Fröken Frågvis skrev 2014-02-28 18:39:52 följande:
Jag vet inte om chansen är större med färska än med frysta, men att det är billigare beror väl på att man slipper stimulering, äggplock, befruktning och odling och istället bara tinar och återför ett färdigt embryo.
Jag kan verkligen rekommendera att boka tid på en klinik och få prata igenom alla frågor och funderingar med en läkare innan ni bestämmer er. Tror vi betalade 1400kr för första besöket och då gjorde de undersökningar och tog prover på oss och lade sedan upp en behandlingsplan, samtidigt som man fick möjlighet att prata och fråga om allt. Läkaren tog också upp andra alternativ än ivf, om man t.ex. har fri passage i äggledarna kan man ju börja med en inseminering. I vårt fall var det inte aktuellt då jag har en blockerad och en skadad äggledare men annars hade jag kanske hellre börjat med det.
I de flesta landsting så kan man göra utredningen på landstingets bekostnad, dvs att man bara betalar vanligt patientavgift, även om man har barn sedan tidigare. Det är bara behandlingen man får stå för själv. Ok, då måste man stå i kö för det och privat går det oftast mycket snabbare. För 1,5 år sedan när vi gjorde bör utredning var kön till den landstingsfinansierade utredningen tre månader, vilket vi valde för att spara till eventuell IVF. Hade vi valt privat skulle vi fått göra utredningen inom tio dagar tror jag det var.
Vad det gäller insemination så är det också något som skiljer mellan landstingen och i vissa fall även kliniker.