• Svar på tråden Vi som blev gravida med Gonal F !
  • jagvill85

Skönt att vara hemma igen Anninha Jobbigt att inte kunna sova och äta som man vill! Nej, vad jobbigt med tanden Bennysson! Hoppas det är lättlagat, och inga flera hårda godisar Här i landet finns det inget riktigt godis utbud (desto mer choklad...) lyckades iaf hitta en haribo blandning i en affär en dag och var så glad eftersom suget varit stort några dagar! Hursomhelst tror jag mannen har gömt dem eftersom han tror att godis fulla med tillsatsämnen inte är bra för mig...grr! Men det blir väl bara att köpa en ny påse då, hahaha

• bennysson
    Anninha skrev 2013-01-07 15:33:15 följande:
    Irriterande med tanden bennysson... men viktigast är ju beskedet på ul att bebben mår bra :)! Jag är helt slut. Som jag sa kom ju mitt illamående igång med full kraft någon gång i vecka 11 och har fortsatt hela vecka 12 (är nu precis i början v 13). Jag kräks inte men önskar nästan att jag gjorde det, i alla fall om det funkar som med 'vanligt' illamående att det känns bättre efter det. Har aldrig mått så här illa utan att kräkas, väldigt konstigt, liksom på gränsen hela tiden. Dessutom fick jag magproblem mot slutet av resan. Har varit extremt försiktig med maten så hade hoppats slippa undan virus, kanske är det är någon form av magkatarr orsakad av att jag inte ätit regelbundet. Nu har jag precis kommit hem igen efter 11+1,5 timmars flygningar plus väntetid, hela resan hemskt illamående och smärta och kramper i magen. Det ena blir värre av att inte äta och det andra av att äta, inte roligt! Ursäkta, var bara tvungen att beklaga mig lite. Är väldigt skönt att vara hemma i alla fall, tror det blir bättre nu när jag kan bestämma själv över mat och sämn.

Neeeej vilken ångest att må så på resande fot. Man vill ju bara avlida då på fläcken. Jag har en kräkspåse alltid redo i väskan. För mår jag illa och inte har nåt man skulle kunna kräkas i med mig så får jag panik haha det är nog mest psykiskt men ändå. Men när kräkspåsen är med mår jag inte lika illa ;) Det där illamåendet är inte att leka med. Huuuu. Men jag hoppas det går över snart.
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-07 21:10:37 följande:
    Skönt att vara hemma igen Anninha Jobbigt att inte kunna sova och äta som man vill! Nej, vad jobbigt med tanden Bennysson! Hoppas det är lättlagat, och inga flera hårda godisar Här i landet finns det inget riktigt godis utbud (desto mer choklad...) lyckades iaf hitta en haribo blandning i en affär en dag och var så glad eftersom suget varit stort några dagar! Hursomhelst tror jag mannen har gömt dem eftersom han tror att godis fulla med tillsatsämnen inte är bra för mig...grr! Men det blir väl bara att köpa en ny påse då, hahaha

Nej inga fler hårda godisar!!! Var och kollade tanden igår och måste göra en lite större åtgärd på den på måndag. Buuuuu Känns inte kul. Dumt och onödigt (och dyrt !) Dessutom har jag världens största munsår på överläppen just nu. Man känner sig såå sexig alltså! Hahaha. Börjar verkligen få mage :-0 är väl mest svullna tarmar osv men det är en riktig liten kula. Har fått gå över till mammabyxor! Köpte mig ett par snygga mammajeans i söndags för pallar inte att bara gp runt i leggings hela tiden. Men det kanske bli mage fortare med andra barnet?
  • Anninha

Har också en kräkspåse i väskan, ha ha! Trots att det aldrig hänt, men precis som du säger känns det så mycket säkrare. Nej det var inte roligt, när vi bytte plan i Paris och var tvunga att gå typ tre kilometer inne på Charles de Gaulle tidigt på morgonen utan frukost gick jag och smågrät för jag tyckte så synd om mig själv. Men nu känns det mycket bättre, lite lätt illamående i morse bara och just nu känns det bra.

Munsår har jag också vilket inte förvånar mig efter denna stress, försöker bekämpa med zovirax. Och min mage är totalsvullen, men det beror nog på magproblemen, innan de började var den platt, eller ja i alla fall som den brukar :).

Jagvill85, du får förekomma honom och gömma påsen först så han aldrig upptäcker något! Och säg att du tuggar på torkade aprikoser om han misstänker något.

• Anninha

Har din läkare sagt att man ska undvika det? Hmm, så här står det på deras hemsida:

Det finns ingen dokumentation på användning av gravida, därför kan vi inte rekommendera det. Men - Zovirax kräm innehåller aktiva ämnet Aciklovir. Ämnet verkar på huden, och det upptas i kroppen i en så liten mängd, att det inte borde vara någon grund för bekymmer för ett barn (vid graviditet eller amning). Man bör dock kontakta sin läkare innan man använder Zovirax, så eventuella risker kan uppvägas, liksom man bör göra med all annan medicin när man är gravid eller ammar.

Dvs, ingen har gjort någon utförlig studie. Men jag tänker, det är en kräm som man tar pyttelite av utvändigt på ett pyttelitet område? Någonstans drar jag ändå gränsen för nojjighet... Finns ju massor av saker som man äter/gör/inandas etc som ingen har gjort någon specifik studie om.

• Anninha

Jag kanske blivit lite cynisk efter att ha varit extremt försiktig med mat och hygien ändå drabbats av något som om det inte är magsjuka i alla fall har samma symptom. Kan ju fråga läkaren angående zovirax på torsdag...

• jagvill85

Köpte också en kräm mot muskelvärk då jag hade ont i korsryggen för några veckor sen. Blev sen också lite nojig då det stod typ samma sak som på din tub anninha. Man vill ju inte vara för nojig men ibland blirf det lite så. Kunde inte hålla mig från att gå på bodycombat ikväll men tog det riktigt lugnt. Kroppen borde ju klara av måttlig träning ifall man en normal graviditet men, once again, nojig är man ju innan de första låånga veckorna är förbi...

• bennysson
    Anninha skrev 2013-01-08 18:23:39 följande:
    Har din läkare sagt att man ska undvika det? Hmm, så här står det på deras hemsida: Det finns ingen dokumentation på användning av gravida, därför kan vi inte rekommendera det. Men - Zovirax kräm innehåller aktiva ämnet Aciklovir. Ämnet verkar på huden, och det upptas i kroppen i en så liten mängd, att det inte borde vara någon grund för bekymmer för ett barn (vid graviditet eller amning). Man bör dock kontakta sin läkare innan man använder Zovirax, så eventuella risker kan uppvägas, liksom man bör göra med all annan medicin när man är gravid eller ammar. Dvs, ingen har gjort någon utförlig studie. Men jag tänker, det är en kräm som man tar pyttelite av utvändigt på ett pyttelitet område? Någonstans drar jag ändå gränsen för nojjighet... Finns ju massor av saker som man äter/gör/inandas etc som ingen har gjort någon specifik studie om.

Okej :) jag pratade med en kvinna på Apoteket som sa att man absolut inte skulle använda läkemedel mot munsår som gravid? ( men de kanske måste säga så???) Jag har normalt aciklovirtabletter mot munsåret så de kan jag inte ta nu. Däremot provade jag compeed munsårsplåster! Innehåller inget verksamt ämne och funkar faktiskt bra. Det har nästan läkt på tre dagar! :-0
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-08 20:19:13 följande:
    Köpte också en kräm mot muskelvärk då jag hade ont i korsryggen för några veckor sen. Blev sen också lite nojig då det stod typ samma sak som på din tub anninha. Man vill ju inte vara för nojig men ibland blirf det lite så. Kunde inte hålla mig från att gå på bodycombat ikväll men tog det riktigt lugnt. Kroppen borde ju klara av måttlig träning ifall man en normal graviditet men, once again, nojig är man ju innan de första låånga veckorna är förbi...

Tror nog de måste skriva så för att " friskriva" sig själva. Däremot vet jag att alla värktabletter/ salvor med NSAID preparat ska man verkligen undvika. Som Ipren / voltaren / ibumetin/ treo , skulle inte stoppa i mig det i vanliga fall heller :)
Svar på tråden Vi som blev gravida med Gonal F !