• Svar på tråden Vi som blev gravida med Gonal F !
  • jagvill85
    Anninha skrev 2013-01-17 18:06:33 följande:
    Hej tjejer,
    tyvärr har det värsta hänt oss.. blev aldrig några frågor om zovirax.
    I torsdags för en vecka sedan var vi alltså på nupp. Läkaren såg att det inte alls såg bra ut. Jag var då i vecka 13 och allt gick sedan väldigt fort. Nästa dag, fredagen, fick jag göra moderkaksprov. Sedan kom helgen, vi gick här hemma och jag var helt förstörd och bara grät. Det var som att jag redan visste. På måndag eftermiddag fick vi reda på att den lille pojken hade full trisomi 13, ett ovanligt och svårt kromosomfel där mer 90-95 % dör i magen eller snart efter födseln och de få överlevande blir gravt handikappade. På tisdagen genomgick jag en abort. Allt har gått otroligt snabbt för läkaren ville undvika att jag skulle vara tvungen att göra en tvåstegsabort. Nu blev det en kirurgisk och det är jag otroligt tacksam över. Jag var sövd och kände ingenting. Min gyn är aven kirurg och gjorde själv operationen, tillagd i ett fullbokat schema. Allt det fysiska har gått bra, nu är jag hemma och vilar några dagar. Men en stor tomhet... ingen liten bebis till augusti.

Vi får ta det lite lugnt nu ett tag, men vi ska nog klara det här och det blir nya tag när vi är redo. Jag önskar er alla så väldigt mycket lycka till med era små bebbar, flickor eller pojkar!
    AnninhaHjärta Började gråta när jag läste vad som hänt er! Är verkligen ledsen för er skull! Sänder dig många styrkekramar!!!  
    Absolut kommer ni att klara det när ni känner er redo igen!
    Bon courage ma belle!Hjärta
  • bennysson

Här är en till dom gråter. Kan verkligen inte smälta det här... Klockan är tre och jag ligger vaken mitt i natten och känner mig allt annat än sugen på det där kubtestet. Alla mina tankar går till er Anninha... Det är så orättvist!! Så kommer mina negativa tankar, om det går dåligt för andra.. Så varför skulle det gå bra för mig? Usch fick verkligen ont i magen av det här...

• Anninha

Å vad ni är gulliga... börjar gråta själv nu. Det är hemskt, man kan inte säga annat. Tänkte på att jag inte vill oroa någon, men var ju tvungen att berätta vad som hänt. Vet att du inte gjort kub än Bennysson. MEN det är väldigt ovanligt detta. Vi hade helt enkelt extrem otur.

I allt det hemska är jag glad att vi fick reda på det så pass tidigt, att jag kunde göra en kirugisk abort och vara sövd. Och att allt gick så otroligt fort, jag vet att sådana här saker oftast tar flera veckor i Sverige. Det finns trådar här som handlar om detta och alla har fått vänta jättelänge och föda fram barnet ofta närmre vecka 20. Min läkare här har verkligen gjort allt som stått i hans makt för oss.

Det är inte den ärftliga typen har vi fått reda på, så det är rent slumpmässigt. Vi har inte större risk än någon annan att detta ska hända igen. Jag ska till läkaren på tisdag så jag får höra vad han säger men han nämnde något om att vi kan försöka om två månader igen. Vissa säger att det är lättare att bli gravid efter ett missfall eller avbruten graviditet, man ska väl inte hoppas alltför mycket men får försöka hitta något positivt i allt. Blir lite svårt att se magar framöver... men vi har absolut hoppet kvar.

• önskarnu

Åååh Anninha! Va hemskt!! Är så ledsen för er skull! När man går och gör det där testet vet man vad man ska titta efter men man räknar aldrig med att det ska visa något... Finns inga ord, men ni måste ha haft en väldigt otur! I all sorg finns det trots allt en del saker som man ska ta fram att glädjas åt. Nummer ett är att du ju faktiskt blev gravid, vilket betyder att det borde gå att bli gravid snart igen. Nummer två är att det var ju tur att man gjorde testet, precis som du själv sa och att man kunde avbryta det innan det gick för långt. Låter som ni har en bra läkare som tar väl hand om er. 

Det klart att det kommer gå för er också! Ta tid på er att bearbeta det som hänt och sen på:et igen. Tänker på er! 

