December bebis 2013
Vart sitter utslagen? Är det runt munnen kan det ju vara allergi mot något hon äter.
Barn i 4 måmaders åldern sover ofta dåligt och vill äta ofta. De går igenom en väldigt komplicerad fas där hjärnan utvecklas mkt. Ludwig har varit som förbytt. Han är bättre på dagtid men vill äta varje eller varannan timme från kl 03 på natten. Somnar på kvällen men vaknar igen efter en stund och är helt tokhysterisk. För bara två veckor sedan somnade han lugnt vid 20-tiden och sov till 03 och sedan vidare till 06. Nu beter han sig som nyfödd. Men så är det ju de går bakåt innan de tar klivet framåt. Längtar lite tills han kan sysselsätta sig själv för just nu kräver unge herrn väldigt mkt när han är vaken.
Fy fan vad vi stressar. Kom hem från Danmark igår. Har varit borta 5 dagar. Packar upp, tvättar och tar hand om ungarna samtidigt som vi storstädar varje milimeter av lägenheten. Ska ha förhandsvisning på lägenheten på måndag och sem två visningar till senare. Sjukt mkt att göra. Är såååå jävla trött. Dottern är i 6 årsfasen och det är tusen utbrott per dag. Och unge herr Ludde är ingen solstråle heller precis. Gode Gud skulle bara vilja ligga och glo på film i soffan å slippa röra mig. Den dagen kommer väl om ett par år...
Ludwig försöker ta sig framåt nu. Han snurrar på golvet och åker bakåt. Blir jätte-frustrerad. Idag la jag honom på soffan och plötsligt låg han på mage och kravlade haha. Mycket på gång nu. Inte underligt att han är så gnällig och sover dåligt. Han har börjat äta mkt mer gröt nu. Han får morgon och kväll och nappflaska med kokt vatten. Från att sitta som en hösäck i stolen har han hittat balansen och sitter perfekt. I natt sov han rätt ok mot dessa marsrömsnätter senaste veckorna. Han somnade 20-01 och sedan åt han väl någon mer gång och vaknade urpigg kl 06.
Har inte öppnat Olgas bok. Men gick en halv mil nu på Morgonen. Är det fler som har ont i lederna? Jag har smärtor i höfterna och haltar när jag går, har fortfarande ont och är svag i handlederna. Har även ont i fotleder och knän. Läste att det finns något som heter amningsreumatism. Att man har högre inflammationsfaktoter i kroppen när man ammar. Jag har en autoimmun sjukdom som gör att jag alltid har lite ont i lederna men nu är det rent bedrövligt. Väldigt vanligt och undrar om någon av er upplever detta? Ska trappa ner på amningen när Ludwig blir 5 månader och hoppas på att det blir bättre. Efter en promenad haltar jag flera dagar.
Moruri så är det med alla barn. De är mammiga i perioder och pappiga i perioder. De avvisar den ena föräldern och beter sig som du beskriver. Det kommer vända många gånger. Det är faser alla barn går igenom. Sen är det ofta en förälder barnet tyr sig lite mer till dvs det är "mammigt eller pappigt". Min dotter är lite av pappas tös. Hon vill helst att han ska natta henne och hon ropar på honom på natten om hon är rädd. Hon har alltid varit lite mer för pappa men i perioder är det bara jag som gällt ändå. Tror inte det har med bebisen att göra utan mer att det är så bara.
Ludwigs avsky mot sängen har vänt nu i en månad har jag nattat honom kl 20 i vagnen men denna veckan har jag nattat honom i sängen. Första kvällen var han lite orolig och det tog 40 min för honom att somna. De andra kvällarna har han varit så trött så han somnat på två sekunder. Räknar med bakslag men det är rent underbart att ha två nattade barn 20:15 på kvällen.
God sömn på dagen föder god sömn på natten. Har Ludwig sovit dåligt på dagen blir natten ofta bökigare. Dock håller jag honom nu vaken från kl 16 nu och då stensomnar han i sin säng för natten kl 19-19:30. Tänkte byta till sittdel på vagnen i helgen. Känns liiite jobbigt för han har alltid älskat sin vagn. Han har ju sovit där dag och natt. Men nu somnar han i sin säng på kvällen och på dagen börjar han bli allt mer missnöjd med att bara ligga rakt upp och ner. Försöker bulla upp honom men han åker bara ner. Han blir 5 mån 23/4 känns lite tidigt att byta men det börjar bli ohållbart. Någon mer som bytt till sittdel?