Inlägg från: Enniie |Visa alla inlägg
  • Enniie

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Jag får sådana svackor ibland så det inte är klokt. Dom senaste dagarna har vart ganska ok. Men kom till insikt idag att jag faktiskt MÅSTE börja försöka äta mat, om ens bara några tuggor. Jag undviker det, för att det är lättast...

Jag har ju inte dom exakta problemen att jag tror något fastnar i halsen (kan dock få panik om något gör det), men mitt största problem är ju illamåendet och spykänslorna jag får när jag ska svälja något. Det börjar vattnas i munnen, hjärtat rusar, illamåendet sätter in, och jag tror jag ska kräkas: panik. Emetofobi eller vad det nu heter, är ju de jag "lider" av.

Detta gör ju så att jag inte "kan" äta. Lever på det jag vet att jag får ner, som i dagsläget är mannagrynsgröt, fil, rån (med MKT smör), choklad, kräm osv osv. Nu ikväll har jag dock lyckats få i mig två skorpor med smör och ost. Det är jobbigt, men det går.

Imorgon ska vi möblera om här hemma, ordentligt, då barnen ska byta rum. Så jag ska faktiskt ta och krypa ner nu så man har lite energi imorgon.

Hoppas du mått bra under dagen henricko.

• Enniie

Usch va jobbigt att inte kunna njuta av helgen. En spaweekend skulle inte sitta fel va?

Jag har mått ganska bra. Inte ätit mat, men ätit det jag kan. Järndroppet jag fick har nog börjat sätta sina spår nu tror jag. Jag har vart lite piggare, och inte lika påtaglig ångest på kvällarna.

Idag möblerade vi om. Barnen bytte rum så det vart en massa bärande och fixande. Var helt slut på kvällen, men nu tycks man ha kommit in i en andra andning. Men det ska bli skönt att krypa ner och få sig lite sömn. Nu väntas en ny vecka, full av möten, telesamtal och annat skoj.

Godnatt, och kram till dig.

• Enniie

Alltid roligt när man har veckan "fylld" med möten osv. Här är det bara mulet än så länge. Jag ska fortsätta möblera lite idag. Kändes konstigt att sova i ett sovrum när man sovit ute i v-rummet sen man flyttade hit. Vaknade flera gånger, men var ändå ganska pigg imorse.

Sambon är på jobb hela dagen. Så jag ska försöka sysselsätta mig i det mån som går tills han kommer hem.

Vaknade btw med illamående, och har gjort det flera morgnar i rad. Otroligt irriterande. Vet dock ej om det är pga graviditeten eller inte.

Jag skulle behöva ett spadygn. Bara ta vara på sig skälv, få lite massage, slappa i en pool. Skulle vara underbart. Jag tror nog att det är miljöombyte som jag behöver, slippa sitta i hemmet och må dåligt. Bryta rutinerna för en dag och bara vara.

Hoppas du slipper ångest idag, och får i dig något.

• Enniie

Ja men precis. Jag håller helt med. Vi har nog inte haft riktig egentid på typ 8 månader, så vi längtar båda två till att få bara vara ensamma.

Jag sitter nu och försöker få i mig soppa, MED bitar i. Går kanske inte superbra då man har ett ihärdigt dovt illamående som sitter hela tiden. Men några skedar har jag fått i mig iallafall.

Skulle helt ärligt också bara vilja lägga mig en stund, men har en del att göra här hemma.

• Enniie

Oj, varför vaknade du så tidigt?

Klart man bygger upp förhoppningar, för vem vill leva såhär? Varje dag går ju ut på samma sätt, försöka äta, försöka må bra, försöka överleva. För det är ju så. Ju mindre vi äter, desto sämre mår man.

Jag sov bra inatt, och vaknade pigg INNAN barnen strax efter 09 imorse. Helt otroligt att man fick sovmorgon för en gångs skull. Nu ska jag försöka få i mig lite kaffe, och lite gröt.

• Enniie

Hallå här i stugan!

Hoppas du mår bra och inte har vart allt för trött under dagen? Och kanske till och med petat i dig något?

Jag har mått ganska bra idag. Kände mig trött framåt eftermiddagen, men trotsade kroppen och tog ungarna på en promenad istället.

Fast den största anledningen till att jag är glad är nog för shoppingen som kommer att äga rum imorgon på IKEA.

• Enniie

Usch för magsår! Jag har själv haft halsbränna och värk sen jag "slutade" äta. Får äta nixacid nästan varje dag. Dock så hjälper det ej idag tyvärr. Hatar gastro. Har gjort det en gång för några år sedan, och aldrig mer.

Fil är väl bättre än ingenting iallafall. Jag mådde som sagt bra under dagen, sen nu på kvällen kom illamåendet och svag yrsel. Hör ingenting på högra örat (vet inte vad det är) och vet inte heller om jag inbillar mig yrseln. Fick iallafall ångest, som vanligt, och nu sitter man här. Jag tycker det snurrar lite svagt då och då, men det kan lika gärna vara stress och inget med örat att göra.

Ja, det är alltid kul att bränna lite pengar. Behöver boa lite innan bebis kommer också. Men shit va dyrt för en tvättmaskin? Inte kul att slänga ut en sån summa på något sånt. Tacka ja för att man bor i hyresrätt och slipper sånt...

Ska snart krypa ner och hoppas på att man mår bra imorgon. Nattnatt

• Enniie

Jo precis. Man blir väl mer förvånad när man väl mår bra?

I fyra timmar var vi iväg till IKEA, dock utan kids. Otroligt skönt. Och mååååånga tusenlappar senare så var vi klara. Vi gav upp för ikväll vid 22 tiden, och hade då skruvat och pysslat sedan 17.30.. Min ischias är inte att leka med just nu. Ska göra klart resten imorgon.

Förövrigt så har jag inte hunnit äta något idag. Åt min gröt som vanligt innan mvc (kan tillägga att järnet gått upp lite, och även vikten, tack och lov) samt rån osv innan vi åkte för att handla. Väl på Ikea fikade vi och jag fick i mig deras chokladmousse. Hemma var jag superhungrig, men eftersom vi hade fullt upp så petade jag bara i mig rån.

Nu har jag ätit choklad för en kompani, typ.

Va roligt att du fick i dig det!! Måste kännas som en vinst varje gång du lyckas? Jätte roligt att höra faktiskt. Tycker du kämpar på riktigt bra, eftersom det är mycket svårare än vad dom flesta tror.

• Enniie

Frågan är väl egentligen vad vi inte köpte. det vart en säng till oss och mellersta sonen. Utemöbler, trall, osv. Vi behövde en kärra för att få hem allt, och då hade vi hela bilen (7sits) packad med ikeapåsar. Jag gjorde nyss klart det sista.

Kan även stolt säga att jag fick i mig några skedar tacos. Det är inte illa pinkat. Samt gröt imorse och en mannafrutti.

Moppe är inte billigt alls. Min första kostade väldigt mycket, som jag dock fick spara till.

Inte kul alls att bli förkyld nu. Det gör ju inte matlusten direkt bättre heller för den delen.

Kram

• Enniie

Fy fasen vilka dagar man haft. Somnat 03-04 tiden pga illamående, och imorse vaknade jag av extremt illamående, och fick knappt i mig fil för någon timma sedan.

Har hemskt ont i mellangärdet trots nixacid.

Tack och lov så är vi helt barnlediga nu tills imorgon. Vill bara sova

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat