Jag fick hem min krysstidning nu iallafall, och var duktig som postade iallafall ca 9 paket.

Hur gamla är dina barn förresten? För du hade väl två?
    Jag har precis börjat få hem lätta krysset hem i brevlådanSkrattande karl min sa att det va tant varning på mig..
    Jag har 4 barn..vi fick tvillingar dom sista. Hade ju tänkt ha typ 3 men så vart det inte. Mina barn är ganska stora, min äldsta son är 14 nästa grabb är snart 12 o så tvillingarna fyller 6 år nu i maj
    Jag har precis själv fyllt 37 så man är ju inte en ungdom längre, men jag känner mig dock inte så gammal i mitt sätt att vara. I det normala fall. Ha ha ha

Jag har funderat många ggr på att sälja barn kläder på tradera, men jag har väl varit för slö.
    Dumt nog- för man kan ju alltid få in en slant i ställer för att kasta alla kläder till slut.

Hoppas du haft en bra dag i dag, jag har haft en ganska okej dag, men nu när det vart så tyst i huset kom ångesten smygandes. Karln min är i garaget o håller på med bilen, dom små trollen sover o mina äldre grabbar ser på tv. Fick ingen ro att sitta framför tv, hungrig är ja på köpet. Ska se om man får i sig lite fil
  • henricko

usch vilken usel natt man har haft, så trött på ögat. Knappt sovit en blund. Min läkare tycker att jag ska ta en sobril innan jag lägger mig, men nej tack. Man ska passa sig för såna där tabletter. I dag ska jag till kuratorn o prata lite, hoppas att det lugnar mig lite. Tyvärr är man så trött i skall banken så undra sa flundra om man kommer orka prata o ta till sig det hon säger. Har lite läxa att göra som jag fick från kbt igår, låg o läste en bok i natt som handlar om ångest, oro och fobier. Fick lite ideer där ifrån. Ha en bra dag där ute.. Glad

• Enniie

Oj, då har du ju huset fullt. jag får också hem en krysstidning en gång i månaden, men den gör jag klart på två dagar.

Sov du inget alls inatt? Jag förstår dig, jag hade inte heller velat ta en sobril. Man vill gärna vara lite pigg när man vaknar, även fast man aldrig är det.

Jag ska försöka ta mig ut till skogen med familjen idag. Det är väl det enda. Lite frisk luft är alltid skönt.

• henricko

Här regnar det tyvärr, har gjort det hela dagenRynkar på näsan
    Va till min kurator som berättade att jag skulle få en remiss till en klinik som jobbar med såna som har ätstörningar, underbart. Där kanske man kan få mera hjälp o stöd till att våga börja äta igen. Dock har jag ingen aning om när jag får komma, min läkare har skrivit en remiss i går dit tydligen.
    Vart så förvånad för när jag frågade om denna hjälp för typ 1 månad sen så sa dom nej till detta, eftersom jag inte har anorixia eller så.. Skumt

Härligt för er att få komma ut i skogen, mina älskar att vara i skogen

• Enniie

Ja, för när jag snackade med en sköterska på ätstörningsenheten så sa hon nästan på en gång att jag inte passade in där. Va olika det kan vara. Vilken stad bor du i?

MEN, till min stora förvåning så fick jag faktiskt en kallelse till dietisten på vårt sjukhus. Helt otroligt. Men 3-4 månader tog det. Så jag ska ringa dom imorgon om en tid. Så det känns bra som tusan!

Vi skippade skogen då det började regna som tusan och gjorde lite ärenden istället. Än så länge så har det faktiskt vart en bra dag. Två skålar med gröt samt en mannafrutti har jag fått i mig under dagen, så det känns inte helt fel.

Tänka sig att det redan är fredag imorgon. Jag tycker veckorna flyger iväg.

• henricko

Va bra att du ska till en dietist hoppas du får hjälp av hon.
    Sjukt att det ska vara olika på vilken vård man får prg av vart man bor. Jag bor utanför Sundsvall, jag har sån tur att min läkare på vårdcentralen verkligen bryr sig, han försöker hjälpa mig.

I dag va jag förbi mitt jobb med ett läkarintyg, skit jobbigt att se alla arbetskompisar o alla deras frågor hur man mår osv. Dom är super gulliga hela högen men jag fick sån panik att sitta där o surra.
    Tack o lov slutar min sambo tidigare på fredagar så jag får hjälp att laga middag till min skockFlört
    För jag är slut som artist idag efter detta.. dock har jag fått i mig lite soppa o fil. Känns bra.

Kanon att du fick i dig så där pass i går, det mådde din kropp bra av.
    Ha en bra fredag så gott du kan

• Enniie

Ja, det är ju lite svårt att förklara hur man mår när det är något helt okontrollerat som styr en, i detta fall, maten.

Det är bra gjort. Soppa och fil!

Här har man knappt petat i sig något, men jag börjar vänja mig. Har man 1-2 bra dagar, så följer 3-4 sämre dagar för mig. Det slår aldrig fel.

Ska försöka peta i mig något innan jag tar tag i städningen. Sen tar jag helg!

• henricko

Visst är det skumt att man kan ha några dagar som är bättre, sen så kommer det bakslag lika många dagar.
    Jag försökte mosa lite potatis med sås, hua vilken ångest attack jag fick.
    Här öppnade himlen upp sig-spö regn
    Å min dotter som ska iväg på ridskolan, tur att det är gubben min som åker med hon.
    Städa gjorde jag oxå i dag, skönt att det är klart så att man bara kan slappna av i den mån det nu går.

Hoppas du fick i dig lite föda.

• Enniie

Har du lyckats slappa något idag?

Själv är man skitstressad, inombords. Jag ska själv ta tag i städningen här hemma nu för att komma på andra tankar.

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat