• henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

• Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • NeLe
    KanDetHändaNu skrev 2013-02-11 00:15:23 följande:
    Ja de får man hoppas, men vart har alla tagit vägen i tråden?
    Börjar ju nästan undra om folk har gått å svultit ihjäl...Rynkar på näsan
    Jag läser men skriver inte. Har fallt i depression pga min vardagssituation och min kropp. Väger 67 pannor och mår så sjukt dåligt. Vill tillbaka till vikten innan jag blev gravid - 52 kg!- men jag kan inte påbörja min resa förrän jag slutat amma för mjölken försvinner helt när jag försöker äta nyttigt (utesluta kolhydrater till stora delar samt allt godis/kakor osv). Vill sluta amma bara för detta men också för att jag inte tror att min lillkille blir mätt längre på mjölken. Problemet är bara att han varken tar nappen eller flaskan trots att vi provat många olika varianter  

Vet inte riktigt vad syftet med tråden är men jag vill tillbaka till mina gamla spår då jag äter lite/nästintill inget just för att jag vill ha tillbaka min kropp.  Tips på hur jag kan lösa sonens "problem" så jag kan påbörja mitt?
  • Enniie
    NeLe skrev 2013-02-18 22:10:30 följande:
    Jag läser men skriver inte. Har fallt i depression pga min vardagssituation och min kropp. Väger 67 pannor och mår så sjukt dåligt. Vill tillbaka till vikten innan jag blev gravid - 52 kg!- men jag kan inte påbörja min resa förrän jag slutat amma för mjölken försvinner helt när jag försöker äta nyttigt (utesluta kolhydrater till stora delar samt allt godis/kakor osv). Vill sluta amma bara för detta men också för att jag inte tror att min lillkille blir mätt längre på mjölken. Problemet är bara att han varken tar nappen eller flaskan trots att vi provat många olika varianter  

Vet inte riktigt vad syftet med tråden är men jag vill tillbaka till mina gamla spår då jag äter lite/nästintill inget just för att jag vill ha tillbaka min kropp.  Tips på hur jag kan lösa sonens "problem" så jag kan påbörja mitt?

Men hur gammal är sonen?
  • Enniie

Här rullar allt på som vanligt. Fortfarande problem med att äta.

Det vart mest påtagligt nu när jag och mannen åkte till Thailand på smekmånad. Första veckan gick bra, då jag åt soppor och drack vätskeerättning, men andra veckan var hemsk. Fick många svimningsattacker, och hade ännu svårare att äta. Och i den värmen också... Overall så hade vi en bra semester, men det märktes så väl hur lite kroppen verkligen pallar när man inte äter.

Jag tror mig heller inte ha gått ner något heller. Väger 65, vilket fortfarande är 15kg + sedan innan jag vart gravid med minstingen, som nu snart är 6 månader. Ifs så gick jag upp över 30 med honom.

Jag ska börja kbt nu i början på mars, och det känns helt ok. Dock så har jag fattat nu att jag ser ner på mig själv så pass mycket, så jag svälter mig själv. Jag har otroligt dålig självkänsla och självförtroende. Detta ska jag även ta upp med psykologen, då vi annars inte kommer komma någon vart med detta.

Panikattackerna, ångesten och depressionen sitter kvar, precis som innan. Men, ja, jag har hela livet framför mig också...       

• NeLe
    Enniie skrev 2013-02-19 19:04:20 följande:

Men hur gammal är sonen?
    4,5 månader gammal nu. Bröstmjölken är nästintill borta men han tar fortfarande varken flaska eller napp. Jag skiter i detta nu, han ammar/snuttar numera o mer kan jag inte ge  

Jag har "skött" mig gällande sockret/godiset och snackset sedan i torsdags. Officiella vägningsdagen är på måndagar, jag har samma mått på stuss och låren som min käraste... HEMSKT! Gråter
  • Enniie
    NeLe skrev 2013-02-26 23:29:12 följande:
    4,5 månader gammal nu. Bröstmjölken är nästintill borta men han tar fortfarande varken flaska eller napp. Jag skiter i detta nu, han ammar/snuttar numera o mer kan jag inte ge  

Jag har "skött" mig gällande sockret/godiset och snackset sedan i torsdags. Officiella vägningsdagen är på måndagar, jag har samma mått på stuss och låren som min käraste... HEMSKT! 