• bennysson

Är sjukskriven tre veckor för mitt illamående. Har spytt som en gris hela v.. Lite trött på glada kommentarer som "det betyder att bebisen mår bra" ... Eeeeh ja. Förhoppningsvis.. Men jag mår skit. Har inte ätit en riktig måltid på över en vecka.... Men ändå känns det värt det, om det blir en bebis i slutet

• jagvill85
    bennysson skrev 2013-01-18 18:10:10 följande:
    Är sjukskriven tre veckor för mitt illamående. Har spytt som en gris hela v.. Lite trött på glada kommentarer som "det betyder att bebisen mår bra" ... Eeeeh ja. Förhoppningsvis.. Men jag mår skit. Har inte ätit en riktig måltid på över en vecka.... Men ändå känns det värt det, om det blir en bebis i slutet
    Låter inte alls skoj med så mycket illamående! Men åtminstone vet du ju vad det beror på och att det logiskt sett borde gå över snart! Kämpa på!

Själv mår jag bra förutom om jag blir för hungrig eller mätt. Börjar däremot känna av att vissa kläder spänner lite mer nu, speciellt över bröstet.
    När jag gjorde nupp tested tog de också blodprov för att göra de där biokemiska testerna. Fick svar igår och resultatet var bra, 1/20 000, känns skönt! Nästa ul blir i slutet av februari/början av mars.

Har börjat kolla lite på dagis platser redan, ifall jag har turen att få ett nytt jobb så är det endast 12-14 veckor ledigt här i landet (5 dagar för pappan) så det gäller att hitta en dagisplats i god tid eller en dagmamma. Får se hur det kommer att bli..har ju inga barn sedan tidigare men kan redan föreställa sig att det måste kännas jättejobbigt att "ge ifrån sig" en 3-4 mån  baby....ingen av oss har familj här så de kan inte hjälpa oss heller...men we will make it!

Lycka till på ul på tisdag! 
  • bennysson

Varit på KUB! fick risken 1/800 för Downs och 1/6084 för trisomi 18 och 13. jättebra siffror enligt min BM så får väl lita på henne ;) Den sprattlade och levde rövare. Skönt att se trots att jag gått ner en del i vikt pga kräkningar...

• Anninha

Tack önskarnu för dina ord! Ja, jag blev ju gravid rätt snabbt när ägglossningen väl kom igång med pergotimen så det borde kunna fungera igen. Idag var jag på återbesök, inga komplikationer med aborten utan allt har gått bra. Vi ska nu vänta en månad och inte göra något, kroppen ska få vila lite. Sedan ska jag träffa läkaren igen och så går vi vidare.

Som sagt, stort lycka till till er alla! Jag ska kika in någon gång och se hur det går för er :).

• jagvill85
    bennysson skrev 2013-01-22 15:41:08 följande:
    Varit på KUB! fick risken 1/800 för Downs och 1/6084 för trisomi 18 och 13. jättebra siffror enligt min BM så får väl lita på henne ;) Den sprattlade och levde rövare. Skönt att se trots att jag gått ner en del i vikt pga kräkningar...

Vad skönt att höra!Men hoppas du mår bättre snart och inte behöver kräkas så mycket! Själv vill jag helst knäppa upp knappen pä de flesta av mina jeans, speciellt mot eftermiddagn, men kanske det är normalt vid det här laget Vad fick du som BF denna gång? Min är 28.7 megj antar att det hinner ändra ännu några gånger
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2013-01-22 18:08:30 följande:
    Vad skönt att höra!Men hoppas du mår bättre snart och inte behöver kräkas så mycket! Själv vill jag helst knäppa upp knappen pä de flesta av mina jeans, speciellt mot eftermiddagn, men kanske det är normalt vid det här laget Vad fick du som BF denna gång? Min är 28.7 megj antar att det hinner ändra ännu några gånger

31/7 fick jag idag. Och hon sa att hon kunde datera det redan nu?!? Aja stämmer bra med ägglossningsprutan iaf ;) Jag har redan börjat köra mammabyxor. Tycker alla byxor inkl leggings trycker så obehagligt på magen... När skulle du göra nästa UL? Gjorde du kub? (Glömsk )
Svar på tråden Vi som blev gravida med Gonal F !