• sarak

December bebis 2013

Nu hoppar jag in i tråden, har följt den ett tag men inte vågat riktigt. Är gravid v.7+6 idag, går in i graviditetsvecka 9 i morgon . Har 2 missfall i vecka 12 bakom mig, inga barn sedan tidigare. Fick göra en missfallsutredning efter andra missfallet som inte visade på några konstigheter, så jag hade stora förhoppningar på att det skulle gå bra den här gången.

Pga av mina tidigare missfall ville dom göra ett tidigt ul. Gjorde det i onsdags. Bebisens hjärta tickade fint och den mättes till 7+5, (borde varit 7+4 enligt mina beräkningar). Så långt allt lyckligt och det var underbart att få se en levande bebis i magen för första gången. Sen kom kallduschen. Läkaren såg vad hon tror är en skiljevägg i min livmoder som inte upptäckts tidigare vid vare sig missfallen eller utredningen. Hon sa att den kan vara orsaken till mina missfall, men också att det inte behöver betyda att den orsakar missfall nu. Ska tillbaka om 4 veckor, när 12 fulla veckor gått, på nytt ultraljud och se om man kan se den befarade väggen bättre då.

Så nu är jag ÄNNU mer nervös och orolig. Om det är en skiljevägg hon såg ökar det inte bara risken för tidigt missfall utan även för sena missfall och för tidig förlossning. Nästan ingen med delad livmoder går tiden ut. Det känns så sjukt jobbigt att veta att man inte ens kan få slappna av om man klarar sig till vecka 12! Får försöka ta en dag i taget och jag känner glädje varje gång jag känner av illamåendet och andra tydliga tecken på att det faktiskt bor något där inne. Känner också att jag blivit bra bemött av sjukvården och blivit erbjuden extremt mycket hjälp både för att utreda varför jag fått missfall och för att lindra min oro. Otroligt tacksam för det.

Långt blev det. Heja alla Ni andra, ska försöka hålla mig lite aktiv här i tråden. Om någon har erfarenhet av delad livmoder, uterus septus, kommer jag gärna i kontakt med Er!  

• sarak

Oj, nu har jag inte uppdaterat på 5 veckor!!

Nu är vi inne i vecka 13, 12+1, och har passerat den hemska vecka 12 som är den veckan då mina 2 tidigare missfall skett. Fick denna gång ett riktigt bra avslut på vecka 12, var i fredags på ytterligare ett ultraljud och såg en pigg krabat som då mättes till 12+3, vilket är omöjligt, det kan den vara tidigast i morgon Men skönt att se att den växer, hjärtat slår och den sprattlade som tusan.

Skiljeväggen i min livmoder som vi misstänkte på VUL vecka 7+4 såg vi tyvärr nu med, så det är nog så att den finns där och ev. är orsaken till mina tidigare missfall. Eftersom det såg så bra ut nu tyckte dom dock att jag skulle våga pusta ut och tro på att det går vägen denna gång. Tyvärr är det inte så enkelt och jag drar mig för att berätta att jag är gravid. Har hittills bara berättat för min närmsta vän och mina föräldrar. Tänkte vänta några veckor till med att delge resten av världen. Vet inte varför det känns så jobbigt att berätta att man fått missfall, men jag tycker det känns skämmigt även om jag vet att jag inte borde tycka det.   

• sarak

Vecka 14 välkommen!! 13+1 idag, känns bra!

Min barnmorska ringde i torsdags och en läkare hade tittat på ultraljudsbilderna på min delade livmoder. Det blir ett extra ultraljud i vecka 24 och sedan regelbundna tillväxtultraljud från vecka 27. Känns bra att dom gör alla dessa extra kontroller, men jobbigt att dom anser det vara nödvändigtRynkar på näsan Kan inte slappna av och våga berätta om graviditeten än. Ska nog försöka hålla det hemligt till RUL 27/6. Magen är som tur är inte så stor än, även om den växt rejält. Har gått upp 5 kg!! vet inte riktigt vart det satt sig, en hel den på brösten.

Förutom oroligheten mår jag alldeles utmärkt numera! Har i smyg även vågat inhandla lite bebiskläderGlad

• sarak

Vecka 16 idag!! (15+0).
    Känner mig mer och mer orolig för varje dag som går, vill verkligen att bebisen ska stanna där inne nu!

RUL 27/6, inte ens 2 veckor kvar.

Berättade för någon dag sen för några i familjen. Tycker dock det mest känns jobbigt med all glädje och grattisar när jag själv inte känner mig övertygad om att det kommer gå bra. Dom på jobbet och andra i min närhet får fundera en stund till på om jag är gravid eller bara blivit tjockis, känner ingen lust att dela med mig ännu.

