Inlägg från: Enniie |Visa alla inlägg
  • Enniie

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

KanDetHändaNu skrev 2012-12-17 17:02:16 följande:
    Jaa Rynkar på näsan funderar nästan på om man ska försöka skapa en ny tråd med ett ätstörningstema så att vi kanske kan bli fler som stöttar varandra ...
    Ja, absolut! Mina problem sitter ju fortfarande kvar.

Jag är skitnervös nu inför lördagen, då jag gifter mig. Vi kommer bjuda på julbord, och jag är faktiskt livrädd över att inte "få" äta någonting. Kul att sitta med typ mannafrutti medans andra äter jansson och köttbullar... Obestämd 
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2012-12-31 15:58:11 följande:
    Samma här, skulle kännas skönare att vara fler även om de inte är samma typ av ätstörningsproblem som vi har. Hur gick de med bröllopet å julbordet? har haft en paus från datorn en tid nu för att jag har ledsnat på att sitta å glo på en skärm dag ut å dag in :P

Bröllopet vart lyckat, men åt dock knappt något. Är dock sönderstressad som människa just nu...
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2013-01-22 11:16:40 följande:
    Nej va jobbigt, har de hänt något?
    Nä, inget särskilt faktiskt. Har haft dubbelslag och längre svackor bara. Hoppas på att utlandsresan kanske ger mig lite inre ro...
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2013-02-11 00:15:23 följande:
    Ja de får man hoppas, men vart har alla tagit vägen i tråden?

Börjar ju nästan undra om folk har gått å svultit ihjäl...

Ja, jag undrar jag också....
  • Enniie
    NeLe skrev 2013-02-18 22:10:30 följande:
    Jag läser men skriver inte. Har fallt i depression pga min vardagssituation och min kropp. Väger 67 pannor och mår så sjukt dåligt. Vill tillbaka till vikten innan jag blev gravid - 52 kg!- men jag kan inte påbörja min resa förrän jag slutat amma för mjölken försvinner helt när jag försöker äta nyttigt (utesluta kolhydrater till stora delar samt allt godis/kakor osv). Vill sluta amma bara för detta men också för att jag inte tror att min lillkille blir mätt längre på mjölken. Problemet är bara att han varken tar nappen eller flaskan trots att vi provat många olika varianter  

Vet inte riktigt vad syftet med tråden är men jag vill tillbaka till mina gamla spår då jag äter lite/nästintill inget just för att jag vill ha tillbaka min kropp.  Tips på hur jag kan lösa sonens "problem" så jag kan påbörja mitt?

Men hur gammal är sonen?
  • Enniie

Här rullar allt på som vanligt. Fortfarande problem med att äta.

Det vart mest påtagligt nu när jag och mannen åkte till Thailand på smekmånad. Första veckan gick bra, då jag åt soppor och drack vätskeerättning, men andra veckan var hemsk. Fick många svimningsattacker, och hade ännu svårare att äta. Och i den värmen också... Overall så hade vi en bra semester, men det märktes så väl hur lite kroppen verkligen pallar när man inte äter.

Jag tror mig heller inte ha gått ner något heller. Väger 65, vilket fortfarande är 15kg + sedan innan jag vart gravid med minstingen, som nu snart är 6 månader. Ifs så gick jag upp över 30 med honom.

Jag ska börja kbt nu i början på mars, och det känns helt ok. Dock så har jag fattat nu att jag ser ner på mig själv så pass mycket, så jag svälter mig själv. Jag har otroligt dålig självkänsla och självförtroende. Detta ska jag även ta upp med psykologen, då vi annars inte kommer komma någon vart med detta.

Panikattackerna, ångesten och depressionen sitter kvar, precis som innan. Men, ja, jag har hela livet framför mig också...       

• Enniie
    NeLe skrev 2013-02-26 23:29:12 följande:
    4,5 månader gammal nu. Bröstmjölken är nästintill borta men han tar fortfarande varken flaska eller napp. Jag skiter i detta nu, han ammar/snuttar numera o mer kan jag inte ge  

Jag har "skött" mig gällande sockret/godiset och snackset sedan i torsdags. Officiella vägningsdagen är på måndagar, jag har samma mått på stuss och låren som min käraste... HEMSKT! 

Men du får tänka på att du fick barn för närmare 4 månader sedan. Melwin här är strax 6 månader, och min kropp ändras fortfarande. Det tar upp till 8, 12 månader innan man är återställd, så tänk så.

