Inlägg från: henricko |Visa alla inlägg
  • henricko

svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

Mymlan L skrev 2012-05-02 02:43:35 följande:
    Kolla denna länk: www.internetpsykiatri.se/

KBT via Internet och man kan söka själv! Eller så ber man sin läkare på vårdcentralen att söka åt en. Går på högkostnadsskyddet.

Min syster hade sådana här sväljproblem när hon mådde som sämst. Jag har aldrig haft just de problemen, men andra stressrelaterade depressionssymptom.
    Stress, oro, ångest, fobi kan ju ta sig många olika uttryck.
    Till slut hamnar man i en ond cirkel där olika omständigheter förstärker ens symptom och problem. Inget man önskar någon.
    Hoppas länken till internetpsykiatri kan hjälpa någon att komma tillbaks till sitt forna jag. Och att ni alla kan börja leva igen. För man lever inget vidare när man har dessa problem.
    Hej. jag går redan på en KBT behandling, men den räcker inte tillräckligt för att få mig att våga svälja.
    Du har så rätt i det du skriver, allt har blivit en ond cirkel.
    Skönt att din syster kan svälja normalt igen, en annan längtar såå såå till att kunna göra det igen
  • henricko
    Enniie skrev 2012-04-30 14:13:23 följande:
    Haha, svärmor, förstå? Njaa... Hon vart t.om sur för att vi skulle iväg och kika på majbrasa sen. -.- Hon förstår inget om något tyvärr...

Det värsta är ju att sitta och låtsas att det är trevligt när man i själva verket bara vill gå och lägga sig.

Är det nära vänner ni ska ha över? Tänkte så du kände dig trygg och så. Jag vill oftast inte umgås med ytliga bekanta pga alla frågor osv..
    Tragiskt att svärmor inte vill förstå, för det är en jäkla kamp vi går igenom. Men som sakt var det är så lätt för folk som aldrig har haft ångest att säga att det är ingen fara att äta tex. Jag undviker just därför att umgås med folk, för oftas så säger dom att det är så klart att jag kan äta, är ju ingen fara. Men för mig är det JUST de, törs inte svälja.

I måndags så kom ett gäng grannar hit, ju mera dom drack desto mera pumpade dom en massa dumma frågor om mitt ätandes.
    Så det slutade med att jag vart sur, tack o lov så vart kvällen ganska trevlig ändå till slut.

Nära o nära står jag inte mina grannar på det sättet, vi umgås mellan varven men jag öppnar ju inte upp mitt liv precis för dom.

Det spar jag till mina närmaste.

Idag är det första dagen på 5 dagar jag inte är så orolig i kroppen, jag hoppas jag får må så här i dag.
    För det tar all energi av en att ha ångest, oro o panik dagligen flera ggr.

Ska prova att äta lite omelett snart, är ensam. Alla är på skola, dagis o jobb.

I morgon ska jag iaf till min kbt, ska återigen ta med mig nått hård tuggat.. hua hua
  • henricko

Jag borde nog oxå gå ut, men här blåser det o ingen solRynkar på näsan
    Så jag tror att jag lägger mig ner o försöker vila lite om jag nu kan.'
    Hoppas du får en bra dag.
    Härligt att ni har värme o sol. Du kan ju skicka över lite till mig med av värmen.

• henricko

Frisk luft är aldrig helt fel att få, underbart väder du verkar ha det.
    Här stormar det rejält.
    Ska snart börja med middagen jag med, hoppas bara på att en annan vågar mosa lite potatis med lite sås.

Fick bara i mig lite fil trots att jag inte haft sån svår ångest i dag.
    Surt att jag inte fick i mig nått annat-fast jag vågade ju inte prova nått heller.
    Tycker inte om att försöka äta när jag är ensam hemma.
    Rädd att jag ska sätta fel.

Tur att jag ska iväg till kbt i morgon, då kommer jag iaf få i mig lite riktig mat.
    Lycka till med dig med att få i dig middagGlad

• henricko

Kina mat har jag varit sugen på såååååå länge... ibland har jag tänkt åka o köpa men inser ju att jag får betala i onödan eftersom jag inte kommer att få i mig maten.
    Finns så många mat rätter jag längtar efter.

Jag fick i mig en halv mosad potatis med sås kände mig stolt efteråt.
    Tyvärr så har jag tyckt att det fastnade i halen så ångesten har kommit o gått efter jag åt päran.

• henricko

Kanon att du fått i dig så pass mycketSkrattande
    Jag åt korvstroganoff ocg ris hos min kbt psykolog, gick ganska bra.
    När jag kom hem senare så åt jag en halv omelett till middag, tog över 1 timme men jag lyckades dock.
    När man inte är så orolig o har sån ångest så går det mycket lättare att få i sig lite grann iaf.

