• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Är det större chans att lyckas med "färska" än med frysta? Eftersom frysta är billigare tänker jag

• Fröken Frågvis

Jag vet inte om chansen är större med färska än med frysta, men att det är billigare beror väl på att man slipper stimulering, äggplock, befruktning och odling och istället bara tinar och återför ett färdigt embryo.

Jag kan verkligen rekommendera att boka tid på en klinik och få prata igenom alla frågor och funderingar med en läkare innan ni bestämmer er. Tror vi betalade 1400kr för första besöket och då gjorde de undersökningar och tog prover på oss och lade sedan upp en behandlingsplan, samtidigt som man fick möjlighet att prata och fråga om allt. Läkaren tog också upp andra alternativ än ivf, om man t.ex. har fri passage i äggledarna kan man ju börja med en inseminering. I vårt fall var det inte aktuellt då jag har en blockerad och en skadad äggledare men annars hade jag kanske hellre börjat med det.

• Maramina

Ser att ni skriver om IVF. I snitt så lyckas 1/3 ungefär på första IVF-försöket. På tre försök så har någonstans runt 70% lyckats. Men som sagt var, hur stora chanserna är beror helt och håller på vad som är orsaken till den ofrivilliga barnlösheten. Om det ingår ett återinförande av en fryst embryo eller inte skiljer sig mellan klinikerna. Så med tanke på det och med tanke på att priserna skiljer en hel del mellan klinikerna så kan det vara värt att kolla runt lite.

Vad det gäller att köpa 3-pack så måste man uppfylla vissa kriterier, dvs det är inte alla som får köpa det. Vi tex skulle inte fått göra det egentligen men av någon anledning gjorde de ett undantag vilket vi är oerhört tacksamma för!

Något som kan vara bra att kolla upp innan man betalar IVF:en är om ens arbetsgivare tillåter bruttolöneavdrag. Då kan det bli upp till 50% billigare så även om IVF kanske inte är något man vill skylta med så kan det vara en stor ekonomisk vinst att berätta!

• Maramina

M och M: hur kommer det sig att ni funderar på att köpa IVF-paket? Eller minns jag fel i att ni inte har barn sedan tidigare och att ni inte heller har gjort några IVF:er tidigare?

• Maramina
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-28 18:39:52 följande:

Jag vet inte om chansen är större med färska än med frysta, men att det är billigare beror väl på att man slipper stimulering, äggplock, befruktning och odling och istället bara tinar och återför ett färdigt embryo.

Jag kan verkligen rekommendera att boka tid på en klinik och få prata igenom alla frågor och funderingar med en läkare innan ni bestämmer er. Tror vi betalade 1400kr för första besöket och då gjorde de undersökningar och tog prover på oss och lade sedan upp en behandlingsplan, samtidigt som man fick möjlighet att prata och fråga om allt. Läkaren tog också upp andra alternativ än ivf, om man t.ex. har fri passage i äggledarna kan man ju börja med en inseminering. I vårt fall var det inte aktuellt då jag har en blockerad och en skadad äggledare men annars hade jag kanske hellre börjat med det.

I de flesta landsting så kan man göra utredningen på landstingets bekostnad, dvs att man bara betalar vanligt patientavgift, även om man har barn sedan tidigare. Det är bara behandlingen man får stå för själv. Ok, då måste man stå i kö för det och privat går det oftast mycket snabbare. För 1,5 år sedan när vi gjorde bör utredning var kön till den landstingsfinansierade utredningen tre månader, vilket vi valde för att spara till eventuell IVF. Hade vi valt privat skulle vi fått göra utredningen inom tio dagar tror jag det var.

Vad det gäller insemination så är det också något som skiljer mellan landstingen och i vissa fall även kliniker.
  • Maramina
    Maramina skrev 2014-02-28 19:08:52 följande:

M och M: hur kommer det sig att ni funderar på att köpa IVF-paket? Eller minns jag fel i att ni inte har barn sedan tidigare och att ni inte heller har gjort några IVF:er tidigare?

Dum jag är! Snacka om gravidhjärna! Det är klart du har barn sedan innan, annars skulle du ju inte vara med i den här tråden *skäms*
  • M  och  M
    Maramina skrev 2014-02-28 19:29:49 följande:
    Dum jag är! Snacka om gravidhjärna! Det är klart du har barn sedan innan, annars skulle du ju inte vara med i den här tråden *skäms*

Hehe ja vi har en dotter på snart fyra år sedan tidigare. Som kom till naturligt efter 6 månader. Vi har inget fel på nån av oss annat än t jag hade pyttelite dåligt värde på sköldkörtel så får äta levaxin. Tror säkert vi kan bli gravida igen. Frågan är bara när. Och tiden tär på oss. Tiden gör att det börjar kännas outhärdligt att försöka själv. Vilket gör att jag sliter i pengarna om vi kan få vårt välmående tillbaka
  • M  och  M

Om man gör ett äggplock och får fem ägg är det alltså bättre att köra en färsk insättning och frysa ner resten och betala för insättning av frysta sen, rent ekonomiskt? Men då vill man ju veta att man får många dugliga ägg på äggplock också annars är det ju surt.. Då hade man ju hellre tagit tre-pack

• M  och  M

Inget roligt för relationen när sex bara nästan blir på beställning en viss vecka. Resten av tiden orkar man inte. Och misslyckanden och känslan av värdelösthet :-\

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?