Har du prövat med MAMS nappflaskor, där deras dinapp är platt. Det liknar med mammas bröst. Det enda som funkat för Melwin.
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2013-11-16 15:52:43 följande:
    Enniie har du blivit ensamstående!? vad har hänt??? minns att du pratade om bröllop förut 

Jag kan säga såhär; en stor anledning till mitt matproblem, var tack vare relationen jag levde i. Just därför tog jag beslutet att lämna strax efter bröllopet. Allt också tack vare kbt.
  • Enniie
    Dan72 skrev 2013-12-03 11:54:40 följande:
    Hej

Blev "glad" när jag läste er tråd, nu vet jag att jag inte är ensam. Det hela började 2008, en dag när jag kom hem och skulle äta så fungerade det inte... Hade hänt jättemkt i mitt liv som tidigare fått mig att äta ångest och antidepressiva tabletter samma år. Började äta medicin 2007 då jag mådde skit, men sedan 2008 har jag inte kunnat äta och svälja ordentligt utan som många andra levt till stor del på Yoggi, fil, Nutrilett drycker mm.. Fick för mig att det var fysiskt och gjorde en undersökning på hals och sväljreflex som visade sig vara felfri, har varit på hypnosterapi som inte hjälpte ett skvatt.. Provade att gå till psykolog under 2009 som inte gav något mervärde, pratade inte så mkt om ätstörningar då utan om ångest i allmänhet. Under dessa 5 år har det gått upp och ner , vissa dagar har jag inte kunnat äta alls, knappt kunnat svälja fil, andra dagar har det fungerat bättre med rikligt med dricka... måltiden tar dessa dagar väldigt lång tid. Har inte varit sjukskriven 1 sekund sedan detta hände 2008 - jobbar på kontor.. Det svåraste med detta har varit att hålla sig undan lunchen, får alltid ångest när det är dags... Är säkert känd som en osocial typ på kontoret som aldrig följer med och äter.. Har fått frågor många gånger varför jag inte ska med och äta.. Har fått hitta på svar varje gång.... Har ett bra jobb inom administration och reser mkt, vilet hjälpt mig att hålla mig undan från mattiderna....Är just nu fruktansvärt less på detta, hade hopats att det skulle gå över med tiden....men inte. Samtidigt skäms jag väldigt mkt över att prata om det, men har nu börjat prata mer om det med min sambo...känner sig som ett "freak"

Ser att en del av er går på KBT behandling, vad innebär detta? Någon som gått igenom detta och börjat äta normalt än?

Du är väl allt annat än ett freak! Säg inte så. Du har bara en ångestproblematik som satts sig så pass att du nekar dig själv mat. Jag trodde också att jag var den enda, men faktiskt, så finns det flera med samma problem och som inte vågar säga något.

Kbt hjälpte mig en hel del. Jag är inte återställd, men kan iaf äta vanlig mat o behöver inte leva på flytande längre. Jag var tvungen att försöka lista ut VAD det var som utlöste den ångest jag kände vid matdags. Jag vet med mig själv idag att jag omedvetet OCH medvetet straffar mig själv genom att inte få äta. Detta går i svackor nu.

Då frågan du måste ställa dig är; när kommer ångestem igång? Hur stark är den? Sitter den i hela tiden när du äter? Finns det vissa rätter som är lättare att äta? Känner du någon aptit eller hunger?

Jag kan inte förstå hur du orkat jobba utan föda. Har du tappat mkt i vikt?

Styrkekram!
  • Enniie
    Dan72 skrev 2013-12-03 22:30:16 följande:
    När det hela började tappade jag ca 15kg på några veckor, folk på jobbet vände sig om och undrade vad som hänt. Kort därefter har jag lärt mig kompensera med glass, choklad mm (som blir flytande) och bevarat min "figur". Jag vet ju vad som gjorde att mina problem började, hade gift mig ett år tidigare, väntade mitt första barn och hade precis börjat ett nytt jobb som var väldigt krävande. Hade en sjukskriven fru med depression/ångest mm, mm som jag stöttat lång tid...detta utlöste givetvis detta.. att jag sedan köpte ett hus med stort renoveringsbehov gjorde ju inte saker lättare. Har haft perioder då jag kunnat äta vissa saker som "smälter" i munnen; viss typ av fisk, soppor och potatis så länge det varit rikligt med sås. Andra perioder har det inte alls fungerat- Men nu efter alla dessa år är jag riktigt trött på det.... Ibland kommer ångesten så fort jag får mat i munnen, spelar ingen roll om jag är själv eller med andra . Ibland kan den komma efter ett litet tag.. Oavsett så tar det väldigt lång tid att få ner något, något som jag givetvis skäms över...

Har alltid kunnat jobba utan så mkt mat, även innan problemen började, har inget fysiskt jobb, utan vänder lite papper och knappar på datorn ;)

tack för stödet

Oj... Då är det inte så konstigt att det hela "föll tillbaka" på dig tillslut. Man klarar inte hur mycket som helst, även om man tror det.

Även om du kanske inte har ett fysiskt krävande jobb, så är det ändå ett jobb. Du har barn, fru, hus samt familjeliv, och säkert flera andra ting hela tiden. Det tar ut sin rätt. Jag gjorde samma som dig, glass samt näringsdrycker fick jag hela tiden smyga med. Dock så förlorade jag närmare 25kg, så hemlig var man ju inte.

Nu vet jag ju inte hur din ångest yttrar sig när du äter, men äter du med familjen? Alltså, sitter ni alla tillsammans med samma maträtter? Eller äter du annat, eller inget alls?

