Plopps80 skrev 2014-02-11 08:43:52 följande:
Dottern är snart 6 år. Vi umgås med vänner och går faktiskt till öppna förskolan men måndagar är den stängd. Brukar gå till biblioteket och så har vi gympa kl 15 på fredagar. Dottern är underbar. Hjälpsam och väldigt snäll mot lillebror men hon är ju i 6 årskrisen och det blir väldigt jobbigt med hennes utbrott. När jag går här ensam med barnen en hel dag och hon tycker allt är tråkig å tjatar om det å det å det och får utbrott när man säger nej bara hör längtar jag bara efter vuxentid. Tycker det är förjävligt att man som kvinna "måste" älska att gå hemma med barnen och sköta alla hushållssysslor. Längtar man till jobbet och tills bebisen blir lite äldre ja då borde man inte ha barn. Men männen de jobbar och kommer hem till dukat bord och ett städat hem. Det är då inget konstigt. Folk är fan inte kloka. Jo lilleman har stort behov av närhet och ligger bredvid mig hela nätterna. Nattsömnen blir fruktansvärt störd och jag är helt slut. Dottern sov i sin säng första halvan av natten innan hon kom till vår säng.
Eh... Ja, nu har ju jag visserligen "bara" ett barn men jag känner inte alls igen det där du skriver med att jag som kvinna måste älska att gå hemma eller att mannen ska komma hem till dukat bord. Så det är nog lite fel att generalisera kring det, i min mening. Än så länge har jag lagat mat, tvättat och dammsugit EN gång efter förlossningen eftersom min man sköter all markservice och vår bebis är 6v idag. Så det är knappast tal om något hushållsarbete för min del.
Finns det något sätt för er att byta så att din man är hemma nu och du börjar jobba? Låter ju inte hälsosamt vare sig för sig eller barnen om du ska känna så hela tiden.
Tycker själv det är svårt att göra något på dagarna eftersom vår kille bara vill sova hos mig i selen (all cred till alla er med flera barn!). Har inte kunnat duscha utan att min man är hemma. Jag älskar visserligen att ha honom nära och blir jätteorolig när han är ifrån mig, men hade varit skönt för ryggen om han snart började vågade sova lite längre pass själv. Blir ju rätt tungt att bära på en sådan liten klump hela dagarna liksom. Men till han känner sig trygg med att sova själv är jag på jakt efter en annan bärsele.