• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Fröken Frågvis
    Maramina skrev 2013-04-28 21:32:01 följande:
    Ampin: På Nordic IVF kostar trepack 57000kr

Vilka skillnader det är mellan olika kliniker. På IVF-kliniken som vi funderar på att vända oss till kostar ett trepack 72000 kr! Maken får bruttolöneavdrag på sin del, och jag hoppas att min arbetsgivare också kan tänka sig att ställa upp. Väntar med frågan tills det ev. blir dags.

Men hur fungerar det med trepack? Om man gör en misslyckad ET och samtidigt har fått ägg till frysen, blir andra försöket ett FET eller ingår det i första försöket? Eller betalar man extra för FET utöver trepacket ET? 
  • Maramina

På vår klinik ingår ett FET, övriga, om det blir några får man betala för. Så man väljer själv hur man gör, om man sparar de ägg som finns i frysen eller om man går vidare till ny IVF. Sedan så har jag för mig att det här erbjudandet gäller i 18 månader och under den tiden har man möjlighet att utnyttja de försök man har. Så har man tex något i frysen och har redan gjort ett FET och tiden håller på att försvinna så kan det kanske vara taktiskt riktigt att välja IVF. Men som sagt var, det väljer man själv. Reglerna för det hela skiljer nog väldigt mellan olika kliniker

Vad skönt att i alla fall mannens del kan betalas med bruttolöneavdrag! Det gör ju väldigt mycket ekonomiskt! Ingen av oss kunde göra så (jag är dessutom arbetslös) så vi fick skrapa ihop hela summan själva

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-04-27 15:20:20 följande:
    M och M: nej det är verkligen inte lusten som styr bebisverkstan. För oss har det totalt tagit kål på det vanliga kärlekslivet. Efter en äl-period är vi så less på det att det inte blir nåt alls på nån vecka och sen kommer mensen och efter det är det bara att börja samla kraft inför nästa äl igen... Däremot är vi ofta intima på andra sätt, gosar i soffan, kliar varandra på ryggen och skämmer bort oss med spahelger osv. Tror det är viktigt att vårda kärleken även om sexlivet tillfälligt är lite ansträngt.
    Det är precis så här med! Veckan efter ÄL är vi helt slut och det känns som om båda är lättade att slippa och vara utan press :-P Men vi är också mysiga och kramiga i övrigt, så vi har absolut inte tappat bort varandra. Men är trist att det intimaste man har bara har blivit ett verktyg att försöka få det man vill, inte bara en mysig stund tillsammans... Men hur lyckas ni samla kraft och ändå få till det ett flertal ggr under ÄL-veckan då?
  • M  och  M
    Maramina skrev 2013-04-30 09:30:05 följande:
    På vår klinik ingår ett FET, övriga, om det blir några får man betala för. Så man väljer själv hur man gör, om man sparar de ägg som finns i frysen eller om man går vidare till ny IVF. Sedan så har jag för mig att det här erbjudandet gäller i 18 månader och under den tiden har man möjlighet att utnyttja de försök man har. Så har man tex något i frysen och har redan gjort ett FET och tiden håller på att försvinna så kan det kanske vara taktiskt riktigt att välja IVF. Men som sagt var, det väljer man själv. Reglerna för det hela skiljer nog väldigt mellan olika kliniker

Vad skönt att i alla fall mannens del kan betalas med bruttolöneavdrag! Det gör ju väldigt mycket ekonomiskt! Ingen av oss kunde göra så (jag är dessutom arbetslös) så vi fick skrapa ihop hela summan själva
    Oh hjälp vad betyder FET och ET och tre-pack osv??? :-/ Jag kan ingenting om hur allt detta med behandling går till!
  • Maramina
    M och M skrev 2013-05-01 13:10:58 följande:
    Oh hjälp vad betyder FET och ET och tre-pack osv??? :-/ Jag kan ingenting om hur allt detta med behandling går till!

Tre pack är ett paketeterbjudande på tre IVF försök. Övriga ordförklaringar hittar du här: www.fertilitetsguiden.com/ovrigt/ordlista.php

På sitens övriga sidor kan du hitta en massa annan bra information om IVF och allmänt om fertilitet
  • Maramina

Då har vårt första IVF-försök med stor sannolikhet misslyckats då jag igår började få rosa flytningar och som idag är nästan en normal mensblödning. Visst, chansen finns fortfarande men den är ju ytterst minimal. Men det känns rätt ok ändå. Jag trodde ju inte att vi skulle lyckas på detta första försök, det var därför vi ville ha ett 3-pack.