Men du får tänka på att du fick barn för närmare 4 månader sedan. Melwin här är strax 6 månader, och min kropp ändras fortfarande. Det tar upp till 8, 12 månader innan man är återställd, så tänk så.

Har du prövat med MAMS nappflaskor, där deras dinapp är platt. Det liknar med mammas bröst. Det enda som funkat för Melwin.
  • NeLe
    Enniie skrev 2013-02-27 14:51:40 följande:

Men du får tänka på att du fick barn för närmare 4 månader sedan. Melwin här är strax 6 månader, och min kropp ändras fortfarande. Det tar upp till 8, 12 månader innan man är återställd, så tänk så.

Har du prövat med MAMS nappflaskor, där deras dinapp är platt. Det liknar med mammas bröst. Det enda som funkat för Melwin.
    Jag kan ju inte tänka så, får ju bara ångest av att veta att det kommer ta tid innan man e återställd Ja jag har provat MAM's, det är den jag kör med men han tuggar bara på den Obestämd
  • h019

Jag hade samma problem när jag var yngre. Kunde bara ära snabbmakaroner med smör så de gled ner lätt. Har fortfarande problem med att svälja tabletter o vuxen ålder, går bara med "hala" tabletter som är lätta att svälja. 

• KanDetHändaNu
    h019 skrev 2013-11-15 22:23:36 följande:
    Jag hade samma problem när jag var yngre. Kunde bara ära snabbmakaroner med smör så de gled ner lätt. Har fortfarande problem med att svälja tabletter o vuxen ålder, går bara med "hala" tabletter som är lätta att svälja. 
    Har svårt med pasta å kan inte svälja någon tablett alls :-/
  • Dan72

Hej
    Blev "glad" när jag läste er tråd, nu vet jag att jag inte är ensam. Det hela började 2008, en dag när jag kom hem och skulle äta så fungerade det inte... Hade hänt jättemkt i mitt liv som tidigare fått mig att äta ångest och antidepressiva tabletter samma år. Började äta medicin 2007 då jag mådde skit, men sedan 2008 har jag inte kunnat äta och svälja ordentligt utan som många andra levt till stor del på Yoggi, fil, Nutrilett drycker mm.. Fick för mig att det var fysiskt och gjorde en undersökning på hals och sväljreflex som visade sig vara felfri, har varit på hypnosterapi som inte hjälpte ett skvatt.. Provade att gå till psykolog under 2009 som inte gav något mervärde, pratade inte så mkt om ätstörningar då utan om ångest i allmänhet. Under dessa 5 år har det gått upp och ner , vissa dagar har jag inte kunnat äta alls, knappt kunnat svälja fil, andra dagar har det fungerat bättre med rikligt med dricka... måltiden tar dessa dagar väldigt lång tid. Har inte varit sjukskriven 1 sekund sedan detta hände 2008 - jobbar på kontor.. Det svåraste med detta har varit att hålla sig undan lunchen, får alltid ångest när det är dags... Är säkert känd som en osocial typ på kontoret som aldrig följer med och äter.. Har fått frågor många gånger varför jag inte ska med och äta.. Har fått hitta på svar varje gång.... Har ett bra jobb inom administration och reser mkt, vilet hjälpt mig att hålla mig undan från mattiderna....Är just nu fruktansvärt less på detta, hade hopats att det skulle gå över med tiden....men inte. Samtidigt skäms jag väldigt mkt över att prata om det, men har nu börjat prata mer om det med min sambo...känner sig som ett "freak"

Ser att en del av er går på KBT behandling, vad innebär detta? Någon som gått igenom detta och börjat äta normalt än?

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat