• Plopps80

December bebis 2013

Ludwig sover väldigt mycket på dagarna fortfsrande. Ca 1,5 timme på morgonen 2-3 timmar mitt på dagen och 1 timme på em. Somnar för natten vid 19:30-20 i sin vagn där han sover även på dagen. Jag har alltid bara lagt ner honom i vagnen vaken och där somnar han snabbt. Ammar honom på kvällen när han är riktigt trött och nattar honom sedan i vagnen. Där sover han hela natten med något uppvak mitt i natten. Har inte använt mig av någon speciell metod. Däremot har jag aldrig väckt honom för tex mat utan han har alltid fått sova ostört så länge han vill. Dottern väckte jag och matade trots att det inte behövdes. Hon har alltid sovit sämre. Däremot är Ludwig en helt annan baby när man lägger honom i hans säng. Han gapar, skriker och blir helt som förbytt. Då han är en trygg bebis som sover väldigt bra vill jag absolut inte att han ska behöva skrika sig till sömns och känna oro så han får somna i vagnen varje kväll. Håller med dig miss kaos AW är barnmisshandel

• Plopps80

Hoppgunga ska införskaffas! Ludde är totalt uttråkad i babygymmet och vill bara stå hela tiden. Frågan är vart man ska hänga den. Har öppen planlösning och bara en dörr på övervåningen å det är till badrummet men får väl hänga den där hehe.

• Plopps80

Ludwig sover i liggdelen dag som natt. Han är supernöjd med att ligga och kika. Trodde jag skulle byta tidigt till sittdel som med dottern men dessa två barn är som dag och natt! Undrar om man någonsin vågar byta så bra som han sover i vagnen.

• Plopps80
    IdaJ skrev 2014-03-25 21:26:21 följande:
    Du har inte funderat på att lägga typ en ihoprullad filt i hans säng? Om det är så att han gillar att ligga lite trångt :)

Har försökt allt. Ställde liggdelen i sängen och han vråla som en tok. Men han har ju i princip aldrig sovit i sin säng. När jag lämnar dottern på dagis somnar han i vagnen och sover 2-3 timmar. Sedan är det lek och ska hon hämtas kl 14 igen och sen är vi ute då kan han sova 1,5-2 timmar igen. Det naturliga har alltid varit att ha honom i vagnen och samsova på nätterna. Ser det som ett framsteg att han kan somna i liggdelen på kvällen och sova i den hela natten. Lägger tillbaka honom igen efter amning på natten. Tidig morgontimme får han komma till min säng. Vi flyttar om 1-2 mån då ska jag ta tag i detta med nattning i säng. Enl BVC är det många som nattar i vagn för trygg övergång det är tom något de rekommenderade mig.
  • Plopps80
    IdaJ skrev 2014-03-26 10:17:56 följande:
    Ah okej :) Tänkte om det är jobbigt att vänja bort det sen, någon gång kommer ju liggdelen bli för liten liksom.

Ja men då har han nått en annan mognadsgrad så det tror jag inte blir några problem alls. Övergången från livmoder till famn till liggdel till egen säng. Så ser jag på det. Liggdelen är väldigt stor så där lär han kunna sova tills han blir ett år om han vill men annars tror jag att han en dag bara kommer acceptera sängen.
  • Plopps80

Sarak Ludwig får yoghurt och blött bröd som smaksensation. Sen har jag sedan han var 3,5 mån gett honom ett par tsk gröt per dag och nu har han just börjat med potatis och morots puré. Han har även smakat banan och aprikos å päronpuré. Valmöjligheterna är oändliga

• Plopps80

Ludwig får också skrika lite ibland. Lägger jag honom i vagnen när han är övertrött måste han få skrika av sig lite. Ser inget fel i det. Ibland får han skrika lite om jag gör något med hans syster tex borstar håret eller fixar henne något att äta. Barn mår inte dåligt av det. Däremot AW:s metoder anser jag vara hemska eftersom man inte svarar på barnets signaler och överger det. Går i kbt för att undvika förlossningsdepression (vilket jag inte fått) tom kbt psykologen sa rent ut att AW metoderna förstör bebisarna.

• Plopps80

Alla gör ju vad som är bäst för deras barn. Jag ska sluta amma när Ludwig blir 6 månsder och vill då att han ska äta hela mål. Det kräver ju att man börjar i tid för att vänja magen och munnen. Han är måttligt intresserad men sväljer och verkar okej med att äta så vi kör på. Har fått vår Ica att löpa in hipp ekologisk välling. Den innehåller inte taurin, malodextrin och all annan skit som finns i vällingen annars. Köpte även hopps ekologiska ersättning nu på tetra. Inte för att Ludwig dricker ersättning men om det skulle behövas. Måste ju börja fasa ut amningen om ett tag.

Svar på tråden December bebis 2013