• Fröken Frågvis
    Maramina skrev 2013-05-02 17:00:13 följande:
    Då har vårt första IVF-försök med stor sannolikhet misslyckats då jag igår började få rosa flytningar och som idag är nästan en normal mensblödning. Visst, chansen finns fortfarande men den är ju ytterst minimal. Men det känns rätt ok ändå. Jag trodde ju inte att vi skulle lyckas på detta första försök, det var därför vi ville ha ett 3-pack.

Vad tråkigt! Hur går ni vidare nu, fick ni nåt till frysen eller blir det ny ivf? Själv tror jag att min ägglossning uteblev den här månaden. Teststrecket blev bara knappt lika starkt som kontrollstrecket (brukar få starkare än kontrollstrecket) och inga känningar alls förutom mer äl-flytningar än vanligt. Flytningarna beror nog på all grapefruktjuice jag hinkat i mig, fast vad hjälper det utan ägg? :(
  • Ampin
    Maramina skrev 2013-05-02 17:00:13 följande:
    Tråkigt att höra Maramina. Hoppas verkligen på den där lilla chansen som ändå finns där, men är det inte så så är det precis som du säger ju jätteskönt att ni har 3 behandlingar. Nu vet dom hur du reagerade på första behandlingen, hur många ägg det blev och på vilka doser - så det blir ju lättare att styra nästa gång. Självklart är det ju drygt att behöva gå igenom det flera gånger med sprutor mm, men just att man kan repetera behandlingen och göra flera gånger, är IVF behandlingens styrka, för att citera vad vår läkare sa.
  • Ampin
    Maramina skrev 2013-04-28 21:32:01 följande:
    Ampin: På Nordic IVF kostar trepack 57000kr
    Fröken Frågvis skrev 2013-04-30 09:13:31 följande:
    Vilka skillnader det är mellan olika kliniker. På IVF-kliniken som vi funderar på att vända oss till kostar ett trepack 72000 kr! Maken får bruttolöneavdrag på sin del, och jag hoppas att min arbetsgivare också kan tänka sig att ställa upp. Väntar med frågan tills det ev. blir dags.

Ja, det verkar verkligen vara stora skillnader. På den kliniken som finns i vår stad kostar 3 pack 70.000 kr och sen tillkommer läkarbesök 1300kr samt läkemedel då till högkostnadsskyddet 2200 kr. Mycket pengar. Men vad gör man inte... Fast lite funderar vi ändå på att inte ta 3 pack utan köpa en och en (32.000/st). Vi får nog höra med dem lite närmare hur de bedömer våra chanser per försök, och sen utgå från det.
  • Maramina
    Ampin skrev 2013-05-02 19:51:54 följande:
    Ja, det verkar verkligen vara stora skillnader. På den kliniken som finns i vår stad kostar 3 pack 70.000 kr och sen tillkommer läkarbesök 1300kr samt läkemedel då till högkostnadsskyddet 2200 kr. Mycket pengar. Men vad gör man inte... Fast lite funderar vi ändå på att inte ta 3 pack utan köpa en och en (32.000/st). Vi får nog höra med dem lite närmare hur de bedömer våra chanser per försök, och sen utgå från det.

Om ni ligger nära gränsen för att de ska ge er trepack tycker jag absolut att ni ska köra på det. Skulle det inte vara några problem med att få det är beslutet inte lika lätt, det skulle det i alla fall inte varit för oss. Men samtidigt så måste jag tillägga att min inställning och acceptans att det inte lyckats till stora delar beror (tror jag) på att vi har redan betalat och att vi har två försök kvar. På så vis känns det inte lika stressande att misslyckas på första besöket. Och de brukar ju säga att i snitt har man en 30 % chans att lyckas på första försöket och på tre försök har ca 70 % lyckats.

Fröken Frågvis: Nej, ingen av de återstående befruktade äggen klarade sig till frysen så det blir ny IVF. Med stor sannolikhet kommer detta inte hinnas med innan semestrarna så det får bli till hösten.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?