svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
Nu har jag registrerat mig här för den här trådens skull för att jag själv skulle velat läsa detta för ett år sedan. Då trodde jag att en tablett fastnat i halsen och jag fick panik, var ensam. Jag kände som ett tryck inuti halsen och trodde att jag skulle kvävas (vet nu efteråt att det inte var så såklart). Efter det blev jag livrädd för att svälja och mitt liv blev ett helvete under några månader. jag kunde bara äta mjuk mat hemma och om någon var med. jag gick ner i vikt en massa och har fortfarande inte hämtat mig. Det var en kamp varje dag, jag pluggade på annan ort och försökte dölja för mina klasskompisar att jag inte åt, trodde jag skulle sätta i halsen och fick sån extrem ångest. MEN!
Till slut gick jag till husläkaren och bad honom kolla mig om det var något fysiskt. Det var det inte men han remitterade mig till en LOGOPED. Det var något av det bästa som hänt det året!!!
Där får man proväta olika saker, dricka, flytande, fast och de kollar hur man gör och om det är normalt. Sedan gick hon igenom hur sväljmekanismen fungerar och berättade att OM något fastnar i halsen (luftstrupen) så åker det upp av sig själv igen ettersom det är en reflex som görs automatisk. När vi känner att bitar "sitter fast" sitter de i själva verket i matstrupen och det är inte ett dugg farligt, de sväljs ner efter en stund och påverkar alltså INTE andningen. Sen sa hon även såhär "Du har svalt i 24 år utan att tänka på det, men nu har du medvetandegjort ditt sväljande och det är därför det känns jobbigt". Efter det försökte jag verkligen släppa det och l¨åta kroppen jobba själv, samt ta mer tid på mig när jag åt. Och det gick över!
Helt ärligt kan jag säga att jag fortfarande har svårt att äta t ex hårdare köttbitar när jag är ensam eller i en stressig miljö, men det är något jag kan leva med. Jag äter även långsammare och lite mindre än förut eftersom att jag måste tugga allting mycket mer, men det kan jag också leva med.
Ett till tips jag vill ge är att stryka med fingertopparna på utsidan av halsen när ni äter/det känns som ngt fastnar för då sväljs det lättare ner, detta används även på djur.
Jag har lätt att få ångest och ja, detta med sväljandet har lett till andra problem hos mig eftersom jag fortfarande är rädd för att kvävas, MEN jag mår myyyycket bättre nu än för ett år sedan! Så det finns hopp! Jag trodde att jag skulle ha det så för alltid.
Hoppas att det blir bättre för er snart!!!! Skriv gärna hur det går!
Kramar!
Så skönt att att få höra att det finns en ljusning när man läser tex om dig.
För stundvis så tror jag inte på att jag kommer att kunna svälja o äta som jag alltid har kunnat gjort innan detta tog över.
Men tack vare dig bla så ser man ju att det går att komma över sin rädsla.