Du behöver ju självklart inte svara om du känner dig illa till mods. Tänkte mer om jag kunde försöka dela med mig om några användbara tips som jag fick från kbt:n.
  • Enniie
    Dan72 skrev 2013-12-03 23:45:28 följande:
    Absoult ingen fara, är trött på att hemlighålla allt :) Jag skiljde mig och har varannan vecka vårdnad. Ofta när vi sitter tillsammans har vi samma maträtter, eller så sitter jag bara med. Har inte alls någon större aptit heller- beror givetvis på de problem man har, ibland sitter man bara och pillar i maten,,,..  förresten 4 barn!!! ensamstående, hur klarar du det??? Har knappt energi kvar att underhålla min enda

Okej, precis som här då. Tråkigt att höra.

Jag vet att min psykolog på kbt sa "-Du vill väl inte att dina barn ska sitta och peta i maten när du stått och lagat den, så varför ska du göra det?" Det fick mig att vakna till. Så jag mer eller mindre bestämde mig för att jag skulle äta, inte peta. Jag började med smååå små portioner med mat, och satt kvar tills det var uppätet, om det så tog en timma. Nu efterhand så går det såklart fortare att äta en normal portion, men har alltid som regel att äta upp allt, även om det är babyportioner. Du kanke kan börja så? Som ett exempel; en köttbulle och en potatis, typ. Sen utökas det efter behov.

Hade jag inte haft barnen så hade jag inte klarat detta. Jag har dom att tänka på. Sen levde jag i ett väldigt ensamt förhållande, så jag var ofta själv med barnen, vilket inte gjorde någon skillnad efter att jag ansökte om skilsmässa.

Relationen i sig var ett stort problem, vilket bottnade i den ångest jag hade, då också vid måltider. Efter att jag valde att lämna, så gick det betydligt bättre att arbeta med sig själv, utan att behöva känna skuldkänslor för hur 'skadad' man var (även fast man såklart inte är det).

Man måste ha lite jävlar anamma för att överleva, minst sagt.
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2013-12-08 21:01:43 följande:
    oj då var det ju tur att du inte fortsatte att klamra dig fast vid det, såg att du även har gjort framsteg.

Nu har jag sökt kbt igen (i augusti/september gjorde jag de) men det verkar som att inget kommer hända, har inte sett röken av något svar från dom. Det var över ett år sen jag sökte första gången och när jag kollade upp det i somras så var de ingen som hade velat ta på sig det, dom hade inte ens hört av sig då, vilken bra vårdgaranti.... Har aldrig fått göra någon ordentlig undersökning av halsen när jag har sagt läkarna att jag knappt kan äta, och att jag levde nästan bara på choklad, har gjort en del framsteg men har fortfarande långt kvar. Så jag hoppas att det bara är psykiskt och att det inte är något fysiskt fel på mig... Hatar när dom tankarna kommer fram när man försöker sova "tänk om de är en tumör som sitter där". Ibland så har man övervägt att försöka få en sovplats på psyket så att det nästan blir som kbt att sitta och äta där. Man blir ju inte lyckligare av att få nobben av sjukvården.. Är inne i en bitter period nu, antagligen för att det snart är jul, så man hoppas på att det inte går ut över maten..Hur känns det för dig när du sitter och äter? vad får du för tankar då?

Du måste ringa och ställa på dom! Du ska ha rätt till din vård. Stackars dig. Hur ser en vanlig dag ut för dig nu, i matväg?
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2013-12-26 03:22:11 följande:
    Äter alltid tillsammans med min sambo, annars låter jag en glass smälta i munnen när jag är ensam hemma. Har lättast att äta vid frukosten, då märker jag inte alltid problemen. Svårast är de på kvällen och från kl 17 så går de utför. Från kl 22 kan jag knappt äta bröd vid en dålig dag. Och jag får absolut inte bli jätte hungrig, de triggar igång ångesten extremt mycket. Jag brukar ha en liten egen "kbt". Jag och min sambo brukar käka ute ca 1 gång i veckan. Då lär jag mej att behärska ångesten mer och så känns de mer tryggt. Ja brukar tänka att om något fastnar i halsen så finns de flera människor runtomkring mig å då bör det ju finnas några stycken som är snabba på att ta initiativ så att det är större sannolikhet att man klarar sig hehe

Hur ser en typisk matstund ut för er nu?

Men de är ju jättebra att du tar tag i det själv! Jag hoppas det vänder för dig snart!

Alltså. Nu går det ju an att äta. Men kan absolut inte äta om jag inte är hungrig. Oavsett om man inte ätit på timmar.

Jag fixar maten. Småäter INTE innan. Efter så häller jag upp en portion jag vet att jag klarar, som typ 3-4 köttbullar och 2 potatisar. Sen äter vi, jag o barnen. Jag tar god tid på mig och stressar inte. Annars får jag inte ner en tugga. Känner jag att ja kan få i mig mer, så äter jag mer. Sen tar det ca 3-4 timmar innan hungern är igång igen o det hela börjar om.
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat