• Anonym

Tråd för oss som snart ska göra abort.

Tänkte starta en tråd här, en stödtråd, prattråd eller vad som helst för oss som snart ska genomgå en abort. 

Jag kan själv dela med mig utav min historia, varför vi valt att göra bort, hur jag känner m.m..

När jag var 20år fick jag mitt första barn med min sambo, 1,5år senare föddes vår son.

Nu i veckan plussade vi, och ganska snabbt beslöt vi oss för att göra abort (även om det gör mycket ont i mitt hjärta! Gråter) men vi anser att det är bäst så, då vi faktiskt inte har tid för ett barn till just nu, dessutom har min sambo problem med sitt hjärta så han vill inte utsätta sig för mer påfrestningar för vi alla vet ju att det tar en hel del på kropp och själ med barn osv.. Hade vår livssituation varit bättre hade vi behållt det.

Jag har fått tid för abort den 30/11 och är en aning nervös, dock är jag otroligt rädd och nervös för allt som ska ske och vad som händer efteråt (detta är trots allt min första abort). Vi fick lite information om hemabort och jag tror att det är det bästa, då jag känner mig mer trygg hemma, men visst det kommer inte bli lätt! Men att åka fram och tillbaka till sjukhuset är ingenting jag vill utsätta mig för, då räcker det med att man faktiskt ska göra en abort. Jag är heller inte så långt gången så chansen är störts att det blir medicinsk abort..

Jag hoppas att fler vill dela med sig utav era egna historier, även ni som har gjort aborten tidigare kan lämna lite utav era erfarenheter m.m.. För oss som snart ska genomgå betyder det otroligt mycket!

• Svar på tråden Tråd för oss som snart ska göra abort.
  • Anonym
    mylarsson skrev 2013-01-19 21:40:50 följande:
    Alla inlägg i denna tråd hänvisar till medicinsk abort, jag vet inte riktigt hur det är nuförtiden - om sjukhus rekommenderar patienten till det eftersom alla väljer den metoden?
    Jag var iallafall helt säker på min sak, jag skulle göra kirurgisk abort och de försökte inte ens övertala mig till abort hemma. Jag har provat båda metoderna tidigare och kan säga att kirurgisk har mer fördelar, medans medicinsk har mest nackdelar i mina ögon, men det är ju min åsikt och mina erfarenheter.

Så iallafall, graviditet vecka 7+4
    I fredags så anlände jag till sjukhuset på min bokade tid 7:15, fick sitta ner i ett väntrum ett tag. Sedan var det dax att byta om till snyggare kläder som består av en skjorta, bakåtvänd...där du helt enkelt knyter bak, snygga genomskinliga trosor, ett par ursnygga moderna strumpor som går över knäna, ett par blå underbara plastskydd och som pricket över iet, en rock, som täcker det öppna där bak ;)
    Väntrum igen, ca 5 minuter, sedan fick jag lägga mig i en säng, infart sattes, fick några tidningar.
    Kl 8 kom läkaren som skulle utföra aborten, hälsade, sa några väl valda meningar och sedan fick man ställa frågor, narkossköterskan (en han) kom också förbi och pratade lite, 8:15 rullas jag in, 8:45 väcks jag och jag minns det så väl eftersom jag kollade på klockan när de väckt mig. Fick vila mig en stund, somnade i 30 minuter. Smörgås, kaffe, provkissa, plocka bort infart och sedan satt jag på bussen hem kl 10:20.

Dag 1, extremt lite blödning, molande mensvärk, slö, var lite på dåligt humör, vilket jag inte brukar vara, alltså lätt retlig
    Dag 2 (idag) , nästan ingen blödning, ingen mensvärk på fm eller em, det var nu under kvällen den kom och jag tog alvedon.

Erfarenheten av medicinsk vs kirurgisk är som natt och dag
    Vid operation slipper du smärtan
    Du slipper väntetiden mellan tabletterna som ska tas
    Du slipper gå hemma och oroa dig för vad som ska ske
    Du slipper blodet
    Du slipper "föda" ut graviditeten 

Jag är så himla nöjd över mitt val, sedan gjorde hon ett sjukt bra jobb.

Så, låt inte sjukvården övertala er till att göra en abort hemma, när det finns andra alternativ som man har rätt till. Man har rätt till att få göra aborten på sjukhus och du kan kräva operation. Ditt val 
    De rekomenderade hemabort för min del eftersom kvinnokliniken ligger en timma ifrån min hemstad, och för att mina barn innan är små (det kändes tryggare för mig att va hemma). Så de är nog olika varifrån man kommer, hur långt gången man är, osv osv..
  • Anonym (Snart)

Idag var jag in på sjukhuset för min abort.
    Fick ju det första pillret i lördags och igår em så började jag småblöda lite.