Jag ska oxå köpa jordgubbar, barnen har tjatat i några dagar nu.
    Hoppas bara att dom har kvar i affären.
    Vädret påverkar en absolut, tyvärr så har vi ingen sol i dag heller.

• henricko

Detta små ätande. Jag gör samma sak, man förstör säkert mycket genom att ta lite fil då o då. I stället för att vänta tills man är hungrig.

Jag har dock inte lyckats nå bra att få i mig nått än, har mina 5 åringar hemma idag, min dotter har så besvärligt med pollen allergi.
    Har mediciner men dom hjälper inte hundra, så jag fick åka till läkarn idag o få mera astma mediciner o andra tabletter för allargin.

Klarar inte av att äta när det surras o levs om här.Tur gubben slutar kl 15.

• henricko
    cyklar skrev 2012-05-04 20:18:18 följande:
    Hej på er!

Ni är så schyssta mot varandra och stöttar varandra så bra tycker jag! Även fast jag läser att ni har det jobbigt blir man ändå lite glad när man ser hur ni puschar varandra  Skrattande

Jag sitter hemma med influensa och har stora "bollar" runt halsen, jättesvullen alltså. Det är jobbigt när man liksom vrider huvudet och känner att det tar emot. Ångesten spökar lite men jag har sambon som sällskap så det går bra. Har precis flyttat också o kom precis på att jag har två minuter att gå till akuten om det skulle vara något Tungan ute (jobbar på sjukhuset). Har lite kul åt att jag sitter och funderar på sånt men men.

Som sagt en del saker hänger kvar. Men det går bra.
    Jag har också noja för att äta när jag är ensam hemma. Får bilder i huvudet om att jag ska sätta i halsen. fixar inte alls att äta halstabletter eller andra "sugsaker" måste tugga sönder allt. Eller nja, jag låter bli allt sånt faktiskt. 

Sviter som sitter kvar från när det var som sämst.  

Kämpa på! Glad 
    Hej.
    Tack för att du skriver mellan varven. Fy för influensa, här omkring är det många som har åkt på den med. Måtte en annan klara sig.
    Skönt för dig att ha så nära till sjukhus, och sen att du jobbar där till o med.
    Men det kanske är både på gott o ont.
    För så är det för mig, jag skäms så otroligt mycket för nu när man skenar till läkarn så träffar man ju på så många sjuksköterskor som man har kontakt med inom jobbet i normala fall.
    Men men jag kan inte göra nått åt det, igår fick jag veta att jag inom nån vecka ska få komma till kliniken som jobbar med olika sorters ätstörningar. Känns kanon bra.
    Jag tror o hoppas på att de kommer att få mig att börja äta igen.
    Samtidigt har jag börjat funderat på vad jag vill med mitt liv, det är så mycket jag behöver ändra på.
    Skulle vilja byta jobb tex.
    Men hur lätt är det i dessa tider, man får vara tacksam över att man har ett fast jobb.
    För jag kommer nog aldrig klara av stress på samma sätt som jag gjorde innan jag gick in i väggen.
    Å vården är ju STRESS...
    Hoppas du piggar på dig snabbt så att du får ha en bra helg.Skrattande

kram
  • henricko

Fil o flingor är en standardSkrattande
    Jag kan få i mig lite flingor om dom får ligga ett tag i filen så att dom blir mjuka.
    Ha ha ha
    Man har sina ideer.
    Hoppas det går bra idag med för dig att få i dig mat.
    En annan ska prova lite soppa tänkte jag.
    Här snöar det för fullt-så man vart nedstämd när man tittade ut.
    Hade hoppats på att kunna få sitta ute, men de sprack ju.
    Ha en bra dag

• henricko

Snöar för fullt, Skrikandes
    Så jag har hållit mig inne hela dagen.
    Tror vi måste flytta söderut-där verkar solen lysa iaf.

Hoppas du har haft en lugn o bra dag med alla barnen. Inte så kul när man får vara ensam med dom när man har det jobbigt.
    Min sambo skulle ha bytt motor åt en kompis i helgen, men tack o lov så blir det en annan helg.
    För jag har varit så nedstämd i dag, fast jag har lyckats få i mig en liten bit wokad kyckling i dag till middag.
    Paniken kom efteråt-kändes som om att det fastnat lite i halsen.
    Tog min korsords tidning o la mig en stund medans ångesten va på topp.

Stackars dig om du har börjat samlat på dig vätska nu, snygg du kommer att vara i sommarSkrattande
    Tur att det försvinner när bebisen kommit.

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat