• Felinne

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-12-20 14:07:14 följande:

95% tror jag föds mellan 37+0 och 42+0. Så blir det några över då..

Och ja tack!

Fast jag har haft sdr nu, och jag är inte säker på mitt förstånd som gör detta frivilligt igen. HUR tänkte jag??? Är dessutom osäker på om det bara är pinvärkar eller på riktigt.
    Inte riktigt, men nästan. ca 88% föds någon gång under perioden två veckor före till  två veckor efter BF enligt SCB
  • Felinne

God morgon. Jag tänkte köra ett lite frågerace eftersom det idag är max två veckor kvar (BF idag!) till jag får träffa min lilla bumling, om allt går bra. Hoppas ni har tålamod med det.

- Alltså det här kanske är en jättekonstig och personlig fråga, men är det någon annan än jag som tycker att era blygläppar blivit mycket större? Tycker att de gångerna jag kommer åt att känna efter (ganska sällan eftersom magen är i vägen för mig) att det känns som att de är större på samma sätt som de kan bli när jag har haft sex. Kan det hänga ihop med att blodvolymen i kroppen är större eller är det snarare hormonellt betingat?

- Vilket märke och mycket blöjor har ni laddat upp med? Är det bra att ha olika storlekar redan från början?

- Vilka andra saker som hör till bebisens skötsel (förbrukningsvaror tänker jag på nu) tycker ni är bra att ha fixat innan och vad kan vi vänta med?

• Felinne
    moruri skrev 2013-12-21 09:09:32 följande:

Felinne: har säkert att göra med den ökade blodvolymen.

Köpte ett paket pampers storlek 1. Jag menar, affären stänger ju inte! :p tror det räcker med första storleken. Douglas vägde 4100g och badar lite halvt i sina än.

Sist med sonen köpte jag massa krämer, babyoljor, tvål, tvättlappar osv. Sedan läste jag väldigt mycket om vad alla dessa saker innehåller, inget som är vidare bra för babyns hud. Nu tvättar vi med vatten i handfatet sedan torkar med handduk. Om de är torra så är naturliga matoljor att föredra. Kokos, oliv, raps... Använder bara våtservetter om vi är ute. Tops bör man ha till navelvård. Thats it enligt mig! Jag vill inte smeta in mina barn med massa skitämnen som de flesta barnvårdsprodukter innehåller. (googla)

Tack! Vad bra. Nä, naturligtvis går allt att köpa i efterhand men jag tänker att det kanske är bra att ha något hemma åtminstone :)

Jag är heller inte sugen på att smörja in med massa skit och jag är nog dessutom mer medveten än medelpersonen om vad saker och ting innehåller men det känns alltid bra att höra någon annan prata om det också.
  • Felinne
    MissKaos skrev 2013-12-21 09:54:21 följande:

Nu är vår flicka!!(fel frn ul) Här. 52cm och 4, 0kg

Fl gick snabbt. lätt rally ett tag.

Hon ät underbar smile1.gif

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Stort grattis! Vilken fin julklapp :)
  • Felinne

Tack för alla svar och tankar. Köpte ett paket pampers i stl 1 idag! Väldigt pirrigt.

• Felinne
    linasägerhej skrev 2013-12-23 15:07:23 följande:
    Bf+7här och var oxå in på ytterligare en koll i morse. Väntar oxå stort och dom gav mig en igångsättningstid reda den 16:e faktiskt. Då var jag helt omogen och mådde ypperligt bra och hade kanonfina värden. Så jag avbokade tiden dagen efter. Måttligt populärt kan jag meddela.. ;) men jag kände att storleken på barnet kan inte få vara enda anledningen till en igångsättning. Och dessutom känner jag enorm illvilja mot att stoppa i mig cytotex. Har hela tiden resonerat som så att igångsättning kan vara ok, så länge den inte behöver ske kemiskt... Å till saken hör oxå att jag fött stora barn tidigare och det är väl inget som jag känner rädsla inför... Men idag ville dom absolut ha in mig igen. Hade dom fått bestämma hade det precis som för dig blivit start med tabletterna idag. Men jag vägrade. Igen Höhöhö :) Gick med på att komma in och starta upp på juldagen. Dvs i övermorgon. Och tyvärr, blir det med cytotex ändå. Enda anledningen till att jag gick med på det, för det har ju faktiskt bara gått en vecka över tiden, är att statistiskt sett ökar barnadödligheten i magen kraftigt efter en vecka på mödrar över 40. Är 40 prick, och DET är för mig ett legitimt skäl! Så nu laddar vi för jul och sen en födelsedag på juldagen framöver! Håller tummarna för dig nu, att det ska gå så smidigt som möjligt, och 4,2 kg, fixar du LÄTT!! :)) se det positivt, dragningskraften nedåt blir ju stor å fin iaf ;))
    Vad skönt att höra dig skriva det!
    Var på koll idag (är BF+2) och pratde lite löst om igångsättning först kring den 5-6/1, vilket är fine by me. Men hon sa också att om bebisen bara fortsätter att må bra så kan de låta mig gå ännu längre. Kändes tryggt att veta tycker jag. Hoppas dock att det startar av sig själv i början på januari. Den 4/1-2014 skulle jag vilja lägga in en beställning på att bebisen tittar ut :) Hade varit praktiskt om det funkade så, men huvudsaken är ju ändå att den mår bra.
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-26 06:24:54 följande:

God morgon! Ni som inte har fått era små juveler än hur mår ni?? Har ni några känningar på att det kan vara på g?! :)

God morgon. Jag väntar och mår fortfarande superbra. Både jag och min man sover kanske lite sämre än vanligt dock. Jag antar att vi liksom hela tiden befinner oss i någon form av baby-ready mode, vilket säkert påverkar sömnen. Samtidigt hoppas vi att vi får vänta till 2014 på att träffa bebisen så det känns som en rätt bra väntan ändå.
  • Felinne
    moruri skrev 2013-12-27 11:28:47 följande:

Värsta av det värsta har hänt. Min sambos syster dog idag då hon skulle föda barn. Finns inga ord. Sorgen är så jäkla tung. Vet inte om deras son överlevde... Jävla piss afrika..

Usch vad hemskt. Jag beklagar verkligen sorgen. Så orättvist att alla inte ska kunna förlita sig på säker sjukvård
  • Felinne

Gah, det börjar närma sig nu för mig (BF+6 idag) därför tänkte jag passa på att fråga er som redan fått barn: Hur förberedde ni er mentalt/fysiskt inför förlossningen? Var det något som ni gjorde som ni kände att ni hade extra stor nytta av? Var det något som ni i efterhand kände var totalt onödigt att ni gjorde?

Jag inser att det här är något som på inget sätt är generellt eller någon form av tumregel för alla, men jag är ändå nyfiken på vilka erfarenheter ni har om ni känner för att dela med er av dem. Det kanske är självklart men om ni har skräckexempel så ser jag att ni håller dem för er själva.

• Felinne

God morgon. Så här i slutspurten roar jag mig med att läsa "Rosa - den farliga färgen" (ska snart börja på "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" bara min man blir klar med den någon gång) och tänkte göra en liten totalt ovetenskaplig undersökning här om ni vill hjälpa mig.

1. Hur många rosa plagg har ditt barn?
    2. Har du/väntar du en pojke eller flicka?
    3. Hur många rosa plagg har du själv?

Hoppas ni får en skön dag. I eftermiddag ska vi till barnmorskan och kolla hur vår lilla skatt mår bra därinne (BF+9 idag!). Jag har förresten börjat räkna timmarna till tolvslaget nu - känns inte helt rimligt...

Svar på tråden December bebis 2013