• Felinne

December bebis 2013

Förstaförsökaren26 skrev 2013-11-28 22:41:50 följande:

Jag vill ha ett ärligt svar av er nu - hur nära BF tycker ni att det är ok att er respektive är ute på galej??

För mig får min man gärna dricka (vara ute) när han vill, men absolut inte bli redlös eller full. Tror förvisso att han är mer nervös för det än vad jag är så det är inte direkt ett problem för oss. Jag vill dock inte att han åker bort för långt nu. Men det är samma sak där. Han är mer orolig över att inte vara på plats än vad jag är. Han var tex i Stockholm förra helgen (vi bor i Gbg) och det tyckte han var superjobbigt även om jag försökte lugna honom med att säga att det faktiskt går ganska fort att åka hem från Sthlm.
  • Felinne
    Nov13 skrev 2013-11-29 09:59:53 följande:
    Jag klarade det!!!!
    Igår 20.01 föddes vår Alvar, 4050g och 52cm efter en förlossning på 7,5h från att dom tog vattnet.

Trodde jag aldrig då snitt vad det enda alternativet från start.
    Grattis! Vad häftigt. Och vilken härlig känsla det måste vara för dig 
  • Felinne

Nu har mina händer svullnat upp ordentligt. Gör inte ont men är lite ovant och gör att jag känner mig lite klumpigare. Någon som har andra tips än att dricka mycket vatten och att linda handlederna på natten? Någon som har samma grej? Ska kolla med min barnmorska på onsdag för säkerhets skull också så att det inte är havandeskapsförgiftning, karpaltunnelsyndrom eller något annat shit, men det verkar högst osannolikt.

• Felinne
    MissKaos skrev 2013-12-01 08:51:01 följande:

Har du gått upp jättemkt i vikt? Huvudvärk? Det är ju yypiskt hf.

Karpaltunnel ja, skenor är bättte! Samt prsta m sjukgymast! Dom har övningar som lindrarm

Dagens gnälla. Sovit nada. Haft ont i ryggen som öm ellerbngt av och till och i ljumskarna. Inga sdr så ingen fl på g. Magkatarr. Har nu huvudvärk. Raset. Sonen är genomförkyld. Vi ska åka och träffa tomten idag. Orka
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Nej det är bara händerna så jag tror som sagt knappast att det är havandeskapsförgiftning eller karpaltunnelsyndrom. Känns som att jag borde ha någon annan symptom i så fall... Tänkte mest om det fanns någon smart övning jag kunde göra eller något jag borde låta bli att göra för att inte förvärra det men det kanske det inte finns.
  • Felinne

Liten uppdatering och undran.
    Var hos BM och allt var som vanligt superbra med både mig och bebisen. Vi följer någon form av enkel standardgraviditet verkar det som och det är jag mycket tacksam över. Bar en enda liten sak som oroar mig. Bebisen är fixerad med huvudet ner men med kroppen "åt fel håll" dvs. det finns en hyfsat stor sannolikhet för att den kommer födas med ansiktsbjudning. Nu undrar jag om någon vet hur vanligt/ovanligt det är att bebisen roterar moturs istället för medurs (som verkar vara det vanliga) när den ska ner genom förlossningskanalen så att den föds på "rätt sätt"?

• Felinne
    MissKaos skrev 2013-12-05 09:33:44 följande:

Fick den där på Fejjan idag, den sitter på ett dagis.
    7Gjorde mig glad! Önskar man kunde ha en på varje arbetsplats och varje fsk.
    Debatten började genast handla om "hen" och visst det är ett konstruerat ord och man kan använda den/det istället (barnet är ju tex "det" i svenska språket) MEN om man nu skiter i hela Hen diskussionen så gillar jag att man använder barnets NAMN! Det är en egen person inte tjejer/killar etc..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Fantastiskt bra lapp! Hoppas att vi lyckas välja en förskola med såpass sunda värderingar när den dagen väl kommer
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2013-12-05 09:46:45 följande:

Men är man pojke så är man. Eller flicka. Idag känns det som om man ska skämmas över sitt kön. Barn ska ses som könslösa. Könet påverkar oss i mycket. Könshormonerna styr ju väldigt mycket. Ordet hen är det värsta jag vet. Skulle se det som en ren förolämpning om någon sa hen om mina barn. De är hon och han. Det är en flicka och en pojke. Sedan får flickan gärna klättra i träd och skita ner sig och pojken få gladeligen leka med dockor. Dock tar det inte bort vilket kön de har och vilka könshormoner som styr deras kroppar. Så ser jag på saken.

För det första måste jag börja med att tala om att jag avskyr generaliseringar mer än enstaka ord. Jag känner t.ex. inte den minsta skam över mitt kön eller över min könstillhörighet. Jag tycker naturligtvis att det är ledsamt för de människor som gör det men jag uppskattar inte att du förutsätter att jag gör det (vilket du hör genom att skriva "...man ska...").

För det andra. Självklart påverkar hormoner, gener och biologi oss människor men det gör även vår omgivande sociala miljö. Jag skulle t.ex. våga mig på att anta att pojkar inte föds programmerade att gilla bilar eller stora maskiner. Jag tvivlar även på att könshormonerna hos barn, som inte kommit in i puberteten, styr deras intressen i någon högre utsträckning, men jag kan naturligtvis ha fel...

Vet inte om den här länken fungerar från mobilen men jag tycker att den är ganska talande för hur vi påverkar våra barn. www.amelia.se/artiklar/31-skrammande-exempel-pa-sexism-vara-barn-utsatts-for/&epslanguage=sv

För det tredje. Ordet "hen" är ett pronomen och införandet av det syftar inte till att ta bort hon och han utan att användas som komplement. Ingen kommer någonsin att tvinga dig att använda det eftersom vi lever i ett demokratiskt samhälle med tal-, press- och yttrandefrihet.

Så ser jag på saken.
  • Felinne

Det var jag som la upp statistiken. Så här ser det ut.

Här är lite halvfärsk info om statistik från Socialstyrelsen (2008-2010) som tog fram uppgifterna till tidningen Vi Föräldrar. FF=Förstföderskor, OF=Omföderskor

Dagarna kring BF (40+0 här)

vecka FF % OF % tot %

39+0 2,4 2,7 2,6

39+1 2,6 3,0 2,8

39+2 3,0 3,3 3,2

39+3 3,3 3,7 3,5

39+4 3,5 4,0 3,8

39+5 3,7 4,2 4,0

39+6 4,0 4,5 4,3

40+0 4,3 4,8 4,6

40+1 4,5 4,8 4,7

40+2 4,5 4,8 4,7

40+3 4,5 4,8 4,7

40+4 4,5 4,6 4,6

40+5 4,4 4,4 4,4

40+6 4,0 4,2 4,1

Veckorna kring BF (v40 här)

vecka FF OF tot

37 4,80 4,40 4,60

38 10,9 12,1 11,5

39 22,4 25,5 24,0

40 30,6 32,5 31,6

41 21,6 19,4 20,5

42 9,60 6,10 7,90

• Felinne

Jag vet att många säkert vill släppa den här "debatten" som blossade upp idag, men jag tycker att det är på tok för intressant för att släppa det än. Och sedan har jag jobbat hela dagen så jag har inte riktigt kunna följa med förrän nu. Hoppas ni har överseende med det.

Plopps80: Det är märkligt hur olika olika människor ser på samma sak. Den gräsliga historien som du refererar till får mig att direkt tänka på alla oräkneliga homosexuella som genom åren begått självmord eftersom de känt att de inte passar in i normen. Eller för all del på alla andra som inte känner sig bekväma med att placeras i vissa fack bara för att de råkar ha en viss könsdel. Så för mig är ditt exempel bara ytterligare ett bevis på att vi behöver hjälpas åt att skapa en värld där vi ser människor som individer snarare än som män/kvinnor/pojkar/flickor.

Jag är feminist och kanske är det så att jag har lite svårt att förstå varför folk år 2013 inte vill identifiera sig som som det. Så jag tänkte passa på att förklara varför just jag är feminist. Jag är feminist både för min skull men också för mina framtida barns skull. Här är några anledningar (och länkar) till varför jag känner så:

*Jag vill att mina barn ska kunna växa upp och leva i en värld deras kompetens snarare än deras kön bedöms. 
    www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/darfor-tjanar-man-mer-an-kvinnor_7708802.svd
    www.tcotidningen.se/scb-kvinnors-inkomster-uppgartill-80-procent-av-vad-man-tjanar
    sv.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

*Jag vill att mina barn ska ses som människor och inte som objekt
    www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120725150215.htm

*Jag vill inte att mina barn ska dömmas på förhand beroende på om de har ett manligt eller kvinnligt namn
    www.passionforbusiness.se/kvinnors-texter-bedoms-som-samre-av-bade-man-och-kvinnor/

Puh! Det blev lite långt, men som sagt. Jag tycker verkligen att det här är viktigt, inte minst när jag tänker på mitt framtida föräldraskap.

• Felinne
    Repan skrev 2013-12-05 21:30:17 följande:

Tack för att ni delat med er om brev! Tror vi tar korta anteckningar i journal men ändå tar med ett brev i väskan. Det är bara en halv sida så :)

Så gör vi nog också. Och som vår barnmorska sa "ni har ju möjlighet att prata för er sak också" och det har hon ju rätt i. Är ju inte som att vi förlorar talförmågan bara för att vi skriver ett brev.
Svar på tråden December bebis 2013