Imorse kl. 8 var det inskrivning på KK och vid halv 9 tog jag mina slidpiller och somnade till kl. 10.
    Då hade jag börjat få lite småont, men inte så att jag behövde ta smärtstillande.
    Klev upp o gick  för att köpa lite kaffe o för att det är ju bra att röra på sej.

Efter jag kom tillbax till mitt rum hade jag så fruktansvärt ont att jag var tvungen att ta mina värktabletter.. och kl halv12 gick jag på toa där allt kom ut, fick jag veta en kvart senare.

Så kl 12 var jag utskriven o på väg hem igen..

Nu blöder jag som en riklig mens och ingen smärta alls

• Anonym

Hur mår ni alla som gjort abort?     

• Anonym (rädd)

jag ska göra en kirurgisk abort på måndag och är livrädd för att sövas :(

• Anonym (Snart)

Imorrn är det 3v sedan jag genomförde min abort och jag blöder ännu...
    Har inte ont eller så, men det är ju lite små irriterande att blöda fortfarande

Det har slutat en gång typ ett par timmar, men sen började det forsa igen...

Hur är det med er andra??

• Anonym

hur har ni mått efteråt? har ni mardrömmar/ångest osh så? det är jag så rädd för att få

• Anonym (Emma)

Tänkte berätta min historia då många historier här känns ganska skräckinjagande. 

Jag tog första tabletten (mifegynen) på en torsdag, mådde hur bra som helst efter den. Kände inte av den alls med andra ord. På fredag kväll så började jag blöda ungefär som en mens, senare mot natten så blödde jag lite mer och det kom ut diverse äckliga klumpar. På lördagen när jag vaknade var blödningen ungefär som en vanlig mens, tog mina fyra cytotec och lite värktabletter och gick och vilade en timme som det var sagt. Blödningen fortsatte som tidigare, men som sagt inte värre än en mens. Hade inte ont och var uppe som vanligt hela dagen. Blödningen avtog redan dagen efter och var sparsam i några dagar. Nu efter 1,5 vecka så är jag helt blödningsfri. Visserligen så var jag bara i vecka 6, så det kan ju vara en bidragande orsak till varför den var så lätt för mig. 

Det enda som har varit lite jobbigt är att det nog har farit runder en hel del hormoner i kroppen och jag har haft nära till gråt vissa dagar. Och då är det inte över själva aborten jag har gråtit, för den har jag inte ångrat en sekund, utan det kan vara att något inte gick som jag ville, små saker helt enkelt. 

Tänkte att detta kanske kunde lugna någon :)

Kram på er alla!! {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym (tufft beslut)
    Anonym skrev 2013-02-06 12:19:12 följande:
    Hur mår ni alla som gjort abort?     
    Jag tycker att det går okej. Vissa dagar är jag jätteglad för att jag får vara "bara jag" ett tag till, andra dagar saknar jag det som kunde ha varit.. Hur som helst tänker jag väldigt mycket på aborten, men jag har fått tid hos en psykolog vilket känns bra.

Jag undrar om ni som har gjort abort har upplevt någon skillnad i menscykeln efteråt? Jag tycker att jag har känt av ägglossningen de två senaste månaderna och nu känns det som att jag har haft en ilande, molande känsla i äggstockstrakten ända sen ägglossning. Är det normalt..?
  • Anonym (kanske)

har redan en drös med barn. Men eftersom utebliven mens så befarar jag det "värsta". Tycker inte om tanken om abort (även fast jag gjort en sedan tidigare), men om nu testet ikväll visar plus, så har jag ingen annat val. Inte för att vi inte vill behålla, men för att jag har problem med min psykiska hälsa, och vi redan har en under året.

Känner mig så splittrad, och hoppas tyst för mig själv att bara mensen spelar ett spratt....  

• maria199

hejsan...

har bokat en tid för abort den 6 maj...

jag testade positivt igår kväll efter att jag ock killen börjat fundera på varför ja fått så ont i brösten..

Nu är ja otroligt orolig då detta ALDRIG hänt mig innan och ja mår ärligt talat illa på allt som har med detta o göra, gör de ont att göra en abort?

hur mår man efter man gjort en abort?

när är sista chansen för en abort?

varav mina frågor är för att ja har gått på cerazette o min mens försvann för 3 månader sen. då ja börja på tabletterna ( vilket händer)...

ja ska idag ta ett nytt test där man ska kunna se veckorna på.

jag är livrädd o har inte direkt någon o prata med =(

är förövrigt 21 år .

Svar på tråden Tråd för oss som snart ska göra abort.