• sarak
    Irlais skrev 2013-06-14 09:13:23 följande:
    Jag går in i vecka 17 idag och mitt illamående är värre än någonsin! Kväljningar regelbundet och illamåendet på topp. Känns verkligen inte kul, särskilt när det var bättre ett par veckor. Kan det vara pga stress kroppen reagerar så eller är det ett tecken att jag kommer ha illamåendet hela graviditeten...? :/

Ser fram emot RUL i alla fall om exakt 2 veckor! 

Jag var illamående fram till vecka 12, men spydde nästan ingenting. Men så i morse, som en blixt från klar himmel kunde jag inte behålla frukosten. Mer illamående än någonsin tidigare! Jag tror säkert det kan bero på stress i ditt fall om du är stressad. Jag har märkt att jag oftast mår illa om jag sovit för lite, vilket jag gjort denna vecka + att jag jobbat som en tok och varit förkyld med feber emellanåt. Kroppen sa helt enkelt ifrån i morse. Så idag jobbar jag hemifrån och nu tänkte jag gå och ta en tupplur!

• sarak

Jag är sugen på allt och hela tiden. Känner mig riktigt tjockis  Försöker hålla igång som vanligt ännu med ridning varje dag. Tävlade hoppning i helgen och ska tävla nästa helg, men sen blir det nog inga mer tävlingar på ett tag
    Fast rida tänkte jag göra så länge det känns bra. Hur mycket och vad tränar ni? 

• sarak

Jag har en doppler från Teknikmagasinet. Jag drömmer ofta mardrömmar om missfall (dom jag haft har varit ganska dramatiska). Förra helgen drömde jag om missfall om och om igen och kunde inte lugna mig när jag vaknade. Så då åkte vi iväg och köpte en på Teknikmagasinet. Vi hittade hjärtljuden direkt, vet inte om vi bara hade tur. Har inte använt den sen dess och kommer inte att göra det heller om jag inte får samma panikkänskor igen. Kommer ju få göra en del extra ultraljud och är lite rädd för eventuella skador av UL och doppler som man inte vet om.

På torsdag är det dags för RUL! Can't wait!! Jag hoppas att vi får reda på könet. Egentligen vill jag inte det, men efter att ha börjat titta på bebisgrejer har jag konstaterat att det finns väldigt lite fina unisex-kläder. Vet man däremot könet finns det hur mycket som helst! Och min sambo vill absolut veta, så vi hoppas på det. Annars ska vi göra ett extra ultraljud i vecka 24 och då borde man väl definitivt kunna se?

Apropå att köpa grejer, jag blir hur stressad som helst av allt som finns. Jag är en sån som verkligen ogillar att shoppa. Jag kommer behöva massvis med hjälp av Er med vad son är absolut nödvändigt och vad som är totalt bortkastat att lägga pengarna på. Så har jag hittat den snyggaste barnvagnen, Emmaljunga mondial duo combi, Espresso Leatherette. Ska åka och provköra någon dag, men det kanske finns någon här som har synpunkter om den?

• sarak

Våran lilla filur heter för tillfället Rasmus. Vet inte vart det kommer ifrån, bara blev så. Skulle tro att vi får svårt att byta nu om det är kille, "alla" vet att det är en Rasmus. Jag vet inte om jag tycker det är världens finaste namn, men men...

Om det blir en tjej vill jag att den ska heta Astrid efter min gammel-mormor. Vi bor i hennes gamla hus och det känns helt rätt. Min sambo är lite tveksam till det namnet, men jag tror han är övertalningsbar. Han har sedan tidigare 2 döttrar, Elin och Nelly.

Hela familjen ligger för övrigt däckade i magsjuka. Bläää!! Jag har torkat spyor ända sedan i fredags och trott att jag klarat mig, men nu ikväll var det min tur. Hoppas lilla Rasmus mår bra i varje fall      

• sarak

RUL i morgon!! Sjukt spännande. För att lugna mammas oro har den lille fört ett väldans liv idag, så det går inte att ta miste på att det är någon där inne som verkar pigg och glad.

Magsjukan har tärt på krafterna, kan fortfarande inte äta ordentligt Ska ställa mig på vågen i morgon när jag är på ultraljud, äger ingen själv. Tippar på att jag gått upp 3-4 kg.

Jag och sambon jobbar på samma ställe. Ser allt bra ut på ultraljudet imorgon tänkte vi berätta och fira med tårta på jobbet på fredag. Spännande!     

Svar på tråden December bebis 2013